ریيس اداره نصب آويزه ملي حفاري از ساخت آويزه آستري هيدروليكي چاه هاي نفت و گاز با مشاركت متخصصان ملي حفاري و سازندگان داخلي براي نخستين بار در كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود ارشدي از ساخت آويزه 11 و سه چهارم اينچ هيدروليكي با مشاركت بخش خصوصي در خوزستان خبر داد و گفت: سازندگان و توليدكنندگان داخلي حدود چهار سال است كه به دانش فني ساخت آويزه هاي آستري 3 و يك دوم، 5 و 7 اينچ در كشور دست يافته اند و تاكنون شركت ملي حفاري 470 حلقه چاه نفت و گاز را در مناطق مختلف نفت خيز كشور تكميل و در مدار توليد قرار داده است.
 
وي افزود : با توجه به نياز شركت هاي متقاضي براي نخستين بار در منطقه، طراحي و ساخت آويزه هيدروليكي (11 و سه چهارم اينچ) به منظور استفاده در جداري (13 و سه هشتم اينچ) در دستور كار قرار گرفت كه پس از 18 ماه كار و تلاش بي وقفه اين پروژه با همت و تلاش متخصصان ملي حفاري و سازندگان خوزستاني بدون هيچگونه نمونه قبلي طراحي و ساخته شد كه اين تجهيز پس از آزمايش هاي موفقيت آميز كارگاهي براي استفاده به منطقه عملياتي ارسال شد.
 
ارشدي ادامه داد: هزينه هر ست آويزه استري با اين سايز حدود 75 ميليون تومان برآورد مي شود كه هزينه خريد مشابه آن افزون بر 350 هزار دلار است و بدين ترتيب علاوه بر بومي شدن دانش فني و بي نيازي صنعت نفت كشور، از خروج مبالغ قابل توجه ارز از كشور جلوگيري شد.
 
ریيس اداره نصب آويزه به مزيت و ضرورت هاي استفاده از آويزه هاي آستري در چاه هاي نفت و گاز اشاره و بيان كرد: لوله آستري (liner) رشته جداري كوتاه شده اي است كه تمام خواص لوله جداري ( Casing) را داراست و معمولا در آخرين رشته جداري توسط ابزاري به نام آويزه (Hanger) در درون چاه هاي نفت و گاز نصب مي شود.
 
وي مزيت هاي استفاده از اين تكنيك را راندن تعداد كمتري جداري، كاهش عمليات سيمانكاري، امكان حفاري در عمق بيشتر، سرعت در عمليات حفاري، كاهش زمان تكميل چاه، ايمن سازي و كاهش هزينه برشمرد.
 
ارشدي، از شركت ملي حفاري ايران به عنوان بزرگترين متولي راندن آويزه هاي آستري در كشور نام برد و گفت: بيش از سه دهه است كه متخصصان و كارشناسان ملي حفاري، 3500 حلقه چاه نفت و گاز را در خشكي و دريا براي شركت هاي مناطق نفت خيزجنوب، نفت مركزي، نفت و گاز پارس، فلات قاره، مديريت اكتشاف و ساير شركت هاي تابعه شركت ملي نفت ايران حفاري كرده اند.
 
وي افزود: از نظر آماري در سال گذشته 232 مورد و در سال جاري نيز بيش از 40 عمليات نصب آويزه از سوي شركت ملي حفاري ايران با موفقيت انجام شده است.
 
وي اضافه كرد: هم اكنون امكان سرويس به 8 دستگاه حفاري به طور همزمان فراهم شده است و برنامه ريزي براي توليد انبوه آويزه هاي آستري مورد نياز شركت هاي متقاضي و افزايش تيم هاي عملياتي در دست اجراست.
 
ارشدي، تجربه، دانش فني و تخصص را اولويت جذب نيروي انساني مورد نياز عنوان كرد و افزود: متخصصان اين واحد از فارغ التحصيلان رشته هاي حفاري و يا مكانيك با سابقه كار مفيد در عمليات بوده كه پس از گذراندن دوره هاي مختلف براي انجام كار در اين واحد انتخاب مي شوند.  
 
وي افزود: كارشناسان اين شركت بايد افزون برتخصص نصب آويزه، از آشنايي كامل با عمليات حفاري، سيال و سيمان نيز بهره مند باشند تا بتوانند عمليات را با موفقيت به انجام رسانند، بر همين اساس در سال جاري نيز 600 ساعت برنامه آموزشي براي متخصصان اين واحد پيش بيني شده كه به اجرا در مي آيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار