یک استاد پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت: بیماری ذغالی بلوط موجب سیاه‌شدن و پژمردگی درخت و در نهایت خشکیدگی کامل آن می‌شود که چاره آن تنها ریشه‌کن کردن درخت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

منصور عبایی  ضمن برشمردن ضرورت حفظ و احیای جنگل‌ها و اهمیت آن در کره زمین چگونگی برخورد علمی با این پدیده را عنوان کرد.

این استاد پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی افزود: خشکی درختان بلوط یک فاجعه و خطر بزرگ برای منابع طبیعی کشور محسوب شده که برای جبران و پیش‌گیری از آن باید فکر و چاره‌ای اندیشید.

وی ادامه داد: دو عامل بیماری ذغالی بلوط و آفات چوب‌خوار از عوامل خشکیدگی بلوط به شمار می‌رود البته آفات و بیماری‌ها به تنهایی نمی‌توانند علت وقوع این پدیده باشند و عواملی نظیر تغییرات اقلیم، تخریب جنگل، شخم زیر اشکوب و خشک‌سالی‌های پی در پی نقش موثری در تشدید این عامل دارند.

عبایی افزود: بیماری ذغالی در نهایت  موجب خشکیدگی کامل درخت می‌شود که چاره آن تنها ریشه‌کن کردن درخت است و در مورد آفات چوب‌خوار می‌توان با کفبرکردن آن‌را برطرف کرد.

الهه محمدی، کارشناس‌ارشد گیاه‌پزشکی اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: با جدی‌شدن پدیده خشکیدگی بلوط و آفات چوب‌خوار کمیته تخصصی در استان تشکیل شده و با ارتباط با سازمان متبوع بحث‌های کارشناسی و تبادل‌نظر در خصوص مشکل و راه‌کارهای مقابله با آن صورت گرفته است/س

 

برچسب ها: رفع ، بیماری ، بلوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.