تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از 2300 هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار همچون نگینی می درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی ، حواصیل ، لك لك سفید،خروس كولی و آبزیانی چون ماهی كپور و نوعی از ماهیان گورخری است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهرکرد است.نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان.

در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ بختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهای کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌باشد.



استان چهارمحال وبختیاری از آنجاهایی است که یکبارهم که شده به آن سربزنید.دیدنی ها و اماکن زیارتی چهارمحال وبختیاری عبارتند از:

طاق سنگـــی ها



مجموعه طاق های سنگی جونقان که به خان اوی به معنی کاروان سرای آبی معروف و در گویش ترکی محلی خان اوی به معنی خانه خان است در فاصله ی 8 کیلومتری جنوب جونقان و در ابتدای دره ی تنگه ی درکش ورکش (مسیر شهرکرد – اردل) با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره ای باز با نمای هلالی ساخته شده و از اهمیت خاص برخوردار است.

کتیبه های سنگی رخ



 متن کتیبه  بر دامنه شمالی گردنه رخ که راه باستانی اصفهان-خوزستان از این مکان می گذشت حک گردیده که قصد شاه عباس دوم صفوی جهت اتصال سرچشمه کارون به سرچشمه زاینده رود با شکافتن کوه کارکنان در کوهرنگ درسال 1062 ه.ق ب  را عنوان می کند.

آبشار آتشگاه


 این آبشار در یكصد و نود كیلومتری شهركرد و چهل كیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت  در دره ای روح افزا و دلگشا به طول دو كیلومتر در بالادست روستای كوچك  آتشگاه قرار گرفته است روستای آتشگاه که خاطرات سرداران ایلامی را به یاد می آورد دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است در میان دره نهر خروشانی جاری است و سنگهای آهکی و گچی و درختان کهن سال گردو چنار و بلوط و زبان گنجشک پیرامون آنرا فرا گرفته  مسیر این آبشار از سرچشمه تا اتصال به رود خانه خرسان و را فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فرا گرفته است .

 شیب زیاد و پستی و بلندی های دره بطول 3 کیلو متر ، آبشار های متعدد كوچك و بزرگی را ایجاد كرده است که در فاصله 200 متری 2 آبشار بزرگ خود نمایی می کنند  پیوند عناصر زیبای طبیعی چون دره ، سبزه زار و اقلیم مناسب ، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج و گشت و گذار در این مكان فراهم می آورد. سراسر بهار و تابستان این آبشار قابل مشاهده است.

تـالاب چـغاخـور



تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از 2300 هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار همچون نگینی می درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی ، حواصیل ، لك لك سفید ، خروس كولی و آبزیانی چون ماهی كپور و نوعی از ماهیان گورخری است .

هوای مطبوع و چشم انداز های زیبایی كه در این مكان قرار دارد ان را در ردیف یكی از مهم ترین كانون های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهركرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهركرد 60 كیلومتر فاصله دارد.

چشمه دیمـــه



چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ در مجاورت روستایی به همین نام که اهالی آنرا به کیکاووس از قهرمانان شاهنامه نسبت می دهند قرار دارد این چشمه سر چشمه ی اصلی زاینده رود قبل ازایجاد تونل های کوهرنگ و در 12 کیلو متری چلگرد در مجاورت روستای دیمه واقع شده و تا مرکز استان 85 کیلو متر فاصله دارد.آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی نیز دارد،از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه .

پارک جنگلی پـــروز



در 50 كیلومتری لردگان، گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره ای سرسبز قرار گرفته است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد كشیده این پارك، چشمه های زلال متعدد، به علاوه شالیزارهای پراكنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت خداوندی را جلو چشم هر بیننده ای به نمایش می گذارد.

غارسراب


غارسراب در65كيلومتري جنوب غرب شهركرد وحدود7كيلومتري شهرباباحيدر(شهرستان فارسان) درمسيردره اي زيبا ومعتدل، درمجاورت روستاي اميد آباد قرارگرفته است. ازانتهاي جاده آسفالته تا دهانه غارحدود15دقيقه پياده روي لازم است.

قلعه سرداراسعد بختياري

كاخ قلعه سرداراسعد درفاصله42 كيلومتري شهركرد ودرمركزشهرجونقان واقع شده است وفاقد هرگونه كتيبه تاريخ داراست. اين قلعه توسط علي قلي خان سرداراسعد درزماني كه وي زمامداري ايل بختياري رابرعهده داشته، ساخته شده است واين براساس قدمت آن به بيش ازيكصدسال مي رسد. مصالح به كاررفته دراين بناي دو طبقه خشت با تمامي آجرباملات گچ وخاك است وهنرهاي حجاري، چوب بري، گچ بري، آيينه كاري ونقاشي درآن به كاررفته است.

گردشگاه پيرغار



در5 كيلومتري جنوب شهرفارسان، 37كيلومتري شهركرد ودرمجاورت روستاي ده چشمه گردشگاهي مصفا به نام پيرغاروجود دارد. برروي قسمتي ازتپه سنگي مشرف به اين گردشگاه، سه كتيبه به خط نستعليق وجود دارد.

متن اين كتيبه ها مجملي ازشرح لشكركشي بختياري ها به تهران واصفهان ونقش سرداران اسعد وسرداران ظفراز رهبران مشروطه خواهي بختياري نوشته شده است. مجموع گردشگاه ازجمله چشمه پرآب، سايه ساردرختان، آبشارزيباي كوه هاي اطراف وهواي پاك وخنك ونيزغار موجود درمحل سبب جذب روزانه صدها گردشگرمي شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
shaghayegh
۰۱:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۳
واقعا عالی بود !!خیلی ممنون!!
آخرین اخبار