معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی آذربایجان ‌غربی گفت: استان آذربایجان غربی بیش از 110 هزار معلول دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران علی پرمقیاس اظهار داشت: سال 88 در جامعه ایرانی طرح پژوهش جامعه هدف بهزیستی انجام و برآورد شد و براساس اطلاعاتی که بدست آمد 67/3 درصد جامعه ایرانی دچار معلولیت بوده که در گروه‌های مختلف معلولان تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی با بیان اینکه براساس برآورد جمعیت سه میلیونی معلولان در کل کشور در استان آذربایجان غربی بیش از 110 هزار معلول وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این 110 هزار نفر، 32 هزار و 670 نفر معلول جسمی حرکتی با دربرگیری 7/29 درصد از کل معلولان استان، 16 هزار و 390 نفر معلول ذهنی با دربرگیری 9/14 درصد از کل معلولان استان، 23 هزار و 100 نفر کم‌بینایی و نابینایی، 14 هزار و 960 نفر کم‌شنوایی و ناشنوایی، 2 هزار و 750 دارای مشکل گفتاری و در حدود 9 هزار و 800 نفر دارای مشکلات روانی هستند.

پرمقیاس با بیان اینکه در حدود 276 نفر سالمند در آذربایجان غربی وجود دارد، ادامه داد: براساس تعریف سالمند، جامعه سالمندان افراد بالای 60 سال را شامل می‌شوند.

پرمقیاس خاطرنشان کرد: خدمات مختلفی برای سالمندان به غیر از خدمات توانبخشی داریم که ویزیت در منزل از دیگر خدمات بهزیستی آذربایجان غربی برای سالمندان است.

وی با بیان اینکه جمعا 9 مرکز شبانه‌روزی در آذربایجان غربی وجود دارد، تصریح کرد: از این میزان پنج مرکز در شهرستان‌های آذربایجان غربی از جمله نقده، مهاباد، بوکان، ماکو و سلماس بوده و چهار مرکز شبانه‌روزی نیز برای سالمندان در ارومیه داریم.

معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی آذربایجان‌ غربی افزود: علاوه بر مراکز شبانه‌روزی مراکز روزانه نیز برای سالمندان داریم که برنامه‌های آموزشی، تفریحی و زیارتی برای سالمندان برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حدود 276 سالمند در آذربایجان غربی برآورد شده است، اعلام کرد: ما این تعداد سالمند را به صورت بالقوه تحت پوشش داریم و زمانی که برای درخواست خدمات به بهزیستی مراجعه می‌کنند این تعداد بالفعل می‌شود.

پرمقیاس اضافه کرد: تعداد سالمندانی که در بانک اطلاعاتی داریم کمتر از 276 نفر بوده ولی خدمات ارائه شده به سالمندان در آذربایجان غربی بیشتر از این میزان است به طوری که در محلات به صورت آزاد آموزش‌ مهارت زندگی برای سالمندان داده می‌شود که در بانک اطلاعاتی ثبت نمی‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.