استان اردبیل محل رویش بسیاری از گیاهان مهم دارویی است که رویش بیش از 800 گونه گیاهان داوریی از آن گزارش شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رضا اشرفی پارچین، پژوهشگر و عضو شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی، با بیان اینکه استان اردبیل با داشتن اختلاف ارتفاع بالای 4700 متری(سبلان و دشت مغان)، با میانگین ارتفاع بیش از 1400 متری از سطح دریا و داشتن سه ناحیه رویشی ایران تورانی، ارسبارانی و هیرکانی دارای تنوع اقلیمی بالایی است، افزود: این شرایط جوی باعث شده شرایط استثنایی برای رشد و نمو گیاهان دارویی فراهم شود، به طوری که بیش از 800 گونه گیاهان دارویی از استان اردبیل گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل محل رویش بسیاری از گیاهان مهم دارویی مثل ختمی، خشخاش، آویشن، مرزه، بابونه و غیره است، خاطرنشان کرد: هر ساله جشنواره‌های متعددی در این زمینه مثل جشنواره بابونه در استان اردبیل و دامنه‌های طبعیت بکر آن برگزار می‌شود.

اشرفی پارچین گفت‌: به عنوان نمونه در منطقه مشگین شهر 39 تیره و 256 گونه شناسایی شده که از این تعداد 24 تیره در ارتفاعات کمتر از 3000 متری و 9 تیره بین 3000-3500 متری و 6 تیره تا ارتفاع 3900 متری داخل محدوده آثار طبیعی و ملی سبلان گسترش دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت‌: امروزه عقیده بسیاری بر این نکته معطوف شده که استفاده از داروهای شیمیایی می‌تواند دارای عوارض جانبی باشد، لذا بهتر است تا دوباره از گیاهان جهت کنترل بیماری‌ها استفاده کرد، منتهی این بار این تفاوت وجود خواهد داشت که با پیشرفت علم می‌توان دزهای مورد لزوم و کنترل شده در داروهای گیاهی تولید شده را وارد کرد.

وی بیان کرد: در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به ‌دلیل بالا بودن اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان و روش‌های درمانی ساده بسیار چشمگیر است.

این پژوشگر جوان با بیان اینکه طبق برآوردی که توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است، بیش از 80 درصد مردم جهان (نزدیک به 5 میلیارد نفر)‌، برای درمان بیماری‌ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند، اضافه کرد: استفاده از گیاهان دارویی در کشورهای توسعه یافته نیز پیشرفت داشته است، به نحوی که 25 درصد جمعیت انگلیس بطور منظم از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

اشرفی پارچین تصریح کرد: فقط 10 درصد گونه‌های دارویی تجاری شده و مورد کشت واقع می‌شوند.

تقریباً یک چهارم داروهای تهیه‌شده دنیا دارای منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره‌گیری شده‌اند یا براساس ترکیب گیاهی سنتز شده‌اند.

تعداد زیادی از فرآورده‌های دارویی مشهور از گیاهان بدست می‌آیند. مثلا، معمول‌ترین مسکن، یعنی آسپرین‌ از گونه‌های بید (Salix) و Spiraea به‌دست می‌آید، همچنین داروهای ضد سرطان مانند Paclitaxel و

Vinblastine فقط از منابع گیاهی حاصل می‌شوند.


منبع: ایسنا
برچسب ها: اردبیل ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.