متاسفانه سالانه ۶ ميليون نفر بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند و اين آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۸ ميليون نفر مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دكتر محمد‌رضا مسجدي، فوق تخصص ریه و قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری گفت:پژوهشگران طي مطالعه‌اي كه در ۴۱ كشور انجام داده‌اند، دريافته‌اند كه اعمال سياست‌هاي ضد دخانيات MPOWER كه از الزامات معاهده جهاني كنترل دخانيات و از سوي سازمان بهداشت جهاني است، تاثير به سزايي بر كاهش مصرف سيگار و به دنبال آن كاهش مرگ و مير ناشي از آن داشته است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني بين سال هاي ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ ميلادي سياست‌هاي ضد دخانيات MPOWER در ۴۱ كشور جهان اعمال شده است. در اين مطالعه از بين ۴۱ كشور، در ۳۲ كشور تنها يك قانون از ۶ قانون MPOWER را اعمال و ۹ كشور ديگر بيش از يك قانون را اعمال كردند.

 وي ادامه داد: از هر دو نفر سيگاري يك نفر دچار مرگ زود هنگام ناشي از مصرف دخانيات مي‌شود، حال آنكه نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد كه اتخاذ قوانين MPOWER در اين ۴۱ كشور تا سال ۲۰۵۰ باعث پيشگيري از مرگ زودرس نيمي از ۸/۱۴ ميليون فرد سيگاري مي‌شود كه سيگار را ترك مي‌كنند يعني معادل ۴/۷ ميليون نفر. همچنين اين مطالعه نشان مي‌دهد كه تقريبا نيمي از اين مرگ و مير مهار شده مي‌تواند به دليل افزايش ماليات سيگار باشد كه معادل جان ۵/۳ ميليون نفر است.

 دكتر مسجدي تولد نوزادان سالم‌تر با مشكلات مادرزادي كمتر ناشي از مصرف دخانيات مادر در دوره بارداري، پيشگيري از وزن كم نوزاد به هنگام تولد و كاهش هزينه‌هاي بهداشتي درماني ناشي از مصرف دخانيات را از ديگر مزاياي بهداشتي اجراي قوانين كنترل دخانيات دانست.  قائم مقام مركز پزشكي مسيح دانشوري به  نقل از يافته هاي دپارتمان بيماري‌هاي غيرواگير سازمان بهداشت جهاني، عنوان كرد: در صورت اعمال جامع‌تر قوانين كنترل دخانيات شديدالاثر مي‌توان از ميليون‌ها مرگ و مير ناشي از مصرف دخانيات پيشگيري كرد.

 دكتر مسجدي در پايان سخنان خودبا بيان اين مطلب كه مصرف دخانيات قابل پيشگيري‌ترين عامل مرگ و مير در جهان است اظهار كرد:‌  با اين حال متاسفانه سالانه ۶ ميليون نفر بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند و اين آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۸ ميليون نفر مي‌رسد، حال آنكه با اتخاذ قوانين صحيح مي‌توان به كلي از بروز آن جلوگيري كرد. از زمان اجرايي شدن معاهده جهاني كنترل دخانيات از سال ۲۰۰۵، صد و هفتاد و پنج كشور و اتحاديه اروپا به آن ملحق شده‌اند. فراگيري اين معاهده در تاريخ اتحاديه اروپا سريع‌ترين و وسيع‌ترين است به طوري كه تقريبا ۹۰% جمعيت
جهان را فرا گرفته است./ح

برچسب ها: دخانیات ، ریه ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.