خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی از تلاش مقامات آمریکایی برای نسبت دادن اتهامات کیفری به ادوارد اسنودن به منظور توجیه اقدامات خود برای بازگرداندن وی به کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره، "پتی کالهین" در پاسخ به این پرسش که با توجه به جلسه روز جمعه مقامات روسی با ادوارد اسنودن، مقامات آمریکایی چه تمهیداتی را باید برای بازگرداندن وی به کشور بیاندیشند؟ گفت: قرار است باراک اوباما با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین گفتگوی تلفنی داشته باشد و در اینباره با او صحبت کند. اما در واقع مقامات کاخ سفید سعی دارند وانمود کنند که این تماس تلفنی چندان هم با توجه به این موضوع برقرار نمی شود و از چند روز پیش قرار بوده است این گفتگوی تلفنی صورت بگیرد و مسئله اسنودن نیز تنها یکی از موضوعاتی خواهد بود که دو رئیس جمهور در مورد آن صحبت می کنند.

اما در نهایت ما شاهد لحن تندتر مقامات آمریکایی درخصوص مسئله اسنودن هستیم. اوباما در اظهارات پیشین خود گفته بود که قصد ندارد برای بازگرداندن اسنودن به کشور وارد معامله شود. اما کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا همگی در لحنی مشترک اقدام روسیه در تأمین یک سکوی تبلیغاتی برای اسنودن را محکوم کرده اند و اعلام می کنند که هر کشوری که به اسنودن کمک کند و یا به او پناه دهد، به روابط خود با آمریکا ضربه وارد کرده است.

در ادامه این گزارش بخشی از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا در روز جمعه در این رابطه پخش شد.

"جین پساکی"، در بخشی از اظهارات خود گفت: ما از این اقدام مقامات روسیه که برگزاری این دیدار را میسر کردند، و به فعالان حقوق بشر و دیگر مقامات روسیه اجازه ی ورود به بخش ترانزیت فرودگاه مسکو را دادند، ناامید شدیم. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که دولت روسیه اعلام کرده بود در خصوص مسئله ی آقای اسنودن موضعی بی طرف خواهد داشت.

یکی از خبرنگاران از پساکی پرسید: شما از اینکه روسیه این مقامات را به داخل فرودگاه خودش راه داده است ناامید شده اید؟ یعنی آنها نباید به کسی فرصت دهند تا آزادانه صحبتهای خود را مطرح کند؟

پساکی در پاسخ گفت: او (اسنودن) یک افشاگر اطلاعات نیست و یک فعال حقوق بشر نیز به حساب نمی آید. او به خاطر یک سری اتهامات جدی کیفری تحت تعقیب است.

در ادامه، پتی کالهین در پاسخ به این پرسش که با توجه به افشای اخبار مربوط به جاسوسی های آمریکا در داخل و خارج کشور، واکنش مقامات آمریکایی به این اخبار چیست؟ گفت: همانگونه که جن ساکی نیز گفت، مسئله ی اصلی همین است. آیا باید اسنودن را یک خائن به کشور در نظر گرفت و یا یک افشاگر اطلاعات؟ در حال حاضر نظرسنجی های مختلفی در کشور درحال اجرا است و مردم اکثراً در این نظرسنجی ها اعلام کرده اند که او یک بیش از آنکه یک افشاگر اطلاعات باشد یک خائن است. وقتی این پرسش مطرح می شود که او واقعاً چه چیز را افشا کرده است و آژانس های جاسوسی آمریکایی در چه زمینه ای در داخل و خارج کشور فعالیت دارند؟ باید گفت به نظر می رسد اکثر مردم با عملکرد دولت و استفاده از این تکنیک ها برای جاسوسی در مورد اقدامات تروریست ها مشکلی ندارند، اما وقتی پای جاسوسی در امور تک تک مردم به میان می آید، افکار عمومی چندان پذیرای این مسئله نیست.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار