یک ونیم میلیارد دلار درشهرک سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی جذب شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در شهرک سرمایه گذاری خارجی استان جذب شده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، محمد جعفر عظمایی با بیان اینکه این شهرک نخستین شهرک سرمایه ‌گذاری خارجی کشور است، افزود: حجم عظیم سرمایه گذاری در این شهرک نشان از وجود ظرفیت های فراوان استان در حوزه های صنعتی و معدنی دارد.
 
وی گفت: این استان علاوه بر بخش صنعت در بخش معدن نیز ظرفیت ‌های بالا و دست نخورده ‌ای دارد که همواره مورد تاکید مسوولان و سرمایه ‌گذاران قرار گرفته است.
 
عظمایی اضافه کرد: ایجاد شهرک تخصصی صنعت مس برای استقرار صنایع جانبی با رویکرد صادراتی به صورت مجموعه صنعتی ـ معدنی با لحاظ شرایط زیست محیطی و اکولوژیکی منطقه و بهره ‌برداری از معادن غنی کائولن در منطقه زنوز در برنامه های پنجم توسعه معدن استان قرار دارد.
 
وی احداث صنایع جانبی به خصوص سیمان، سرامیک ‌سازی، داروسازی، کاغذ سازی، احداث تاسیسات و کارخانه های مربوط به استحصال املاح معدنی از دریاچه ارومیه، تشویق و حمایت از ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) در مراکز تولیدی، توسعه و تجهیز نواحی صنعتی وابسته به جهاد کشاورزی را از دیگر اهداف کیفی بخش صنعت و معدن استان در برنامه پنجم عنوان کرد.
 
عظمایی ادامه داد: بخش صنایع فلزی و برق نیز از دیگر بخش ‌های صنعتی مزیت ‌دار و موفق آذربایجان ‌شرقی است که وجود بزرگ‌ ترین تولیدکننده الکتروموتور کشور و تولید انواع لوازم خانگی از جمله یخچال، کولر، بخاری، آبگرمکن، لباسشویی و دیگر لوازم را می ‌توان از جمله این مزایا نام برد.
 
وی اظهارکرد: وجود کارخانه های ماشین ‌سازی و تراکتورسازی به عنوان صنایع مادر که موجب توسعه قطعه‌ سازی در این استان شده نیز از صنایع مهم آذربایجان ‌شرقی است که سهم خوبی از صادرات غیرنفتی این استان و کشور را بر عهده دارد.
 
عظمایی یادآوری کرد: وجود واحدهای کم ‌نظیر تولید پمپ و توربین، واحدها و طرح‌ های بزرگ ذوب و نورد، قطعه ‌سازانی که قادر به تولید ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز خودرو هستند و فعالیت چند واحد خودروسازی سنگین از جمله اتوبوس، کامیون و کامیونت نیز به عنوان مزیت‌ های نسبی صنعت و معدن استان محسوب می‌ شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار