نائب رئيس خانه معدن ايران با انتقاد از دخالت سازمانهاي مختلف در معدنكاري گفت: بخش معدن نيازمند پنجره واحد است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛« محمدرضا بهرامن» در مراسم گراميداشت روزملي صنعت و معدن با بيان اينكه نظارت‌ها بر بخش معدن بايد دقيق باشد اما نبايد اين امر منجر به مداخله برخي از سازمانها در كار معدن شود افزود: تنها راه مقابله با مداخله‌هاي سازمانهاي مختلف ايجاد پنجره‌ واحد است ،

وي با بيان اينكه متولي بخش معدن نيز بايد همزمان با اين بخش هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي پيشرفت كند افزود: هم‌اكنون نگاه دنيا در بخش معدن به سمت ايجاد ارزش افزوده رفته است و تحقق اين نگاه نيازمند تكنولوژي‌هاي نوين و راه‌كارهاي مشوق براي جذب سرمايه گذاريهاي آزاد است. اين نشان مي‌دهد كه ايران براي ايجاد ارزش افزوده بيشتر در بخش معدن راهي جز استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين و جذب سرمايه گذاريهاي آزاد ندارد.

وي در ادامه با بيان اينكه معدن هم‌اكنون به عنوان يك مزيت نسبي براي كشور محسوب مي‌شود افزود: تحريم‌ها به ما نشان داد كه براي شكوفايي اقتصاد راهي جز توجه به بخشهايي كه داراي مزيت نسبي در كشورهستند نداريم و بخش معدن يكي از بخشهايي است كه مي‌تواند به شكوفايي اقتصاد در شرايط تحريم نيز كمك كند. وي ادامه داد: تحقق اهداف توليدي و صادراتي بخش معدن در برنامه چهارم توسعه نشان‌دهنده اين مزيت نسبي است و تحريم‌ها باعث شد كه بخش معدن در حاشيه به متن اقتصاد بيايد.

بهرامن همچنين با اشاره به اينكه در سالهاي اخير در بخش اكتشاف شاهد موفقيت‌هايي بوده‌ايم اما همچنان اكتشاف در كمبود بودجه رنج مي‌برد افزود: بودجه‌اي كه بايد براي بخش معدن در نظر گرفته مي‌شد محقق نشد و اين امر اكتشافات ما سطحي باقي بماند. نائب رئيس خانه معدن ايران ادامه داد اكتشافات ما امروز سطحي و تا اعماق حداكثر 400 متر را پوشش مي‌دهد و اين در حالي است كه در دنيا شاهد اكتشاف در اعماق 2000 متر هستيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش ايران را بهترين گزينه براي صادرات مواد معدني به كشورهاي همجوار اعلام كرد و افزود: ما بايد از ظرفيت كشورهاي همجوار براي صادرات محصولات معدني وصنايع معدني بهره ببريم تا شاهد رشد بخش معدن هم در توليد و هم در صادرات باشيم.

وي در پايان با بيان اينكه تشكلهاي صنعتي و معدني آمادگي دارند تا دست به دست دولت بخش توليدي كشور را آباد كنند گفت: با نگاهي به كشورهاي صنعتي و معدني در ميابيم كه نبايد نقش تشكلها در توسعه صنعتي كشور را ناديده بگيريم.

انتهاي خبر/
برچسب ها: بهرامن ، معدن ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار