باتوجه به اين كه در فصل بروز بيماري سالك هستيم لذا مردم استان بايد خطر ابتلا به اين بيماري را جدي بگيرند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،يك پزشک متخصص عفوني و رييس بيمارستان امام رضا(ع) بجنورد گفت:سالك بيماري انگلي پوستي است كه خراسان شمالي از مناطق مستعد بروز اين بيماري است.

سيد احمد هاشمي با بيان اين كه اين بيماري بين انسان و حيوان مشترك است، افزود:ناقل بيماري سالك حشره بسيار كوچكي به نام پشه خاكي است كه روزها در پناهگاه‌هاي تاريك و گرم و مرطوب مانند شكاف‌هاي ديوارها، زيرزمين منازل، پشت اشياء ثابت در منزل مثل كمدها،قاب عكس ها و داخل اصطبل‌ها، ‌اطراف توده‌هاي زباله، كودهاي حيواني،اماكن متروكه،لانه جوندگان و غارها زندگي مي‌كند.

به گفته وی پشه خاكي شب‌ها تخم‌هاي خود را در داخل زباله ها،لانه جوندگان و گودال‌هاي مرطوب قرار می دهد و نوزادان آن در مرحله كرمينه در همين محل رشد مي‌يابند.

هاشمي اظهار داشت:عامل بيماري تك ياخته‌اي است به نام ليشمانيا كه در زخم‌هاي پوستي ناشي از اين بيماري در انسان،جوندگان و سگ وجود دارد و تمايل زياد پشه خاكي به خونخواري از زخم‌هاي سالك سبب ورود انگل به داخل بدن پشه مي‌گردد.

وی با اشاره به این که يكي ديگر از راه هاي انتقال بيماري تماس زخم‌هاي عادي با ترشحات سالك در فرد بيمار مي‌باشد،گفت:6ماه تا يك سال بهبودي اين بيماري به طول مي انجامد كه البته پس از بهبودي اثر زخم بر روي صورت برجاي مي ماند.

وي در خصوص درمان و پيشگيري اين بيماري گفت: اين بيماري درمانهاي مختلفي از جمله خوراكي و تزريقي دارد اما مردم بايد دقت داشته باشند در مناطق كوهستاني، بياباني و يا مناطقي كه داراي نخاله هاي ساختماني است به دلیل وجود آلودگی رفت و آمد نداشته باشند/س
برچسب ها: خطر ، بیماری ، سالک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.