چنانچه هر مالكي از پرداخت شارژ خود خودداری کند، فقط مديریت ساختمان این اختیار را دارد که راسا آن واحدی را که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند با قطع آب، گاز یا برق تنبیه کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  زندگی شهری امروز شرایط خاصی را برای ساکنان شهرهای بزرگ به وجود آورده است؛ از یک طرف روابط همسایگی کمرنگ‌تر شده و همسایه‌ها همدیگر را نمی‌شناسند و از طرف دیگر ارتباط میان واحدهای یک آپارتمان همسایه‌ها را از نظر تامین هزینه های مشترک در شرایطی به هم پیوند زده است.

در چنین شرایطی حل برخی اختلافات در خصوص مشکلات مالی دردسرهایی به دنبال خواهد داشت. معمولا این روابط مالی در قالب پرداخت سهم شارژ ساختمان تنظیم می‌شود. در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان نحوه محاسبه سهم شارژ و مطالبه آن بررسی می‌شود.

محاسبه شارژ ساختمان

بهنام عباسي، مدرس دانشگاه در خصوص نحوه تعیین سهم هر واحد از شارژ ساختمان می‌گوید: مستندا به ماده 23 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره ذیل، مخارجی که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری تاسیسات، باغبان، تزیینات قسمت‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌شود. تعیین سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان با مدیر یا مدیران است.

چنانچه به موجب اجاره‌نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف کند مستاجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره، هزینه‌های مزبور را پرداخت و در صورتی که پرداخت هزینه‌های جاری مشترک به عهده استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند، مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده‌کننده، به مالک اصلی نیز مراجعه کنند.

تکلیف پرداخت شارژ ساختمان

يك وكيل دادگستري درباره تکلیف ساکنان آپارتمان در پرداخت سهم شارژ مي‌گويد: هزينه‌هاي عمومي ساختمان را كه به وسيله مجمع عمومي ساختمان تعيين شارژ می‌گویند و مالكين مكلفند اين هزينه‌هاي مشترك را هر ماهه مطابق مصوبات پرداخت كنند.

روح الله عظيمي توضیح می‌دهد: چنانچه هر مالك يا استفاده كننده از ملك هزينه‌هاي مشترك تعيين شده را نپردازد هيات مديره يا مدير ساختمان مي‌تواند براي دريافت شارژ مربوطه از طريق تهيه و تنظيم و ارسال اظهارنامه رسمي از طريق مراجع قضايي آن را از مستاجر مستنكف مطالبه كنند.

چنانچه هر مالك يا استفاده كننده از ملكی هزينه هاي مشترك تعيين شده را نپردازد هیات مديره يا مدير ساختمان مي‌تواند براي دريافت شارژ با مراجعه به اداره‌ ثبت از طريق تهيه و تنظيم اظهار نامه رسمي اقدامات قانوني لازم را به عمل آورد.

بهنام عباسي مدرس دانشگاه نیز درباره پرداخت شارژ در ساختمان به «حمايت» مي‌گويد: با عنایت به ماده 10 مكرر قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره یک الحاقی به این ماده، در صورت امتناع مالک یا استفاده كننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طریق مدیر یا هیئت مدیران به وسیله اظهارنامه با ذكر مبلغ بدهی و صورت ریز آن هزینه‌ها مطالبه می‌شود.

و هرگاه مالک یا استفاده‌كننده ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهار‌نامه سهم بدهی خود را نپرداخت، مدیر یا هیات مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امكانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره خودداری كنند و در صورتی که مالک یا استفاده‌كننده همچنان اقدام به تسویه حساب نکنند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجراییه صادر خواهد كرد.

این وکیل دادگستری می‌گوید: چنانچه عدم ارایه خدمات مشترک موثر نباشد، مستندا به تبصره یک ماده 10 مکرر قانون مزبور، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند دادخواست خود را با عنوان مطالبه شارژ معوقه به مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) ارائه کنند.

برخورد با همسایه لجوج

روح الله عظيمی کارشناس حقوقی در مورد تنبيه مالکي كه از پرداخت شارژ خودداري مي‌كند، ادامه مي‌دهد: اگر هر مالك يا استفاده‌كننده از آن ملك، هزينه‌هاي مشترك تعيين شده را نپردازد، هیات مديره يا مدير ساختمان مي‌توانند براي دريافت شارژ مربوطه از طريق تهيه و تنظيم و ارسال اظهارنامه رسمي از طريق مراجع قضايي، آن را از مستاجر مستنكف مطالبه كنند.

عظيمي ادامه می‌دهد: چنانچه مستاجر ظرف 10 روز هزينه مربوطه را پرداخت نکند، هیات مديره يا مدير ساختمان مي‌توانند به تشخيص خود، برق عمومي، آب گرم، تهويه مطبوع و يا گاز را نسبت به مستاجر ممتنع قطع کنند.

چنانچه همزمان با اين اقدام، مستاجر مبادرت به تسويه‌حساب با هیات مديره کند، مدير ساختمان مي‌تواند از طريق اداره ثبت منطقه مربوطه اقدامات اجرايي را عليه مستاجر مستنكف مطابق اجراي اسناد رسمي به عمل آورد و چنانچه به هر دليلي قطع خدمات مشترك مستاجر ممتنع ميسر نباشد، مدير ساختمان مي‌تواند از طريق مراجعه به مراجع قضايي مربوطه نسبت به قطع برق، آب گرم يا گاز و امثال آن اقدام کند و تا هر زماني كه مستاجر نسبت به تسويه‌حساب خود با هيات مديره اقدام نكند قطع اين خدمات استمرار دارد، مگر اينكه مستاجر مستنكف با مراجعه به مراجع قضايي دستوري براي وصل آن از مرجع قضايي دريافت كند.

خلیل بهرامیان یک وكيل پايه يك دادگستري دیگر در خصوص نحوه مطالبه شارژ از همسایه مستنکف می‌گوید: اگر مستاجری از پرداخت شارژ خودداری کند، با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها مدیریت ساختمان می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف آن منطقه و تهيه و تنظيم اظهار‌نامه رسمي مستاجر مستنكف را مجبور به پرداخت بدهی خود کند.

در صورتی که بدهی مستاجر ممتنع تا سقف پنج میلیون تومان باشد، مدیر ساختمان به شورای حل اختلاف همان منطقه مراجعه می‌کند و چنانچه مبلغ شارژ مستاجر مستنکف بیش از پنج میلیون تومان باشد، مدیر ساختمان باید از طریق مراجعه به دادگاه درخواست مطالبه شارژ را کند.

چنانچه هر مالكي از پرداخت شارژ خود خودداری کند، فقط مديریت ساختمان این اختیار را دارد که راسا آن واحدی را که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند با قطع آب، گاز یا برق تنبیه کند.

نحوه وصول شارژ ساختمان از طریق اجرای ثبت روح‌الله عظيمي وکیل دادگستری، در ادامه به تکالیف دفاتر اسناد رسمی در این خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید: دفاتر اسناد رسمي هنگام تنظيم قرارداد اجاره يا خريد يا فروش و امثال آنها مكلفند تسويه‌حساب ملك مربوطه را از مالك مطالبه كنند و مالك نيز مكلف است با مراجعه به هيات مديره برگ تسويه حساب را از هيات مديره دريافت و به دفاتر اسناد رسمي ارايه دهد يا اينكه هنگام تنظيم سند رسمي در خصوص موارد فوق ذي نفع قرارداد تنظيمي بدهي‌هاي مربوط را تقبل کند.

عظيمي متذكر مي‌شود: با توجه به اينكه هزينه‌هاي مربوط به آسانسور جزو هزينه‌هاي مشترك ساختمان محسوب مي‌شود، همه مالكان آن مجموعه مطابق مصوبات مجمع عمومي موظفند نسبت به پرداخت هزينه‌هاي مربوط به آسانسور اقدام کنند. مالك ملك اگر هم از آسانسور استفاده نكنند مكلف به پرداخت هزينه‌هاي مربوط به تعمير و نگهداري آسانسور است. به طور کلی تمام افراد ساکن یک ساختمان موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ، تعمیر یا نگهداری آسانسور هستند، حتی اگر هم از آسانسور استفاده نکنند.

وی اضافه می‌کند: در صورتی که مستاجر نسبت به تصمیمات مدیر ساختمان معترض باشد ابتدا از طريق مدير ساختمان يا هيات مديره اعتراض خود را اعلام مي‌كند، چنانچه اعتراض وي پذيرفته نشود مستاجر مي‌تواند به منظور پيگيري اعتراض خود به مراجع قضايي مربوطه مراجعه كند.

بهنام عباسي وکیل دادگستری در خصوص این موضوع که بنگاه‌های املاک برای تنظیم قرارداد اجاره یا بیع حتماً باید مفاصا‌حساب مستأجر یا مالک را از وی با امضای مدیر ساختمان مطالبه کنند، مي‌افزايد: با عنایت به ماده 12 قانون تملک آپارتمان‌ها دفاتر اسناد رسمی موظفند در هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره گواهی مربوط به تسویه‌حساب هزینه‌های مشترک را كه به تأیید مدیر یا مدیران ساختمان رسیده باشد از مالک یا قائم مقام او مطالبه کنند یا با موافقت مدیر یا مدیران تعهد منتقل‌علیه را به پرداخت بدهی‌های معوق مالک نسبت به هزینه‌های موضوع این قانون در سند تنظیمی قید کنند بنابراین با عنایت به صراحت ماده فوق‌الذکر بنگاه‌های املاک الزامی برای دریافت مفاصا‌حساب براین تنظیم قرارداد ندارند.

اعتراض مالکان به تصمیمات هیات مدیره عباسي در خصوص اين پرسش كه در صورتی که مستاجر نسبت به تصمیمات مدیر ساختمان معترض باشد از چه طريقي بايد موضوع را پيگيري كند، توضیح می‌دهد: مستنداً به ماده 24 قانون تملک آپارتمان‌ها ابتدائاً هر یک از شرکا می‌تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را کند و در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض شریک می‌تواند به مراجع صلاحیتدار قضایی مراجعه کند.

بهرامیان نیز در ادامه تاکید می‌کند: در صورتی که مستاجر نسبت به تصمیمات مدیر ساختمان معترض باشد، باید اعتراض خود را با هیات مدیره ساختمان مطرح کند تا هیات مدیره پیگیر آن باشد. چنانچه درخواست یا اعتراض آن مستاجر مربوط به مسایل مالی باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و اگر سوءاستفاده مالی باشد، با مراجعه به دادگاه اعتراض خود را مطرح می‌کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۲:۱۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام
مجتمع ما ۶۰ واحد هست که تعدادی انباری دارن و تعدادی خیر الان مدیر برای ورود درب اکاردئونی گذاشته و هزینه را پرداخت کردیم ولی کلید نمیدهد و میگوید کلید را از من بگیرید و برید به انباری
ایا مدیر حق دارد کلید به هر کس که انباری دارد ندهد
لطفا راهنمایی بفرمایید
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
سید محسن نورالهی
۰۱:۳۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
داخل ساختمان 16 واحده ما یک صاحبخانه مجرد معتاد ارازل وجود دارد و یک واحد دیگر که خود موادفروش میباشد همراه چندنفر دوستان ارازلشون. اینها هیچ هزینه ای بابت شارژ و آب و برق و مسایل آسانسور را پرداخت نمیکنند. مدیر اگر اعتراض کند برای خودش و خانواده اش مشکل ایجاد میکنند و سابقه چاقوکشی هم دارند. در حال حاظر کسی مدیریت را قبول نمیکند و با صدها مشکل مواجه شده ایم. مانده ایم چکار کنیم. اهالی آبرومندند و خاطیان ارازل و چاقوکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
اینجانب معتقدم که مدیریت ساختمان ها باید به بخش خصوصی داده شود تا علاوه بر انجام امور مدیریتی امور مربوط به شاکایات و ابلاغ ها را بعهده بگیرد و حقوق و مزایای او از شارژ ساختمان تامین گردد از طرفی برای بصرفه شدن کار بهتر است مدیریت چند ساختمان به بخش خصوصی واگذار گردد تا در ساختمان هایی که کسی حاضر به بدست گرفتن مدیریت آن نیست تمامی امور ساختمان ها توسط بخش خصوصی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
دوستان مدیر ساختمان وصندوق دار ساختمان امانت دار می باشند و می بایست ریز هزینه ها را به ساکن هر واحد بدهند و در صورتی که ریز هزینه ها را ندهند ساکن هر واحد می تواند بر علیه مدیریت ساختمان طرح دعوا نماید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه درهرساختمان یک نفر پیدا میشه ساز ناکوک میزنه سوال اینه که مدیر درصورتیکه اقدام قضایی کنه هزینه های انجام شده واز کارافتادگی خودش رو هم میتونه مطالبه کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
پس چرا بطور مشخص گقته نمیشود به استناد کدام ماده مالک بدهکار به ساختمان از حق رای در تصمیم گیریها محروم است!!؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد‌قلی لاله
۲۳:۱۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
فوقالعاده عالی و اموزنده بود با سپاس از وکلای فهیم
United States of America
محسن
۲۰:۰۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
هر کس این نظرات را بخواند ، خودش یه پا مدیر ساختمان می شود ، بنده تمام نظرات را خواندم و بیچاره از دل مدیر ساختمان
Iran (Islamic Republic of)
محمد یاورب
۲۰:۱۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
سلام
با پرداخت نکردن شارژ همسایه های لجباز چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد یاوری
۲۰:۳۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
سلام
مدیر یک ساختمان ده واحد هستم یکی از مالکین شارژ پرداخت نمی کند آب برق مشترک پرداخت نمی کند و هزینه های دیگر را . چکار باید کرد،
Iran (Islamic Republic of)
ایراتی
۱۰:۰۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
با عرض سلام:
هموطن عزیزی که فرهنگ و شعور زندگی در آپارتمان و آپارتمان نشینی را نداری روی سخنم با شماست .
دوست عزیز ، زندگی در شهر و آپارتمان نشینی خواهان یک درک و فهمی است که برای تک تک ساکنین لزومیست.
شما که از اب و برق و گاز مشترک استفاده میکنید و حاضر نیستید هزینه آنرا پرداخت کنید نوع تفکرتون چیست؟
ب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
هیت مدیرع ساختمان ما شارز زیادی تصویب کرده برای شارز ثابت و این مبلغ با هزینه های ساختمان همخانی ندارد میخواستم ببینم جایی هست ک شکایتی علیه این شارژ بتونم بکنم یا نه ما حتی ازشون فاکتور خواستیم بما فاکتور ارایه نمیدن و میگن اینا صرف هزینه های متفرقه شده
Germany
فرهی نیا
۲۳:۱۰ ۱۲ تير ۱۳۹۷
با سلام در آپارتمان ١٥ واحدی با رای اکثریت ١٤ واحد تصمیم به نصب دوربین مدار بسته جهت تامین امنیت ساختمان گرفته شد ولی یکی از ساکنین مخالف واز پرداخت وجه اجتناب نموده وحتی تهدید به شکایت نموده است آیا میتوان از مراجع قانونی پیگیری ومبلغ سهم واحد مربوطه را اخذ نمود
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۱:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام
آیا قوانینی که ذکر شد شامل واحد های مجتمع تجاری هم میشه ؛با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
نکونام
۰۱:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام ما یک اپارتمان ۶ط ۱۲واحدی هستیم یکی از واحدها صاحبخونه خودش ساکنه از دادن شارژ امتناع میکند این اپارتمان مشارکتی ساخته شده سند واحدها هنوز حاضر نیست ایشون میفرمایند که شارژ را از سازنده باید مطالبه بشود راهکاری بدهید لطفآ
United States of America
عباسعلی جهاندوست خلخالی
۱۳:۳۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
با سلام من بمدت ۴سال مدیر یک ساختمان ۱۵ واحدی بودم در طول این ۴سال علاوه بر پرداخت شارژ وآب برق سهمیه خودم هزینه دیگری از جمله استفاده از خودرو شخصی تلفن شخصی وگاها خرید خریدوسایل نظافت برای ساختمان متحمل شده ام حال درخواست حقوق کرده ام ولی همسایه ها عذرم را خواسته اند من میتوانم ادعای حق وحقوق کنم لطفا مرا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسن گلابچی فرد
۲۳:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
یک واحد استارت نخورده دارم که هنوز امکانات کابینت و گرما و سرما و شیرآلات ندارد و هنوز تکمیل نیست و لذا از ابتدا کسی در آن سکونت نداشته است. آیا باید شارژ پرداخت کنم؟یا باید هزینه تعمیر آسانسور بدهم؟
Iran (Islamic Republic of)
ژاله
۱۹:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
من مدير يك ساختمان دو طبقه و چهار واحدى هستم همه مالكن غير از يكى كه مستأجر دار اين اقا مبلغ دوميليون و چهارصد هزار تومان بابت شارژ اپارتمان بدهى دارد و هرچه به ايشان تذكر ميدهم ترتيب اثر نميدهد به صاحبخانه اش گفتم (بارها) ايشان ميگويد هر وقت بلند شد بدهى اش را از پولش ميدهم خرج اپارتمان زياد و واحد ها كم هستند در مخارج كم مياريم و بايد از خودم بزارم تكليفم با ايشان و يا صاحبخانه اشان چيست ممنون و متشكر ميشم لطفاً خواهش ميكنم جوابم رو بديد
Iran (Islamic Republic of)
محند
۰۰:۵۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام-نن سه سال است که اپارتمانم خالی است ایای پول گاز و ....را من باید مرداخت کنم؟بگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
در صورتيکه گاز جز مشترکات عمومى ساختمان باشد پاسخ اين است که بايد پرداخت کنيد.مگر اينکه در جلسه ساختمان حضور پيدا کنيد موضوع مطرح و در صورتى که اکثريت عددى مالکين موافق باشند يا کمتر پرزاخت کنيديا اصلا پرداخت نکنيد.
Iran (Islamic Republic of)
محند
۰۰:۵۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام-نن سه سال است که اپارتمانم خالی است ایای پول گاز و ....را من باید مرداخت کنم؟بگ
France
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
من مدیر ساختمان هستم و در ساختمان ما یک واحد که مالک نیز می باشد زیر راه پله پارکینگ -1 رو با وسایل مازادش پر کرده و علیرغم تذکرهای فراوان حاضر به جمع آوری آن نمی باشد.ضمنا همین ساکن لابی را با دو ماشین خود اشغال کرده است و هیچ گونه هزینه ای جهت آن پرداخت نمی کند و اجازه استفاده را به هیچ همسایه دیگری نمی دهد.لطفا بفرمایید با این فرد چه برخورد قانونی باید انجام شود؟باتشکر
Canada
محمد حیدری
۰۶:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۶
باسلام و احترام
بندہ ۳سال است درساختمانی ۵ طبقه ۹ واحدی ساکن ھستم.تا انتھای سال دوم طبق وظیفه ھرماہ شارژ واحدم را پرداخت اما درخواست بندہ مبنی بر ارائه اسناد و مدارک و نحوہ ھزینه از طرف مدیر ساختمان که جز ساکنین ھم نمی باشد بدلیل مستاجر بودن رد می شد. تصمیم گرفتم شارژ سال سوم را پرداخت نکنم تا به خواسته ام عمل کنند. از آنجاییکه ابتدا استخر ساختمان فعال بودہ و بعدا با تصمیم مدیر غیرفعال شدہ و مبلغ بالای سھم شارژ ماھانه خواھشمندم بندہ را راھنمائی کنید .ضمنا این ۹ واحد فقط۳ نفر مالک می باشند و مدیر نمایندہ ایشان میباشد و صرفا به بقیه چندان پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضاحسنی
۰۶:۳۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
باسلام
مدیرساختمانی هستم.پس از اخطارهای مکرر کتبی به مستاجری که 5ماه حق شارژ خود را پرداخت نکرده آب واحد را قطع کرده ام.آیا میتواند علیه بنده شکلیت کنداخطاره این اخطار ها با اظهارنامه ارسال نشده وصرفا"با نامه بوده.
Iran (Islamic Republic of)
مجید اسدزاده
۱۱:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشید
یک سوال داشتم لطفاّ راهنمایی نمایید .
یکی از واحد های ساختمان از پرداخت شارژ ساختمان خودداری میکند و چون آب و گاز کل ساختمان مشترک میباشد امکان قطع آب و برق واحد فوق امکان پذیر نیست و چون اگر قبوض آب و گاز هم پرداخت نشود منجر به قطع شدن آب و گاز کل ساختمان میشود . اجباراّ قبوض پرداخت میشود و متاسفانه همچنان ساکن واحد فوق از پرداخت شارژ خودداری میکند . لطفاً اینجانب را راهنمایی کنید که به چه طریقی میتوان این مشکل را حل کرد . به او تذکر داده شد و حتی در برد ساختمان هم به اطلاع ایشان رسید ولی متاسفانه به صورت قلدار واری توهین و امتناء از پرداخت می نماید .
با سپاس فراوان از لطف شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
سلام راهنمایی لطفا ساکنین مجتمع ما اب وبرق شان جداست ایا میشود در صورت پرداخت نکردن شارژ اب یا برق ایشان را قطع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
سلام. خواهش میکنم من رو راهنمایی کنین. مدیر ساختمان ما. چند ماه است. که ما حق شارژ وقبوض راپرداخت کرده ایم ولی ایشان آن مبالغ را با شرکت. گاز. و آب تصفیه نکرده. وچند میلیون به جیب مبارک فرستاده ...به طریقی طفره میره ...ما باید چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
سلام. خواهش میکنم من رو راهنمایی کنین. مدیر ساختمان ما. چند ماه است. که ما حق شارژ وقبوض راپرداخت کرده ایم ولی ایشان آن مبالغ را با شرکت. گاز. و آب تصفیه نکرده. وچند میلیون به جیب مبارک فرستاده ...به طریقی طفره میره ...ما باید چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
سلام. خواهش میکنم من رو راهنمایی کنین. مدیر ساختمان ما. چند ماه است. که ما حق شارژ وقبوض راپرداخت کرده ایم ولی ایشان آن مبالغ را با شرکت. گاز. و آب تصفیه نکرده. وچند میلیون به جیب مبارک فرستاده ...به طریقی طفره میره ...ما باید چیکار کنیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
من مدیر ساختمان هستم یکی از واحدها ۸ ماه است شارژ پرداخت نمیکند چیکار باید بکنم یک با هم اخطار کتبی دادم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
سلام من مدیر ساختمانی هستم که یکی از مالکان برای تعمیر پارکینک از دادن هزینه ان خودداری میکند وچون ملک دراختیار مستاجر است همیشه بهانه گیری مینماید چگونه هزینه را دریافت نماییم ایا میتوان شکایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۳ تير ۱۳۹۵
یه نرم افزار عالی برای مدیریت شارژ ساختمان و سایر موارد مجتمع های ساختمانی و تجاری هست که پیشنهاد می کنم حتما تستش کنید تا ۳ ماه هم رایگانه
www.pelak21.com
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
خسته نباشید ممنونم
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
سلام
مطلبتون خوب بود موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
سلام...من مدیر یک ساختمان ۱۰واحدی هستم که یکی از واحدها از پرداخت شارژو اب مشترک خود امتناع میکند و همچنین هزینه مشترک بازسازی ساختمان را نیز پرداخت نکرده .و تاکنون مبلغ دویست هزار تومان بدهکار میباشد که ازپرداخت ان امتناع میکند.تنها امکانات مشترک ساختمان اب ان است که پمپ هم دقیقا در حیاط خانه انهاست یعنی به هیچ وجه نمیتوان اب ان را قطع کرد تا بدهی اش را پرداخت کند.لطفا راهنماییم کنید چکار کنم...
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۰۸:۴۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
با سلام
اینجانب در ساختمان 3طبقه 6واحدی زندگی میکنم بنده با شارژ این ساختمان مشگل دارم مدیر ساختمان فقط مبلغ را بابت شارژ ساختمان و همچین مبلغ 20000 تومان مبلغ ثابت به عنوان صندوق هر ماه می گیرد و بر روی برد هیچ گونه سندی بابت پرداختها نمیزند لطفا مرا راهنمایی کنید . با تشکر
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۳
به قانون تملک آپارتمان ها مراجعه فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
اهوازی
۱۲:۳۹ ۱۴ تير ۱۳۹۳
من در آپارتمان ساکن نیستم شاید در ماه 2 روز باشم همسایه ام پارکینگ ندارد واز پارکینگ من استفاده می کند آیا باید هزینه شارژاجباری من را پرداخت کند
Iran (Islamic Republic of)
اورمیه
۱۲:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
اگر محل دقیق پارکینگ در سند به نام واحد شما زده شده، میتوانید به هر کسی اجازه استفاده از آن را بدهید یا ندهید. اگر اجازه دادید یا پول بخواهید یا نخواهید. اما نمیتوانید پول کار دیگری را به جای کار دیگر بگیرید. حتی اگر جای پارکتان خالی هم بماند موظفید پول شارژتان را بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
آیا مدیر ساختمان میتواند برای مدیریت خود مبلغی به عنوان حقوق درخواست کند؟
Iran (Islamic Republic of)
اورمیه
۱۲:۲۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
بله میتواند حق الزحمه مطالبه کند، و شما هم میتوانید قبول نکنید. و تشریف ببرید خودتان مدیر شوید و مجانی کار کنید. بهتر است هرکسی یک دوره مدیریت را تقبل نماید تا زحمت کار بالسویه تسیم شود.
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۲۱:۰۴ ۰۵ دی ۱۳۹۲
با سلام یک سئوال خدمت شما داشتم خواهشمند است که مرا راهنمایی کنید من در یک مجتمع 22 واحدی هستم و مدیر ساختمان به عناوین مختلف پول شارژ میگیرید و هزینه های تعمیرات ساختمان را هر ماه در شارژ خود اضافه میکند آیا یک مجتمع ای که 4 سال ساخت است میتواند هر ماه بابت شارژ تعمیرات ساختمان بگیرد دوم اینکه ایشان اصلاً قبض آب گاز و برق ساختمان هم به ساکنین نشان نمیدهد در صورتیکه باید در بورد زده شود و همچنین طبق بیلانی که به من داده است 6 ماهه و طبق محاسبه خودش ما باید ماهیانه 67000 تومان شارژ دهیم نه 75000 تومان آیا ایشان میتواند هر وقت که دلش خواست شارژ مایانه بگیرد در صورتیکه تمامی آپارتمانها نحوه پرداخت و قبوض را به ساکنین اعلام میکنند ولی ایشان طفره میرود و به نظر من دارد کلاهبرداری و هزینه های الکی میگیرد خواهشمند است راهنمایی فرمائئیدبا تشکر
آخرین اخبار