آمار پیوند کبد در کشورمان بالا رفته است و یکی از دلایل بالا رفتن آمار پیوند در کشورمان شناخت مرگ مغزی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عباس ربانی استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری دویستمین پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پیوند کبد مشکل ترین پیوند اعضا در کل دنیا است، پیوند کلیه در سالهای اولیه به دلیل اینکه پیوند دهنده از زنده انجام می شد رشد چشمگیری داشت ولی پیوند کبد به دلیل اینکه باید حتما از مرگ مغزی انجام گیرد و اینکه اجازه این کار داده شود، چندین سال پروسه قانونی طی کرد و در سال 1380 در مجلس تصویب شد.

وی با بیان اینکه فرهنگ اهدا عضو از مرگ مغزی در کشورمان بسیار خوب شده است افزود: اولین پیوند کبدی که در بیمارستان امام خمینی انجام گرفت در سال 1380 بود که هم اکنون دوازده سال از آن زمان می گذرد و فرد گیرنده پیوند همچنان زنده است. این اقدام بسیار خوبی برای بیماران کبدی است.

ربانی تصریح کرد: این پیوند نیاز به امکانات مفصل و نیاز به تیم بزرگی دارد و انجام آن در مرکز نشان دهنده توان بالای علمی این مرکز است. حضور 10 رشته در سطح بسیار عالی برای پیوند کبد نیاز است.

وی ادامه داد: در گذشته زمان متوسط این عمل تا 17  ساعت به طول می انجامید ولی هم اکنون زمان متوسط این عمل به 5 تا 6 ساعت کاهش یافته است. 

وی خاطرنشان کرد: پیوند کبد در کشورمان بالا رفته است و یکی از دلایل بالا رفتن آمار پیوند در کشورمان شناخت مرگ مغزی است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار