روزه در کنترل بیماری هایی مانند فشار خون ، دیابت ، چربی خون ، کاهش وزن و بیماری های قلبی و عروقی نقش موثری دارد .

معاون اجرایی مرکز بهداشت شهرستان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان تصریح کرد: روزه داری صحیح روزه داری است که میزان دریافتی کالری روزانه نسبت به بقیه ایام سال 30 درصد کمتر باشد .

دکترسعید صحبتی روزه را دارای اثرات مفید در کنترل بیماری های فشار خون ، دیابت ، چربی خون ، کاهش وزن و بیماری های قلبی و عروقی خواند و به فواید مصرف سبزیجات اشاره و عنوان کرد : استفاده از سبزیجات در وعده های افطار و سحر و همچنین مصرف میوه در فاصله بین افطار و سحر علاوه بر تامین آب ، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن ، از بروز یبوست نیز جلوگیری می کند .

دکتر صحبتی خاطرنشان کرد : اگر به طور صحیح روزه نگیرید به بروز برخی بیماری های گوارشی ، کلیوی و حتی کبدی منجر می شود .

دکتر حسیبی کارشناس تغذیه نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : در ماه مبارک رمضان وعده های غذایی روزه داران باید شامل سحر، افطار و شام و این وعده ها از هم مجزا و شامل تمام گروههای غذایی باشند.

وی افزود: رعایت چهار مورد زمان غذا خوردن، میزان غذاخوردن ، چگونه غذاخوردن و انتخاب نوع غذا می تواند نقش موثری در سلامت جسمی روزه داران داشته باشد.

دکترحسیبی خاطر نشان کرد : فاصله زمانی افطار و شام باید حداقل 2 ساعت باشد ضمن اینکه موقع صرف شام نباید غذای هضم نشده در معده باشد.

وی افزود: باید طوری برنامه ریزی شود که از شام خوردن تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد.

دکتر حسیبی گفت : غذای اصلی در وعده سحری باید خصوصیات وعده نهار را داشته باشد تا از گرسنگی در طول روز پیشگیری شود و بهتر است برای مقابله با تشنگی در روزهای بلند تابستان ، خوردن سبزی ها،میوه ها یا سالاد نیز فراموش نشود.

کارشناس تغذیه تصریح کرد : تغذیه در ماه مبارک رمضان باید به گونه ای باشد که غذاهای انتخاب شده در سحر، افطار، و شام مواد مورد نیاز ۲۴ ساعت بدن یعنی کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی لازم را تأمین کنند.

وی بر ضرورت وجود برنامه غذایی متنوع ، متعادل و شامل هر چهار گروه اصلی غذایی مانند نان و غلات ، میوه ها و سبزیها، گوشت ، حبوبات و تخم مرغ و همچنین شیر ، لبنیات،آب، املاح ، ویتامین ها و پروتئین ها تاکید کرد./س

میترا میرزادی
برچسب ها: روزه ، بیماری ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.