يک تحليلگر سياسي هندي در گفتگو با شبکه خبري پرس تي وي تنها راه آزادي فلسطين را مقاومت در برابر صهيونيسم دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، سوکانت چاندا تحليلگر و کارشناس مسائل سياسي هندي که در لندن فعالييت مي کند در گفتگو با شبکه خبري پرس تي وي تنها راه آزادي فلسطين از چنگال رژيم اشغالگر قدس را مقاومت در برابر صهيونيسم دانست و از  حزب الله لبنان به عنوان يک نمونه موفق از مقاومت در برابر صهيونيسم ياد کرد.

وي با مروري بر اتفاقاتي که پس از پيروزي انقلاب اسلمي افتاده گفت:«اين پيروزي تاثير عميقي در مبارزات رهايي بخش در منطقه بخصوص فلسطين، گذاشت.پيروزي انقلاب اسلامي ايران الهام بخش مبارزات جديد آزاديبخش فلسطين شد و جهاد اسلامي فلسطين مستقيما از انقلاب ايران الهام گرفت .جهاد اسلامي فشار زيادي به اخوان فلسطين که بعد ها حماس شد وارد آورد.اما هفت سال طول کشيد تا اخوان به درستي به مبارزات بپيوندد که شروع آن در انتفاضه اول در سال هاي 1986-1987بود.انتفاضه اول سکوي جديدي براي مبارزات فلسطينيان براي آزادي فلسطين به وجود آورد.

وي افزود سپس ما مدلي از حزب الله لبنان را داشتيم که يکي از الگو هاي مهم براي  آزادي تمام مردم ستمديده جهان است.و لبناني ها هم از سرنگوني شاه، يکي از متحدان مهم غرب در منطقه، براي مقاومت در برابر تفنگداران فرانسوي و امريکايي در اوايل دهه 80ميلادي الهام گرفته بودند.سپس در طول دهه هاي 80و 90 ميلادي ما شاهد يک مقاومت ملي به رهبري حزب الله لبنان در برابر اسرائيل بويم که نهايتا رژيم اشغالگر اسرائيل را در تابستان سال 2000 از لبنان بيرون راندند.بلافاصله انتفاضه دوم شروع شد که بار ديگر مبارزات فلسطين در برابر اسرائيل در کرانه باختري و نوار غزه  را در سطح بالاتري رقم زد.

پس از آن ما سال 2006 را داريم که در اين سال صهيونيست هاي نحن حمايت غرب به لبنان تجاوز کرد اما حزب الله لبنان اين حمله را خنثي کرد و متجاوز را شکست داد.

 اين تحليگر هندي در ادامه در پرسشي انتقادي وبا انتقاد از مذاکرات سازش، سئوال کرد اما اکنون چه کساني توان آزاد سازي فلسطين را دارند؟پس از انتفاضه دوم فلسطينيان  براي مذاکره در موضع ضعيفتري قرار گرفته اند.

شما وقتي که در موضع ضعف قرار داريد با دشمن خود مذاکره نمي کنيد. مذاکره فقط وقتي اتفاق مي افتد که در مضع قدرت باشيد. شما وقتي نتوانيد در ميدان نبرد پيروز شويد در ميز مذاکره هم پيروز نخواهيد شد.اکنون ما شاهد ورود تشکيلات خودگردان به اين مذاکرات احمقانه با دشمن هستيم.آنها چه توان و قدرتي دارند؟هيچ.

بنابراين اين مشکلي است که ما اکنون در آستانه روز قدس داريم.

چاندان در خصوص حوادث رخ داده پس ازوقوع بيداري اسلامي در منطقه واين که آيا  اين  قيام ها و فرياد همبستگي مردم منطقه با فلسطينيان به قدرت تشکيلات خودگردان فلسطين مي افزايد يا نه گفت: بايد واقع بين بود،همين سال گذشته بود که رژيم صهيونيستي مردم غزه را قتل عام کردند.واکنش اخوان المسلمين مصر و رئيس جمهور مصر به اين قتل عام چه بود.او فقط سخنراني و اضهارنظر کرد و هيئاتي رابه غزه فرستاد. اما اين چيزي نبود که فلسطينيان مي خواستند.

فلسطينيان به مردم ، دولت ها و کشورهايي نياز دارند که ظرفيت و توان مقاومت در برابر صهيونيسم و امپرياليسم را ايجاد کنند.نه اين که راه رسيدن  صهيونيسم و امپرياليسم به اهداف استراتژيک خود در برابر کشورهايي که در برابر آنها مقاومت مي کنند را تسهيل کنند.واکنش مرسي به قتل عام مردم غزه چه بود؟تخريب توتل هاي مقاومت و فروش گاز و سوخت مردم مصر به غرب و صندوق بين المللي پول.

بنابراين مي توانيم به روشني ببينيم که نبايد به سخنراني ها و راهپيمايي ها توجه کنيم زيرا آنها واقعا به هيچ وجه آزادي و مبارزه به وجود نمي آورند.ما بايد واقعييت ها را ببينيم.مقاومت کنار گذاشته شده است.مبارزات فلسطيني ها ضعيفترين نقطه خود از سال 1986 رسيده است.

چاندان در ادامه تحليل خود به سوريه اشاره کرد و گفت سوريه  در کنار متحدان خود حزب الله لبنان و ايران و ديگران به  صيونيسم و امپرياليسم ضربه ميزند. سوريه در واقع امپرياليسم و صهيونيسم را در رسيدن به اهداف استراتزيک خود در اين شاه راه تاريخي  ناکام ميگذارد.

آنها انطور که هزاران نيروي زميني را در افغانستان و عراق پياده کردند در سوريه چنين کاري نکردند زيرا زيراشاهد  فاجعه آميز بودن اين کار براي خود امپرياليسم بودند. اما هدف اصلي امپرياليسم در منطقه چيست؟

از سال 1990هدف امپرياليسم نابودي هر کشوري است که در برابر امپرياليسم مقاومت مي کند. از آن زمان به بعد ما شاهد خرد شدن هر نهادي که در سر راه امپرياليسم قرار مي گيرد هستيم.و از جمله کساني که در برابر آنها مقاومت مي کند وبايد درهم شکسته شود حزب الله لبنان و سوريه است ودر نهايت اين  ايران است که بايد نابود شود زيرا رهبر محور مقاومت در منطقه است.

بنابراين مسئله اصلي ظرفيت سازي و توانمند سازي است نه اين مذاکرات گاه به گاه شکست خورده.

چاندان در مورد اين سئوال که امريکا در ارتکاب جنايات متعدد اسرائيل تا چه اندازه به اين رژيم کمک کرده گفت:از اواخر دهه 50ميلادي اسرائيل سگ شکاري امريکا در منطقه بوده است.امپرياليسم به صهيونيستها اطمينان خاطر داده که از آنها حمايت مي کند و اتفاق خاصي براي اين رژيم نمي افتد.زيرا در اين صورت توجه همه به دشمن مشترک منطقه جلب مي شود .دشمن منطقه قذافي، بشار اسد،  دولت ايران و يا حزب الله لبنان نيست، بلکه رژيم صهيونيستي و حاميان آن به ويژه لندن و واشنگتن است.

بنابراين آنها اجازه قتل عام را به صهيونيست ها داده اند.و در اين بين اعراب سرگرم کشتن يکديگر و اجراي اهداف راهبردي امريکا هستند.

اگر همسايگان فلسطين از اين کشور حمايت نکنند سازمان ملل  نمي تواند براي فلسطين کاري بکند.اين يک واقعييت آشکار است.

چاندرا در پايان اين گفتگو بار ديگر بر مقاومت تاکيد کرد و گفت روند فعلي بايد متوقف شود و فلسطين بايد به خط مقاومتي قبلا نشان داده و همينطور حزب الله لبنان نشان داده برگردد.هيچ مدل ديگري براي مردم فلسطين وجود ندارد. 



برچسب ها: هندی ، فلسطین ، قدس ، آزادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار