مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از راه‌اندازی مرحله نخست فازهای ١٥ و ١٦ در روزهای آتی خبر داد و گفت: در حال حاضر مراحل پيش راه اندازي شروع شده و بعد از طی مراحل نهایی اين فازها به صورت رسمی به مرحله بهره برداري خواهند رسید.

احمد قلعه بانی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت عملیات گسترده فنی و اجرایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی گفت: از اینکه برای اولین بار متخصصان ایرانی موفق به طراحی، ساخت و راه اندازی مگاپروژه های گازی شده اند به خود می بالیم و امیدواریم این تجربه مقدمه ای برای ورود به اجرای موفقیت آمیز سایر طرحهای بزرگ این میدان مشترک باشد.

قلعه باني گفت: فازهاي 15 و 16 بزگترين فازهاي ميادين مشترك است كه مدتها پيش پايش در اين ميادين شروع شده بطوري که اجرای مراحل نهایی  راه اندازی این فاز گازی از ٣ روز پیش آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش متخصصان داخلی این پروژه، ابتدا واحدهای جانبی ( آب، برق، هوا، بخار و نیتروژن ) در سرویس قرار گرفت و سپس عملیات انتقال گاز ترش فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی به پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ با موفقیت به اجرا درآمد.

وي تصريح كرد: بحث شيرين سازي آن قرار است كه از فازهاي 6،7و 8 براي يك ترين(ردیف) 12 ميليون متر مكعب گاز تامين شود در حال حاضر مراحل پيش راه اندازي شروع شده و تا ظرف 48 ساعت آينده اين فازها از نظر پايداري نهايي خواهد شد تا بتوانيم بطور رسمي اين فازها را به بهره برداري برسانيم.

وي خاطرنشان كرد: بخشي از فاز 15 و 16 يك ترين(بخش) از 4 ترين 12.5 ميليون متر مكعب گاز آماده شيرين سازي است و فازهاي 6و7 كه گاز ترش تزريق و براي زمستان سالجاري آماده مي شود و در حال حاضر مراحل تست را طي مي كند و تا پايان سال تمام پالايشگاه به مرحله بهره برداري مي رسد.
 
قلعه باني اظهار داشت: فاز 12 نيز به زودي راه اندازي خواهد شد كه با بهره برداري از آن 25 ميليون مترمكعب گاز شيرين توليد خواهد شد.
 
وي يادآور شد: با بهره برداري از پالايشگاه 90 ميليون مترمكعب گاز وارد شبكه كشور خواهد شد.
 
قلعه بانی با بیان این که انجام این قبیل کارهای بزرگ نیازمند تعهد و اراده کارگزاران و کارکنان حاضر در آنها است گفت: بی شک در اجرای طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ هدف مهمی نهفته بود که این چنین کارکنان این پروژه با تعهدی بی نظیر نسبت به توسعه ایرانی این طرح همت گماشته اند.
 
وی گفت: تلاش های چندین ماهه جهادگران و فعالان این پروژه اکنون نتیجه داده است و پیش بینی می شود طی روزهای آینده واحدهای تعریف شده در مدار بهره برداری و افتتاح رسمی قرار گیرد .
 
قلعه بانی  اضافه کرد: راه اندازی مرحله نخست این فاز با رفع موانع محدود عملیاتی پیش روی پروژه ادامه دارد که امیدواریم طی هفته جاری با تکمیل عملیات باقیمانده در فاز بهره برداری قرار گیرد.
 
گفتنی است؛ كل فاز در اوايل سال آينده بطور كامل افتتاح مي شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار