برزو نيك نژاد گفت: نگارش زير جزئيات زندگي مردم دغدغه‌ام بود و براي كسب تجربه ننوشتم.

گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران- برزو نيك نژاد متولد 1354 شهر گرگان است. او فارغ‌التحصيل سيستم‌هاي آبياري و دانشجويي مهندسي است. وي از سال چهارم دبستان در انجمن نمايش گرگان به فعاليت در تئاتر پرداخت. نزديك به 20 سال است كه او ساكن تهران بوده و دستيار كارگردان و نويسنده بسياري از آثار سينمايي و تلويزيوني را عهده‌دار بوده و حدود 36 هزار دقيقه در مقام دستيار كارگردان فعاليت داشته است. او در سريال "دودكش" در مقام نويسنده و دستيار كارگردان فعاليت شبانه روزي داشته كه به بهانه پخش اين سريال از شبكه يك پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در زير مي‌خوانيد؛

*آقاي برزو نيك‌نژاد شما نويسنده مجموعه مناسبتي "دودكش" هستيد كه اين روزها از شبكه يك سيما پخش مي‌شود فكر نگارش "دودكش" از كجا آمد؟

قبل از ساخت سريال "تا ثريا" 3 قسمت از مجموعه "دودكش" را به نگارش در آورده بودم زماني كه "تا ثريا" ساخته مي‌شد من اين موضوع را مطرح كردم ولي بعد از ساخت اين سريال نگارش مجموعه "بي قرار" كه هنوز ساخته نشده است را به پايان رساندم.

دو سال پيش هم در خصوص "دودكش" با مجيد مولايي و مجيد صالحي گپي زديم چون ذهن مجيد صالحي را بسيار دوست دارم و قرار بود او "دودكش" را بسازد و در آن زمان احتمال داده مي‌شد كه "شفيعي" تهيه كننده سريال "مادرانه" آن را بسازد كه در هر صورت اتفاق نيفتاد.

*پس "دودكش" مراحل طولاني را طي كرد تا به "محمد حسين لطيفي" رسيد اما شما اشاره كرديد به "تا ثريا" مگر قرار بود اين سريال با "سيروس مقدم" كار شود؟

توي ذهنم اين بود كه از كسي مثل "محسن تنابنده" مشاوره بگيرم چرا كه تفكر او را بسيار دوست دارم ولي همه اين ماجراها پيش آمد و گذشت تا سال گذشته كه در يك جلسه‌اي قرار شد كه سعيد سلطاني آن را براي شبكه تهران كار كند.

به هر صورت "دودكش" مراحلي را طي كرد تا يك روز كه با محمد حسين لطيفي به تفاهم رسيديم كه "دودكش" را براي شبكه يك سيما بسازيم.

*برنده قصه "دودكش" كيست؟ آقاي نيك نژاد در "دودكش" برنده قصه كيست؟

در "دودكش" آدمهاي قصه خودشان را پيدا كردند هر كسي سر جاي خود قرار دارد. برنده "دودكش" آدمهاي اين قصه هستند چون معتقدم شخصيت پردازي‌ها درست انجام شده است.

"دودكشي‌ها" از جنس مردم‌اند

*آقاي نيك نژاد فكر مي‌كنم شخصيتهاي "دودكش" را همه در اطرافمان مي‌بينيم چطور شد كه قلم شما به اين سمت سوق پيدا كرد؟

برقراري ارتباط مردم با "دودكش" به شخصيت پردازي‌هاي درست اين سريال بر مي‌گردد. آدمهاي قصه از جنس مردم‌اند هر روز در اطرافمان "عاليه"، "نصرت"، "عفت"، "فيروز" و افزوزهاي بسياري را مي‌بينيم و من معتقدم مردم با هر چيزي از جنس خود ارتباط برقرار مي‌كنند.

*هر كدام از بازيگران "دودكش" براي يك فيلم كافي‌اند

*بازيگران و درخشش هر كدام از آنها را در "دودكش" چگونه ديديد؟ 

معتقدم بازيگراني چون، "بهنام تشكر"، "هومن برق نورد"، "سيما تيرانداز"، "امير حسين رستمي"، "جواد عزتي"، "الناز حبيبي" و "نگار عابدي " هر كدام براي اعتباريك سريال و فيلم سينمايي كافي‌اند معتقدم اين بازيگران هستند كه به شخصيت‌ها جان مي‌دهند به همين دليل كه خلق شخصيت را به كار نمي‌برم.


*بدون اجراي خوب به بهترين جك دنيا هم نمي‌شود خنديد

معتقدم اگر بهترين جك دنيا را هم بنويسم بايد كسي باشد كه به آن جان دهد و در تعريف بتواند زيبايي‌هايي آنرا به چشم آورد. بازيگران ما اثبات كرده‌اند كه كارشان را بلد هستند و مي‌دانند با مردم خود چگونه ارتباط برقرار كنند.

*لطيفي ذاتا فردي صبور است

*آقاي نيك نژاد همه بازيگران "دودكش" به اتفاق شما را فردي صبور و انتقاد پذير مي‌دانند به عقيده شما چه دليلي باعث اين اظهار نظرهاي درست شده است؟

من سعي مي‌كنم آدم صبوري باشم ولي محمدحسين لطيفي ذاتا آدم صبوري است. در واقع اگر با هنرمندي صحبت مي‌كنم دوست دارم نقاط ضعف و قوت فيلمنامه را پيدا كنم. چشم من به دهان بازيگر است و از همه آنها به دليل همياري‌شان ممنونم.

*نگارش زندگي رئال را دوست هستم

*دغدغه شما از نگارش اين خبر كار و بررسي در ريز جزئيات زندگي مردم، چيست؟

دغدغه نگارش من اين است كه طول قصه كوتاه باشد هميشه دوست داشتم اگر فيلمنامه‌اي را در خصوص زندگي مردم مي‌نويسم به ريزجزئيات آن هم بپردازم در هر صورت اين نوع نگارش مورد علاقه من است.


*"قصه‌هاي مجيد" را دوست دارم

شخصا عاشق "قصه‌هاي مجيد" هستم و معتقدم همه مردم ايران "هوشنگ مرادي كرماني" را مي‌شناسند و يا فيلم سينمايي "مهمان مامان" "داريوش مهرجويي" كه در دل ريز جزئيات زندگي مردم رفتند و آدمهايي از جنس خودشان را به نمايش گذاشتند.

*به قصد نگارش آمدم

* نگارش يك كار مناسبتي براي شما چگونه بود؟

گفته شده كه در ماه مبارك رمضان كمتر دروغ گفته مي‌شود مردم ميگويند در "دودكش" چيزهاي تازه‌اي مي‌بينند. من برزو نيك نژاد نيامده‌ام كه از اعتماد مديران براي كسب تجربه خود استفاده كنم فقط مي‌خواستم نگاه جديدتري را به مردم و جامعه خود داشته باشم. من تلاش خود را كردم تا همه آدمهاي سرزمين خود را آنجور كه هستند ببينم، چون احساس مي‌كنم در خاك ايران ذات آدمها خوب است و فقط گاهي مشكلات و اتفاقات زندگي‌شان كمي آنها را از خوب بودن دور مي‌كند.

*آقاي نيك‌نژاد 5 ماه شبانه روزي كار كردن شما را خسته نكرد؟

به نظرم مجموعه "دودكش" جزء معدود كارهايي بوده كه گروه عاشقانه كار كرد و همگي آنان با عشق سر لوكيشن مي‌آمدند. اعتراف مي‌كنم بعضي از بازيگران كه روزهايي را بايد براي استراحت در منزل خود مي‌ماندند بر سركار مي‌آمدند و اين به خوبي در قاب تصوير مشخص است كه از همه آنها تشكر مي‌كنم./ي2

گفتگو از الهه عليزاده

برچسب ها: نیک نژاد ، نویسنده ، دودکش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۰۲:۲۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۲
ممنون از گفتگوی خوبتون با نویسنده کار
از طرف ما هم به ایشون خسته نیاشید بگید