افزایش وزن و چاقی قبل از بارداری با تحت تأثیر قراردادن ساختار هورمونی در بدن منجر به افزایش خطرات بارداری می شود.

سارا موحدی، متخصص زنان وزایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: وزن زیاد در خانم های چاق منجر به اختلال در باروری و حتی ناباروری می شود.

وی با اشاره به  کاهش وزن قبل از بارداری تأکید کرد: بانوان چاقی که قبل از بارداری حتی بتوانند بین هفت تا ده درصد وزن خود را کاهش دهند می توانند باردار شده و برای این منظور به داروهای کمک کننده نیازی نداشته باشند و همین موضوع عوارض بارداری را به طرز چشمگیری کاهش داده و بارداری نرمالی را برای فردایجاد می کند.

این متخصص زنان همچنین اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از خانواده های ایرانی مرسوم است که هرچه خانم قبل از بارداری چاق تر باشد نوزادش سالمتر و قوی تر خواهد بود درحالیکه این امر نه تنها منجر به بروز عوارضی همچون دیابت بارداری، سقط جنین و فشارخون در دوران بارداری می شود بلکه از سوی دیگر نیز این افراد نوزادان چاقی ممکن است به دنیا آورند که این نوزاد پس از مدتی دچار دیابت و نارسایی های قبلی به طور ژنتیکی می شود.

وی با اشاره به کاهش وزن بیش از حد قبل از بارداری نیز تصریح کرد: نقطه مقابل زنان چاق خانم هایی هستند که به خاطر ترس از اضافه وزن در دوران بارداری اقدام به کاهش وزن و یا به جای آن در این دوران رژیم های غذایی خاصی حتی علیرغم میل غذایشان ( ویار بارداری ) به خود تجویز می کنند که در این حالت نیز خطرات جدی مادر و جنین را تهدید می کند.

سارا موحدی ادامه داد: خانم های لاغر که خیلی نگران اضافه وزنشان در دوران بارداری هستند باید بدانندکه هیچ گونه رژیم تغذیه ای برای این دوران بر مبنای پایه های علمی وجود ندارد واضافه وزن در این مدت کاملاً طبیعی است .

وی در پایان در خصوص تنظیم وزن در دوران بارداری خاطر نشان کرد:‌اضافه وزن در این دوران برای خانم هایی که کمی چاق هستند 7 یا 8 کیلو و برای خانم های لاغر تا 18 یا 19 کیلو طبیعی بوده و در خانم های لاغر اندام این اضافه وزن بعد از زایمان پس از مدتی رفع می شود./ح
برچسب ها: بارداری ، وزن بالا ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار