هيئت مديره سابق خانه سينما جايگاه قانوني هيئت مديره جديد را زير سؤال بردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، مستقر در محل برگزاري نشست مطبوعاتي "شمقدري" عنوان شد.
در ابتداي اين مراسم "شمقدري" ضمن پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: بحث امروز درباره اتفاقات اخير خانه‌سينماست و به ديگر حوزه‌ها وارد نخواهيد شد.


وي افزود: وضعيت خانه‌سينما در دو سال اخير در 4 مرحله بدين شرح است: مرحله اول كه منجر به انحلال دائم خانه‌سينما شد. مرحله دوم دوره‌اي بود كه بحث تدوين اساسنامه جديد توسط هيئت 7 نفره تا پايان بازگشايي خانه‌سينما مطرح بود. مرحله سوم كه از روز 13 تيرماه آغاز شد جلسه‌اي  با رئيس‌جمهور و توافقات آن بود و تا 17 تيرماه ادامه داشت.
وي در ادامه بيان كرد: مرحله چهارم از 17 تير ماه تا 19 تير ماه ادامه داشته كه منجر به انتخابات هيئت‌مديره جديد شد.در رابطه با مرحله اول طبق مقررات قانوني، خانه‌سينما به صورت دائمي تعطيل شد و اين تعطيلي به قوت خود باقي است يعني مؤسسه اي به نام خانه‌‌سينما ندارند كه مستندات آن نيز باقي است.
وي عنوان كرد: در مرحله دوم توسط هيئت 7 نفره اساسنامه جديد خانه‌سينما تضمين شد و بعد از آن جلسه اي با حضور رئيس جمهور داشتيم كه قرار شد فرآيند بازگشايي خانه سينما هر چه سريعتر انجام شود اما هيئت مديره سابق خانه‌سينما جايگاه آن را زير سؤال برد و در انتها به تفاهم‌نامه 8 بندي رسيديم كه قرار شد "فرهاد توحيدي" و "محسن علي اكبري" به نمايندگي هيئت بازگشايي خانه‌سينما را انجام دهد اما اين اتفاق رخ نداد.
وي عنوان كرد: در جلسه‌اي كه با احمدي‌نژاد داشتيم كليه مباحث مطرح شد و نمايندگان سابق خانه‌سينما تمام شروط خود را بازگو كردند ما نيز پذيرفتيم كه در انتها متني تنظيم شد و آنها منتشر كردند و قرار شد كليه تفاهم نامه ها تنظيم شود و روز شنبه رئيس‌جمهور آن را ببيند و بعد از تأييد آن به عنوان ابلاغيه بيان شود كه اين بيانيه در روز 15 تير ماه منتشر شد،‌ اين تفاهم نامه 8 بندي منجر به بازگشايي خانه سينما مي شد و در ظرف 48 ساعت اوليه مفاد آن مشخص شد اما هيئت مديره سابق برخلاف نامه احمدي‌نژاد عمل كرد كه ما نيز نامه‌اي به احمدي‌نژاد داديم و گفتيم هيئت‌مديره سابق تفاهم نامه 8 بندي را زير پا گذاشتند.
وي عنوان كرد: طبق قرار ما مجمع‌عمومي در روز 19 تير ماه برگزار شد و منجر به تصويب اساسنامه و انتخاب هيئت‌مديره جديد شد و رئيس هيئت‌مديره جديد خانه‌سينما خواستار تغيير محل خانه‌سينما شد كه ما نيز مراتب را به احمدي‌نژاد اعلام كرديم و دوستان وزارتخانه به مدت 48 ساعت بعد از سنجيدن همه جوانب نظر‌نهايي خود را مبني بر تغيير مكان خانه‌سينما و انتقال اموال باقي مانده از خانه سينما به هيئت مديره جديد را اعلام كردند.
"شمقدري" بيان كرد: طبق قوانين و انجام صورتجلسه اموال آن به هيئت 3 نفره يعني هيئت نظارت داده شد كه به هيئت‌مديره جديد واگذار شود و طبق قرارداد شب گذشته براي اينكه طرفين خودسرانه وارد خانه‌سينما نشوند توسط وزارت ارشاد بر روي درب خانه‌سينما پلمپ زده شد و قرار بود امروز صبح هيئت مديره جديد در خانه‌سينما مستقر شود اما بعد شنيده شد كه هيئت مديره سابق خانه‌سينما در مقابل درب خانه‌سينما تجمع كردند كه موضوع به سردار "احمدي‌مقدم" و "منتظرالمهدي" كشيده شد.
وي عنوان كرد: طبق گفتگوي ما با نيروي انتظامي قرار شد به نحو احسن اين موضوع حل شود زيرا در شأن هنرمندان ما نيست كه در ملأعام به پرخاشگري بپردازند.
پس از اين گفتگوها قرار شد هيئت‌مديره جديد در 48 ساعت آينده در خانه‌سينما مستقر شود البته دوستان معترض حق دارند مطالبات خود را از طريق مراجع‌قانوني بيان كنند.
 "شمقدري" تصريح كرد: از نظر ما تجمع امروز هيچ ضرورتي ندارد و بايد در چارچوب قوانين اعتراضات خود را بيان مي‌كردند زيرا طبق شنيده هاي ما يكي از كارگردانان در يك اقدام غيرقانوني پلمپ خانه‌سينما را پاره كرده است كه اين در شأن سينماداران و داعيه داران فرهنگ غني ايراني نيست.
"شمقدري" با اشاره به انحلال خانه‌‌سينما بيان كرد: تعطيلي خانه‌سينما به صورت دائمي بود به طوريكه احكام آن موجود است.
وي اظهار داشت: مجمع نوزدهم تير متعلق به صنوفي بود كه مراحل قانوني خود را طي كرده بودند و قرار شد طبق گزارش 10 صنف حضور داشته باشند.
البته با حدود يك پنجم اين اعضاء نيز مجمع عمومي مي توانست برگزار شود. دوستان معترض نقض هايي را براي برگزاري اين مجمع عنوان كردند كه بعد از بررسي اين نقض ها متوجه شديم كه باعث ابطال مجمع نمي شود.
"شمقدري" بيان كرد: ما نيز از شرايط موجود راضي نيستيم و هر چه زودتر بايد با دوستان به يك همدلي و همگرايي براي بهبود اوضاع برسيم؛ البته بايد تمام اين موضوعات در چارچوب قانون باشد.
وي ادامه داد: بر همگان واضح است كه ما تا حدود يك ماه ديگر از اين سمت كناره‌گيري مي كنيم و نمي توانيم رفتار غيرقانوني داشته باشيم اما با افرادي كه مدعي هستند مي‌گوييم اگر با اطمينان بر سر مواضع خود ايستاده ايم از راه مراجع‌قانوني اقدام كنيم.
وي با اشاره به 18 صنف باقي مانده عنوان كرد: بهتر است اين 18 صنف هر چه سريعتر مراحل‌قانوني خود را سپري كنند در غير اينصورت صنوف ديگر را جايگزين آنها خواهيم كرد.
وي ادامه داد: در جلسه اي كه با حضور هيئت‌نظارت"فرهاد توحيدي" و "مختاري" داشتيم آنها خواستار تدوين اساسنامه براساس اساسنامه سال 87 شدند كه ما نيز از پذيرش آن خودداري كرديم كه بعد از آن هيئت‌نظارت نامه اي به ما دادند و گفتند دوستان مراحل بازگشايي خانه‌سينما را به صورت قانوني دنبال نمي كنند كه طبق آن به احمدي‌نژاد نامه دادند و گفتند دوستان سابق خانه‌سينما به تعهدات خود عمل نمي كنند. بهتر است طرفين به توافقات خود عمل كنند نه اينكه اهداف و نظرات خود را عملي كنند،‌ اين 48 ساعت فرصت‌خوبي براي به اجماع رسيدن با هيئت‌مديره جديد است.
وي ادامه داد: حدود 2 ساعت پيش هر آنچه كه گذشته بود براي "موسوي" گزارش كردم و بعد از اين جلسه نيز گزارش مكتوبي را به وي ارائه خواهم داد و تمام مراحل طي شده را گزارش خواهم داد.
"شمقدري" با اشاره به رفتارهاي برخي رسانه‌ها عنوان كرد: رفتار برخي رسانه‌ها مسايل موجود را تشديد كرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.