دانشكده مهندسي معدن و متالورژي دانشگاه صنعتي امير کبير با سابقه بيش از 35 سال در تربيت نيروهاي متخصص از نظر جامعيت و تنوع رشته‌ها، همچنين امكانات آموزشي و پژوهشي مجموعه‌اي ويژه و منحصر به فرد در كشور است که تلاش براي آموزش وتربيت نيروهاي متخصص در حوزه معدن و متالورژي در راستاي ايجاد تحول در صنعت معدنكاري و متالورژي همچنين پاسخگويي به نيازهاي گسترده صنعتي از اهداف اصلي اين دانشكده بوده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، دانشکده مهندسي معدن و متالورژي در دوره کارشناسی در رشته مهندسی معدن با گرایش های اکتشاف و استخراج معدن و مهندسی مواد با گرایش‌های متالورژی صنعتی و استخراجی و در دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی معدن با گرایش های مختلف استخراج و اکتشاف معدن، فرآوری مواد معدنی و مکانیک سنگ و مهندسی مواد با گرایش‌های استخراج فلزات و شناسایی انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی، جوشکاری و مهندسی گاز و همچنین در دوره دکترای استخراج معدن و متالورژی مواد دانشجو می پذیرد. 

براساس برنامه‌ريزي آموزشي انجام شده دانش آموختگان اين دانشكده توانايي اداره طرح‌هاي تحقيقاتي و عملياتي در حوزه‌هايي چون اكتشاف، استخراج و فرآوري مواد معدني، فرآيندهاي صنايع استخراج فلزات و تهيه قطعات فلزي همچنين بهينه‌سازي خصوصيات قطعات و توليد مواد جديد را دارا هستند.

روند كلي فعاليت‌هاي تحقيقاتي اين دانشكده آشنا كردن دانشجو با مسايل و مشكلات صنعت معدنكاري و متالورژيكي و تأكيد بر تحقيقات كاربردي، ترويج و توسعه روحيه تحقيق و نوآوري، بهبود كمي و كيفي دوره‌هاي كارآموزي و فراهم كردن امكانات نسبي براي شركت اساتيد و دانشجويان در همايش‌هاي داخلي و خارجي و ارايه مقاله‌هاي علمي در نشريات معتبر بين‌المللي است كه در اين زمينه اخيراً دانشكده يك رشد جهشي داشته است.

براي بسط و توسعه ارتباط با صنعت كميته‌اي با عنوان ارتباط با صنعت در دانشكده وجود دارد که با بسياري از مراكز تحقيقاتي، پژوهشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و شركت‌هاي صنعتي تفاهم‌نامه همكاري پژوهشي و آموزشي منعقد شده است بطوريكه قراردادهاي صنعتي منعقد شده اين دانشكده در طي سه سال گذشته از نظر تعداد و مبلغ كل، رشد قابل توجهي داشته است.

اين دانشكده در سال 1353 با نام «انستيتو مهندسي معدن و ذوب فلزات» و با پذيرش دانشجو در گرايش استخراج معدن شروع به كار كرد. در راستاي گسترش اين دانشکده، دو گرايش مهندسي معدن به نام‏هاي «اکتشاف» و «استخراج» در مقطع کارشناسي افزوده شدند. به منظور تکميل زنجيره مواد معدني از اکتشاف و استخراج معدني تا توليد فلزات و مواد فلزي، در سال 73 دو رشته کارشناسي «متالورژي صنعتي» و «متالورژي استخراجي» به اين مجموعه وارد شدند. ساليانه در حدود 110 دانشجو در اين چهار گرايش کارشناسي از طريق آزمون سراسري پذيرفته مي‏شوند.

همراه با توسعه و گسترش تحصيلات تکميلي، مقطع کارشناسی ارشد «شناسایی و انتخاب مواد» رشته مهندسي متالورژي راه اندازي شد. در سال 82، کارشناسي ارشد «استخراج فلزات» و در سال 88 کارشناسي ارشد «جوشکاري» نيز به مجموعه گروه مهندسي متالورژي اين دانشکده اضافه شدند. در گروه مهندسي معدن نيز، گرايش‏هاي «مکانيک سنگ»، «اکتشاف نفت»، «استخراج و حفاري نفت» و «فراوري مواد معدني» در مقطع کارشناسي ارشد وجود دارند. با توجه به اين موارد، اين دانشکده داراي هفت گرايش در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي متالورژي و معدن است که ساليانه از طريق آزمون سراسري پذيراي 90 دانشجو در اين گرايش‏ها است.

لازم به ذکر است که اولين دوره دكتراي مهندسي معدن در سال 75 راه‌اندازي شد. همچنين در سال 84 اولين دوره دانشجويان مقطع دكتري در رشته مهندسي متالورژي پذيرفته شدند. هم اکنون به صورت ميانگين ساليانه 20 دانشجو در مقطع دکتري با گرايش‏هاي مختلف مهندسي معدن و نيز مهندسي متالورژي در مقطع دکتري پذيرفته مي شوند. علاوه بر آزمايشگاه هاي موجود در اين دانشکده (آزمايشگاه اشعه ايکس، آزمايشگاه شيمي تجريه، آزمايشگاه فلوتاسيون و غيره)، اخيرا با تاسيس 4 آزمايشگاه جديد ريخته‏گري، فناوري نانو، ژئوتكنيك، و جوشکاري تعداد آزمايشگاه‌هاي اين دانشكده به بيش از30 مورد رسيد كه از نظر تنوع و امكانات هم در دانشگاه و هم در كشور بي‌نظير است./ح
برچسب ها: مهندسی ، متالوژی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.