معاون میراث فرهنگی کشور گفت: لوسترهای راهروی غربی حوضخانه کاخ صاحبقرانیه به هیچ وجه از جای خود کنده نشده و تنها دو عدد از شاخه های آن اسیب دیده که تا دو هفته آینده مرمت و در محل قبلی نصب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی کشور، ضمن بازدید از مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران با اشاره به آسیب شاخه های یکی از لوسترهای راهروی غربی حوضخانه کاخ صاحبقرانیه، اظهار داشت: لوستر آسیب دیده حوضخانه کاخ صاحبقرانیه تا دو هفته آینده مرمت و در محل قبلی نصب می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور، تصریح کرد: این لوستر به هیچ وجه از جای خود کنده نشده و تنها دو عدد از شاخه های آن از جای خود کنده شده و به موجب آن لوستر مذکور به یک سمت لنگر انداخته است، که پس از بازبینی اولیه قرار شد اقدامات مرمتی از سوی کارشناسان و مرمتگران صورت گیرد.

***کلیت لوستر تاریخی کاخ صاحبقرانیه سالم است

مومنی خاطر نشان کرد: افتادن یک لوستر و یا تخریب یک شی تاریخی در یک خانه متروکه ممکن است، اما در مجموعه های فرهنگی- تاریخی که به طور دائم مورد بازبینی قرار می گیرد و به واسطه سیستم های حفاظتی این امر ممکن نیست.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در هر حال فرسایش اموال منقول تاریخی با توجه به اینکه این اشیا در شرایط موزه ای نگهداری نمی شوند اتفاقی دور از ذهن نیست، اظهار داشت: تنها دو عدد از شاخه های لوستر تاریخی کاخ صاحبقرانیه آسیب دیده و در کلیت سالم است.

*** مرمت لوستر کاخ صاحبقرانیه مشکل تامین اعتبار ندارد

بر اساس این گزارش، اسدالله بیرانوند مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی، نیز در خصوص مرمت لوستر حوضخانه کاخ صاحبقرانیه، گفت: مشکل تامین اعتبار در راستای مرمت لوستر کاخ صاحبقرانیه وجود ندارد.

مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی، تصریح کرد : تمام موزه ها و کاخ موزه های هر 6 ماه یکبار توسط کارشناسان اداره کل موزه ها مورد بازدید قرار می گیرند و برپایه گزارش های دریافتی، جهت حل مشکلات و برطرف کردن نواقص، اعتبارات لازم به روسای موزه ها پرداخت می شود.



شایان ذکر است؛ کاخ صاحبقرانيه  به دستور ناصرالدين شاه قاجار در سال 1267 ﻫ .ق در دو طبقه ساخته شد، پس از او، مظفرالدين شاه تغييراتي در ساختمان ایجاد کرد و فرمان مشروطيت نيز در حياط کاخ صاحبقرانيه، توسط او امضا گرديد.



در زمان پهلوي دوم، تغييراتي اساسي در قسمتهاي داخلي بنا و دکوراسيون آن ايجاد شد و طبقه اول يعني حوضخانه براي پذيرايي ميهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار پهلوی دوم مورد استفاده قرار می گرفته است.



حوضخانه به لحاظ معماري و تزئيناتي چون گچبري ها، ارسي هاي فاخر و آثار موجود در آن، بعد از تالار جهان نما از زيباترين بخش هاي كاخ است که سقف هاي چوبي منقوش این بخش، متعلق به قرن 12 هـ.ق بوده و از شيراز آورده شده است.

يك جار و چند تابلوي نقاشي، از جمله تابلوي حوضخانه صاحبقرانيه اثر كمال الملك در اين فضا به چشم مي خورد. در ازاره ديوار شاه نشين شمالي، مجلس شيخ صنعان (روايت عطار) بر روي سنگ نقش بسته است.



همچنین كرسي خانه با گچبري ها و كتيبه نگاري هاي چهار طرف ديوار و تابلوي يوسف و زليخا، يكي دیگر از بخش هاي ديدني حوضخانه است.

گفتنی است؛ اين کاخ صاحبقرانیه در سال 1374 مرمت شد و در ارديبهشت سال 1377 به عنوان موزه بازگشايي گرديد.

انتهای پیام//
برچسب ها: صاحبقرانیه ، کاخ ، لوستر ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار