دکتر شفا، متخصص مغز و اعصاب از علل بروز سردرد در دختران می‌گوید؛

آشنایی با دردسرهای دخترانه در تب و تاب کنکور

سردردهايي كه در ماه‌ها و روزهاي پيش از كنكور سراغ دانش‌آموزان مي‌آيد، از دسته سردردهايي است‌كه با استرس و فشار عصبي تشديد مي‌شود.معمولاً برخي سعي مي‌كنند روزهاي آخر بيشتر درس بخوانند كه اين باعث مي‌شود از ميزان خواب و تغذيه خوبي برخوردار نباشند كه همين مسأله بر شدت سردردهاي پيش از كنكور مي‌افزايد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،كافي‌است پشت كنكوري باشي تا متوجه شوي زماني كه واژه كنكور به گوش مي‌رسد چه استرس و اضطرابي تمام وجودت را فرا مي‌گيرد. حتي اگر از لحاظ درسي آمادگي كافي هم داشته باشي باز هم اين واژه استرس و نگراني را با خود يدك مي‌كشد و حال و هوايت را عوض مي‌كند.

اما در بيشتر مواقع تنها به اضطراب و دلشوره ختم نمي‌شود بلكه گاهي اوقات در روز‌هاي پاياني و نزديك به آزمون كنكور سردردهايي به سراغ نوجوانان خصوصاً دختران مي‌آيد كه نه تنها به‌راحتي تخفيف پيدا نمي‌كند بلكه باعث مي‌شود برنگراني آن‌ها از نتيجه آزمون بيفزايد.

درست مانند همان سردردهايي كه بيشتر زنان با آن روبه‌رو هستند. در همين راستا روزنامه ایران با دكتر منصوره شفا، متخصص بيماري‌هاي مغز و اعصاب و سردرد، استاد تمام دانشگاه علوم پزشكي تهران و محقق در زمينه انواع سردردها به گفت‌وگو  نشست.

سردردهاي معمول، به چند دسته تقسيم مي‌شود و ميزان ابتلا به آن در ميان مردان و زنان چگونه است؟

سردردهاي شايع كه در جوامع مختلف شيوع دارد به دو دسته تقسيم مي‌شود كه خوشبختانه هر دو خوش خيم هستند و گوياي عاملي نگران‌كننده در جمجمه نيستند اما گاهي اوقات كيفيت زندگي را به مخاطره مي‌اندازند كه بايستي مورد درمان قرار گيرند؛ هرچند درماني جزيي و كوتاه‌مدت. همچنين تحقيقات به اين نتيجه رسيده كه شيوع سردردها در زنان به مراتب بيشتر از مردان است به‌خصوص در دوران جواني كه حدود 17 درصد آن‌ها را در بر مي‌گيرد.

سردردهايي كه در روزهاي پاياني و نزديك به آزمون كنكور سراغ بيشتر دختران دانش آموز مي‌آيد از دسته همين سردردها است؟

دقيقاً، سردردهايي كه در ماه‌ها و روزهاي پيش از كنكور سراغ دانش‌آموزان مي‌آيد، از دسته سردردهايي است‌كه با استرس و فشار عصبي تشديد مي‌شود. البته معمولاً برخي دانش آموزان سعي مي‌كنند روزهاي آخر بيشتر درس بخوانند كه اين باعث مي‌شود از ميزان خواب و تغذيه خوبي برخوردار نباشند كه همين مسأله بر شدت سردردهاي پيش از كنكور مي‌افزايد.

در بحث تغذيه، كوتاهي ديگري هم وجود دارد كه باعث بروز اين سردردهاي تنشي شود؟

موضوع مهم ديگر، نوشيدن آب است چرا كه در صورت نوشيدن آب كافي در طول شبانه‌روز، دانش‌آموزان به‌راحتي مي‌توانند به خودشان در كاهش احتمالي ابتلا به سردردهاي اين چنيني كمك كنند.

راهكار ديگر؟

نرمش ناحيه سرو گردن راهكار موثر ديگري است كه به دختران پشت كنكوري توصيه مي‌شود. گيرنده‌هاي درد از عضلاتي كه مدام فعاليت مي‌كنند، پيغام درد را دريافت مي‌كنند اما در صورتي كه ناحيه سر و گردن مورد نرمش قرار گيرد چنين اتفاقي نخواهد افتاد. شل‌كردن عضلات هم در كاهش اين سردردها موثر است.

به اين معنا كه دانش‌آموزان دراز بكشند و در همين حين نفس‌هاي عميق بكشند و عضلات بدن به‌خصوص عضلات ناحيه سروگردن را شل كنند و در همان حال به چيزي جز موضوعات خوشايند (حضور در يك قايق و صداي آب يا نگاه به امواج آرام دريا) فكر نكنند.به كارگيري اين شيوه‌ها، در كاهش سردردهاي زمان كنكور بسيار تأثير‌گذار است.

براي كاهش دادن استرس‌هاي پيش از آزمون كنكور دختران نوجوان چه پيشنهاداتي داريد؟

به دانش‌آموزان توصيه مي‌شود در قدم نخست خودشان بهترين كمك را براي كاهش استرس به خودشان كنند و با يادگيري روش‌هاي كنترل اضطراب و استرس خود را براي داشتن آزموني اميدوار كننده آماده سازند. علاوه بر اين حضور پيدا كردن در جلسات مشاوره و استفاده از راهكارهاي ارائه شده، شرايط مساعدتري را به وجود مي‌آورد.

توصيه تان براي روز كنكور به دختران منتظر آزمون چيست؟

به دانش‌آموزان پشت‌كنكور توصيه مي‌شود شب پيش از كنكور، خواب خوبي داشته باشند و در روز آزمون، وعده صبحانه را به هيچ‌عنوان فراموش نكنند تا به اين ترتيب سر حال و بموقع، در آزمون حاضر شوند. علاوه بر اين هر زمان كه احساس كردند دچار اضطراب شده‌اند چند نفس عميق بكشند و عضلات بدنشان را شل كنند.

ضمن اين‌كه اگر در روزهاي پيش از كنكور دچار سردرد مي‌شده‌اند و با دارويي خاص، مشكلاتشان برطرف مي‌شد آن دارو را همراه خود داشته باشند و سر جلسه كنكور پيش‌از شديد شدن سردرد، از آن استفاده كنند. لازم به ذكر است مرحله نخست سردردهاي ميگرني معمولاً قبل از 20 دقيقه است. در صورتي كه بتوان پيش از دقيقه بيستم، مانع شدت علائم آن شد، مي‌توان به كنترل سردرد اميدوار بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار