رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور با اشاره به واردات بچه ماهي هاي گرمابي از کشور چين گفت: اين اقدام در راستاي سياست هاي تنوع گونه اي آبزيان است که ما آن را دنبال مي کنيم.

عباسعلي مطلبي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود: ما در خصوص اين ماهيان کپور وارداتي بحث هاي ‍ژنتيکي، اصلاح ن‍ژادي و دستيابي به تکنيک تکثير و پرورش آن ها را دنبال مي کنيم.

وي با بيان اين که  کشور چين از نظر ‍ژنتيکي مهد اصلي اين گونه هاست ادامه داد: ما پس از انجام مطالعات فراوان برقراري ارتباط با موسسه تحقيقات شيلاتي چين و رصد کردن کليه اطلاعات علمي مربوط به اين ماهيان کپور تصميم به واردات اين بچه ماهي ها و پيش مولدها گرفتيم.

مطلبي افزود: واردات کپورماهيان چيني مثل آمور، پيتوفاگ و کپور معمولي توسط پرورش دهندگان ما سابقه طولاني دارد و اين کپور ماهياني که هم اکنون در کشور پرورش داده شده و به شکل انبوه در بازارها عرضه مي شود همگي از چين وارد شده بودند.

وي با اشاره به اين که اصل مسئوليت و سرمايه گذاري اين طرح به عهده شرکت هلدينگ بخش کشاورزي بنياد مستضعفان است ادامه داد: بخش کشاورزي بنياد مستضعفان در زمينه تکثير و پرورش آبزيان و تقويت زيرساختهاي صنعت آبزي پروري کشور سابقه اي طولاني دارد.

مطلبي با بيان اين مطلب که اين بچه ماهي ها به صورت دو محموله جداگانه و به دو شکل بچه ماهي و پيش مولد وارد کشور مي شوند افزود: محموله اول حدود 10 روز پيش وارد شده و محموله دوم نيز به زودي مي رسد و تمامي آن ها به استان گلستان منتقل مي شوند به اين دليل که هم يکي از مراکز تحقيقاتي صنعتي ما در گلستان مستقر است و هم امکانات علمي بنياد مستضعفان در اين استان قابل قبول است.

وي ادامه داد: اين بچه ماهي به تعداد قابل قبولي براي تشکيل لاين ها و گله هاي مورد نظر انجام کارهاي ژنتيکي اصلاح نژادي و پرورش وارد گلستان مي شوند و پس از تکميل اقدامات فوق و رسيدن به توليد انبوه صادرات آن ها به سراسر کشور آغاز مي شود.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور در پايان خاطر نشان کرد: پيش از اين نيز در راستاي سياست تنوعي گونه آبزيان ماهي کفال خاکستري، تيلاپيا و کپورهاي هندي نيز وارد کشور و بومي سازي شده اند.
برچسب ها: تنوع ، گونه ، آبزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار