رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت : توسعه عمقي بسيار بيشتر از توسعه سطحي در بهبود شرايطي بخش كشاورزي تاثير گذار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن موحدیان عطار در نشست خبري به مناسبت دوازدهمین سالگرد تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اعلام آمادگی کرده است که با گستردگی اعضاء در اقصی نقاط کشور می‌تواند در مراحل مطالعاتی اجرایی و نظارتی الگوی کشت ورود پیدا کرده و این طرح را به درستی به سرانجام برساند.

وی افزود: در حال حاضر از یک سوم ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی استفاده می‌شود بنابراین برای توسعه‌ی تولید باید ابتدا ظرفیت‌های تولید و میزان بهره‌وری در واحد سطح افزایش یابد و سپس به تدریج افزایش سطح زیرکشت در دستور کار قرار گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه با افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولید می‌توان تولیدات کشاورزی را از 110 میلیون تن به 300 میلیون تن افزایش داد، تاکید کرد: توسعه‌ی سطح بدون در نظر گرفتن افزایش ظرفیت و توان تولید کارشناسی‌شده نیست و مسلما چنین طرحی ضمن اتلاف زمان، انرژی و سرمایه‌های ملی به منابع آبی و خاکی آسیب می‌زند.

موحدیان عطار اظهارکرد: بهبود فضای کسب و کار در بخش کشاورزی مستلزم خلق ثروت و رونق بازار محصولات کشاورزی است تا مهندسان و متخصصان کشاورزی به این بخش جذب شده و از سوی دیگر بتوان مدیریت تولید را به سمتی هدایت کرد که مزیت حداکثری بازار و تقاضای مصرف‌کنندگان را در بر داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تحول در نظام تولید گفت: برای تحول در نظام تولید در بخش کشاورزی باید مقررات ملی کارهای کشاورزی تدوین شده و ساختار مدیریت تولید از مدیریت مالکانه به مدیریت عالمانه تغییر پیدا کند. هم‌چنین تحقق این تحول نیازمند حمایت از تقویت و توسعه‌ی مراکز ارائه‌ی خدمات فنی مهندسی، اصلاح نظام بهره‌برداری، تولید مبتنی بر دانش و تکنولوژی نوین و بهره‌وری پایدار و تولید مبتنی بر تقاضای بازار و مزیت‌ها حداکثری است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تحول در بازار محصولات کشاورزی را یکی‌ دیگر از ضرورت‌های بهبود فضای کسب و کار در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: کشاورزان سهم چندانی از سود محصولات تولیدی خود را ندارند، اما برای تحول در بازار باید نقش‌آفرینی تولید‌کنندگان در بازار به گونه‌ای باشد که سهم حداکثری از قیمت مصرف‌کننده و بازاررسانی و بازارسازی محصولات کشاورزی داشته باشند.

موحدیان عطار گفت: ایجاد بورس‌های محلی، منطقه‌ای و ملی محصولات و نهاده‌های کشاورزی، ایجاد نظام مبادله‌ی اطلاعات برخط در انجام معاملات عرضه‌کنندگان با متقاضیان، تولید مبتنی بر تقاضا و مزیت بازار و توسعه‌ی صنایع تبدیلی و تکمیلی در قطب‌های کشاورزی از دیگر ضرورت‌های مورد نیاز برای تحول در بازار‌های محصولات کشاورزی است.

وی درباره‌ی صدور مجوز واحد‌های تولیدی عنوان کرد: تاکنون 13 هزار و 716 پروانه و مجوز برای واحد‌های تولیدی مختلف صادر شده که از این طریق 17 هزار و 615 فرصت شغلی ایجاد شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می‌توان به توسعه‌ی شبکه پایش وگواهی محصولات سالم و استاندارد با مشارکت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی، ایجاد شبکه پایش و نظارت بر صدور پروانه‌ها در سازمان و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی همکار، الکترونیکی کردن صدور پروانه‌ها به صورت برخط، طرح مبادله الکترونیکی کالاهای نهاده‌ای به صورت برخط، الکترونیکی‌کردن بانک اطلاعات اعضا و ثبت نام به صورت برخط، ایجاد شبکه مجازی مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی اشاره کرد.

موحدیان عطار تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی به همراه دیگر کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی از رییس جمهور منتخب می‌خواهند تا مدیریت کارآمد و کیفی را در بخش کشاورزی اعمال کند و انتخاب وزیر کشاورزی مناسب می‌تواند در تحقق این نوع مدیریت در بخش کشاورزی موثر باشد.

وی گفت: اصلاح ساختار نیروی انسانی بخش کشاورزی، مهندسی فرآیند تولیدات کشاورزی، تدوین مقررات و ضوابط و استاندارد‌های ملی و کشاورزی، اصلاح نظام آموزش کشاورزی و کارآمد‌کردن آن وغیره از جمله سیاست‌های راهبردی این سازمان در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی ادامه داد: گسترش فن‌آوری‌های جدید در عرصه‌های تولید، ایجاد سازوکار مناسب برای رشد بهره‌وری عوامل تولید، توسعه تحقیقات مزرعه با مشارکت بخش خصوصی و تدوین طرح‌ها و لوایح مورد نیاز دیگر سیاست‌های راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را در بخش کشاورزی شامل می‌شود.

انتهاي خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار