اختتاميه هشتمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن و عترت مشهد با حضور حجت‌الاسلام حميد محمدی، مشاور وزير ارشاد، حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه، و جمعی از مدیران استانی شب گذشته در مشهد برگزار شد.

 


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در این مراسم نائب رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی با بیان اینکه ما هنوز با مطلوب فاصله زیادی داریم، گفت: امید است که این گام ها راه را برای تحقق ورود قرآن در متن زندگی دنیوی انسان ها هموار سازد و جامعه به نور قرآن منور شود.

حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد با اشاره به آیه 177 سوره بقره این آیه را نماد سبک زندگی قرآنی دانست و بیان کرد: برخی از رفتارها و امور ظاهری که دیدگان ما را به خود مجذوب می کند در این آیه از انسان از توجه به آنها نفی شده و نگاه ما را متوجه باطن می کند.

وی رو به سوی شرق و غرب و بیت المقدس و کعبه کردن را کار نیک قرآنی ندانست و تصریح کرد: در واقع اگر این عمل با حقایق و معارف اسلامی همراه نباشد ظاهر نمادین آن نماد کار نیک منطبق با قرآن نیست.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ظاهر عمل زمانی معنا پیدا می کند که از یک حقیقت سرچشمه بگیرد و عمل زمانی صالح است که از یک حقیقت ناب نشأت گرفته و با آموزه های دین هماهنگ باشد.

ابوترابی فرد افزود: در معرفی کارها و اعمال نیک خداوند در قرآن به معرفی افرادی می پردازد که دارای سبک زندگی قرآنی هستند و برای تبیین این سبک زندگی باید کسانی معرفی شوند که سبک زندگیشان الگو گرفته از قرآن باشد.

در ادامه مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: آنچه در دولت نهم و دهم در خصوص قرآن در جهات مختلف روی داد و قابل بررسی است قرآن از دو منظر جمال و جلال معرفی شد.

حجت‌الاسلام حميد محمدی افزود: فعالیت های دولت نهم که ریل گزاری های قرآنی با همت وزیر وقت ارشاد صورت گرفت، تجلی مقام جلال و برنامه ریزی و زیرساخت های ایجاد شده در دولت دهم مظهر مقام جلال بود که نهادسازی های قرآنی را در پی داشت.

وی محوری ترین کلید چشم انداز قرآنی کشور ا مربوط به تحقق تمدن مطلوب قرآنی در دیدگاه مقام معظم رهبری برشمرد و بیان کرد: توسعه این تمدن منوط به توسعه فرهنگ قرآنی است.

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای پیدا کردن نگاه نو به قرآن باید نگاه ها عوض شود یادآور شد: مهمترین نگاه در دولت نهم و دهم تحول در نگرش مسئولین در نگاه مستقلانه به قرآن بود که این نگاه قرآن را از حاشیه به متن جامعه آورد.

وی تصریح کرد: با ارتقاء ساختارهای قرآنی تحقق ایجاد معاونت قرآنی در وزارت ارشاد در دولت نهم جایش را به خواسته ای بالاتر که وزارت قرآنی بود داد که در نهایت معاونت قرآنی در وزارت ارشاد ایجاد شد.

محمدی گفت: با ایجاد این معاونت یک هزار پست سازمانی و بیشاز 850 پست شهرستانی در سراسر کشور ایجاد شد و علاوه بر آن در 10 نقطه کلیدی همچون وزارت علوم، بهداشت، حوزه های علمیه و اوقاف بخش های ویژه و مراکز پژوهشی قرآنی ایجاد شد.

سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی که ریاست هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد را بر دوش داشت سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنان کوتاهی بیان کرد: نمایشگاه قرآن و عترت مشهد چند شاخصه داشت ابتدا آنکه برگزاری این نمایشگاه در جوار مرقد نورانی امام هشتم (ع) شخصیتی مستقل از دیگر نمایشگاه های قرآنی در سراسر کشور را به نمایشگاه مشهد داده و روح معنویت را در نمایشگاه ساری و جاری کرد.

وی افزود: دیگر شاخصه تنوعی بود که نمایشگاه مشهد امسال از آن بهره مند بود که در این قسمت 30 بخش نمایشگاهی مختلف از سوی مؤسسات و مجموعه های قرآنی مختلف سطح شهر و استان آن را رقم زدند.

یادآوری می شود: هشتمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن و عترت مشهد که از 27 تیرماه در محل نمایشگاه بین الملل مشهد آغاز به کار کرده بود امروز جمعه 4 مهرماه به کار خود پایان خواهد داد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.