مدير كل مقررات ملي ساختمان وزارت راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه اين مقررات، الفباي ساخت و ساز هستد گفت: خوشبختانه در 4 سال گذشته نه تنها كليه مباحث به روز شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،غلامرضا هوايي كه در پنجمين همايش مقررات ملي ساختمان در دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) استان قزوين سخن مي گفت، اظهار داشت: مقررات ملي ساختمان مجموعه ي بايدها و نبايدهاي حوزه ساخت و ساز است و همچنين رعايت بايد ها و نبايدهاي ذكر شده در مقررات ملي ساختمان به افزايش ايمني ، آسايش و صرفه اقتصادي استفاده كنندگان از ساختمان منجر خواهد شد .

وي اشاره به اينكه در حال حاضر مجموعه 21 گانه مقررات ملي ساختمان امروز در دسترس افراد قرار دارد افزود: اين مقررات پس از تصويب قانون نظام مهندسي در سال 74 توانست مفهوم واقعي خود را پيدا كند و به مرور زمان نيز به طور مرتب به روز شود.

مدير كل مقررات ملي ساختمان وزارت راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه مجموعه مقررات ملي ساختمان الفباي ساخت و ساز در كشور محسوب مي شود تصريح كرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته كليه مباحث اين مقررات به روز شده و مبحثي مانند پدافند غير عامل نيز به مجموعه مقررات ملي ساختمان افزوده شده است.

وي با بيان اينكه در گذشته فقط نام مبحث اول مقررات ملي ساختمان وجود داشت گفت: در حال حاضر اين مبحث نيز به طور كامل تدوين شده و در دسترس افراد قرار دارد .

دكتر هوايي همچنين از در دست تدوين بودن مبحث مربوط به تعمير و اصول مربوط به نگهداري ساختمان خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقداماتي كه در زمينه ترويج مقررات ملي ساختمان انجام شده ، اين همايش نيز نمونه اي از اين اقدامات است.

هم اكنون نام مقررات ملي ساختمان و اصول آن براي متخصصان كشور در شهرهاي مختلف نامي آشناست تا جايي كه سالانه 5 هزار دوره مرتبط با موضوع اين مقررات دراستانهاي مختلف كشور برگزار مي شود.

مدير كل مقررات ملي ساختمان وزارت را ه وشهرسازي ادامه داد: برگزاري ورود به حرفه مهندسي كه سالانه يك الي دوبار در سراسر كشور برگزارمي شود نيز از ديگر مواردي است كه باعث مي شود مهندسان مجموعه مقررات ملي ساختمان را مطالعه كنند.

وي به اقدامات انجام شده در زمينه كنترل و نظارت عاليه بر رعايت مقررات ملي ساختمان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: با وجود تمام مشقتها و كمبود نيروي كه داشتيم علاوه بر انجام نظارت هاي تصادفي بر ساخت و سازهاي شهري تمام پروژه هاي مسكن مهر را نيز تحت نظارت عاليه قرار داده ايم كه اين ساختمان ها از نظر سازه نمره خوبي مي گيرند.

وي ادامه داد : انجام نظارت و كنترل دقيق تر بر نحوه اجراي مقررات ملي ساختمان، سال گذشته 300 نفر مهندس داراي پروانه اشتغال جذب و در اختيار دستگاه هاي اجرايي استانها قرار داده شد .

همچنين وزير راه وشهرسازي نيز اعتبار خوبي براي كنترل و بازرسي پروژه ها تعيين كرده و در اختيار قرار داد .

دكتر هوايي از تهيه و تدوين آيين نامه هاي برخورد با متخلفان، ‌بيمه كيفيت ، مصدوميت و برچسب انرژي ساختمانها خبر داد و گفت: اين آيين نامه ها هم اكنون دردولت هستند كه اميدواريم به زودي تصويب و به مرحله اجرا برسند .

مدير كل مقررات ملي ساختمان در خصوص دستگاه هاي برتر پنجمين همايش مقررات ملي ساختمان اظهار داشت: امسال هفت اداره كل راه و شهرسازي ، هفت سازمان نظام مهندسي ساختمان، شهرداري قزوين و برخي اداره كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي به عنوان دستگاه هاي برتر مقررات ملي ساختمان انتخاب شده اند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار