رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در اصل رسالت اصلی ما در تمام برنامه های تبلیغی و فرهنگی مان این است که ضرورت ایجاد یک تغییر در سطح برنامه های سلامت در حوزه بهداشت و درمان را درسطح کشور احساس می کردیم.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکترعلیرضا عسکری در برنامه زنده پزشک خانواده شهری با اشاره به مشکلات حوزه سلامت در قبل از اجرای برنامه، گفت: آنچه که در سطح کلان مملکت می توان به آن توجه کرد بحث بودجه ای است، هزینه ای که در کشور ما صرف سلامت می شود.

وی گفت: مردم بیشترین هزینه های سلامتشان را برای دریافت خدمات درمانی در سطح دو و سه (متخصصین و فوق تخصص ها ) می پردازند و در سطح یک چندان هزینه ای برای سلامت پرداخت نمی کنند.

وی افزود: بنابراین هر چه مردم عادت کنند که هرگونه خدمات خودشان را در سطوح دو و سه یعنی پزشکان متخصص و فوق تخصص، دریافت کنند عملا باعث می شود که ما هزینه کنیم، سبد سلامت را از پول بیشتر پر کنیم و متاسفانه هیچ وقت هم جوابگوی کامل نباشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: بنابراین به اعتقاد کسانی که به اقتصاد سلامت کشور نظر دارند ما به یک تغییر بنیادین برای بهبود اقتصاد سلامت نیاز داشتیم.

دکتر علیرضا عسکری در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای برنامه پزشک خانواده به هدف رسیده ایم، گفت: باید توجه کنیم که این یک اصلاح فرهنگی است. یعنی مردمی که سالها تصورشان این بوده که برای کوچکترین علامت مثلا یک سردرد معمولی، یک دل درد معمولی، یک پا درد معمولی بایستی رجوع کنند به بالاترین سطح خدمات پزشکی مثلا به یک فوق تخصص و حتی به متخصص هم راضی نمی شوند، نیاز به فرهنگ سازی دارد.

به گفته وی این باعث می شود که ما یک تغییر را در فرهنگ مردم، در نوع نگاه مردم به مساله سلامت بخواهیم ایجاد کنیم .این مسلما زمان بر است. این فرهنگ در دیدگاه مردم ما در طی سالهای متمادی ایجاد شده است و به اندازه عمر و قدمت پزشکی در کشور ماست.

وی افزود: حالا ما می خواهیم به مردممان این آگاهی را بدهیم که می شود خدمات سلامت را درجه بندی کرد. شما می توانید بسیاری از مشکلاتتان را با مراجعه به پزشک عمومی حل کنید. با یک تعامل و رابطه درست که با پزشک عمومی خودتان برقرار کنید می توانید خدمات بهتر دریافت کنید. اینکه مردم را آگاه کنیم به اینکه سطوح مختلف درمانی پاسخگوی آنها است، یک تغییر فرهنگی است و تغییرات فرهنگی با گذر زمان در مردم نهادینه می شود.

دکتر عسکری بیان داشت: تغییرات منحصر به مردم نمی شود ، این تغییرات رفتاری باید در جامعه پزشکان ما هم رخ دهد یعنی باید نگاه پزشکان به مردم ما، نگاه سلامت محور باشد. ما نباید صبر کنیم که مثلا فشار خون عوارض چشمی بدهد، دیابت منجر به قطع اندام شود بعد در یک مریض تشخیص داده شود. هنر جامعه پزشکی ما این است که قبل از اینکه فشار خون این عوارض را ایجاد کند به مردم کمک کند. به نظر می رسد این برنامه محقق شدنش با اجرای پزشک خانواده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا برخی از محاسن برنامه پزشک خانواده را برشمرد و تصریح کرد: کاهش هزینه ها، برقراری عدالت در سطح درآمدی پزشکان عمومی، اشتغال پزشکان عمومی در سطوح مختلف و کاهش تفاوت درآمدی از جمله محاسن این برنامه است.

وی افزود: سیستم ارجاع، سیستم نجات دهنده است. بسیاری از ارجاعات به متخصصین و فوق تخصص ها و هزینه های گزاف لازم نیست و این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

دکتر عسکری درخصوص شرکت پزشکان برنامه گفت: در دانشگاه علوم پزشکی فسا صد در صد پزشکان عمومی و متخصصین ما در این طرح شرکت کردند و این برنامه با موفقیت در شهرستان فسا در حال اجراست و در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفته است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار