اسرائیل نه تنها هرگز پیمان ان پی تی را امضا نکرده، بلکه هیچ گاه به طور علنی به وجود برنامه تسلیحاتی اتمی فوق محرمانه خود اعتراف نکرده است؛ اما با این حال، این رژیم همواره دیگر کشورها از جمله ایران را به داشتن سلاح هسته‌ای و یا انجام تحقیقات برای رسیدن به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اندیشکده "فارن پالیسی این فوکس" در مقاله‌ای به قلم "راس ولن" می‌نویسد: مدت زیادی است که استانداردهای دوگانه رژیم صهیونیستی تحمل و در واقع تحمیل می‌شوند. طبق گزارش خبرگزاری رویترز ، 18 عضو عرب کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، نامه‌ای به یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس نوشتند و در این نامه از آمانو خواستند که «قابلیت‌های هسته‌ای اسرائیل»، در پنجاه و هفتمین کنفرانس آژانس که در تاریخ 16 تا 20 سپتامبر در وین برگزار می‌شود، در دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

*** موافقت کشورها با طرح مصر مبنی بر برگزاری نشستی بین‌المللی با هدف ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از هرگونه سلاح هسته‌ای
در این نامه که در تاریخ ژوئن نوشته شده است، می‌خوانیم: درنشست آژانس بین المللی انرژی اتمی «باید اقدامات مناسب جهت حصول اطمینان از اینکه اسرائیل تمام تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان آژانس قرار داده و پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا می‌کند، صورت گیرد.»
برای توضیح بیشتر، باید گفت که طرح مصر برای برگزاری نشستی بین‌المللی با هدف ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از هرگونه سلاح هسته‌ای، در کنفرانس بازنگری ان. پی. تی که در سال 2010 برگزار شد، مورد موافقت کشورهای حاضر قرار گرفت. 


*** اسرائیل فشرده بودن دستور کار کنفرانس را بهانه‌ای برای مخالفت با نامه کشورهای عربی عضو به آمانو قرار داد
همانطور که پیش بینی می‌شد، اسرائیل مخالفت خود را با این نامه اعلام کرد. «اهود آزولای»، نماینده اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگار رویترز گفت، کشورهای عربی، «با مطرح کردن این موضوع  و تلاش برای ترساندن اسرائیل، مسیری را در پیش گرفته‌اند که نتیجه‌ای عکس در پی خواهد داشت. جوی که در حال حاضر بر خاورمیانه حاکم است، مناسب برپایی چنین کنفرانسی نیست.»
در پی این اقدام، «آزولای» در تاریخ 15 جولای در نامه‌ای ریاکارانه به یوکیا آمانو دبیر کل آژانس می‌نویسد: «بدون درنظر گرفتن انگیزه بدخواهانه کسانی که چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند، پنجاه و هفتمین دستور کار کنفرانس آژانس، برنامه‌ای بسیار فشرده و مبرم خواهد بود که مسائلی چون امنیت و ایمنی هسته‌ای، پادمان‌های آژانس، همکاری‌های فنی، مسائل مربوط به بودجه و غیره را شامل خواهد شد. علاوه براین، در راس تمام مسائل مهم، تهدید روزافزون برنامه اتمی ایران، این کنفرانس را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

*** بعید بود که اسرائیل پای ایران را به این مسئله پیش نکشد
شکایت از فشرده بودن دستور کار آژانس، کار بسیار کوته نظرانه‌ای است. به علاوه، بعید بود که اسرائیل بدون پیش کشیدن پای ایران به این مسئله، از خود واکنشی نشان ندهد.
از این رو «آزولای» در ادامه نامه خود می نویسد: «بزرگترین تهدید پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، آن دسته از کشورهای خاوریانه است که عضو پیمان ان پی تی هستند و تحت پوشش این پیمان به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای هستند.»
البته باید به خاطر داشت که اسرائیل نه تنها هرگز پیمان ان پی تی را امضا نکرده، بلکه هیچ گاه به طور علنی به وجود برنامه تسلیحاتی اتمی فوق محرمانه خود اعتراف نکرده است. 

*** رفتار اسرائیل حاکی از نفاق و دورویی این رژیم است و نشان می‌دهد که آنها به هیچ اصولی پایبند نیستند
نویسنده این مقاله می‌نویسد، حتی اگر باور کنیم که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است (که مطمئنا این طورنیست)،‌ اسرائیل با خودداری از صحبت کردن در مورد سلاح‌های هسته‌ای خود، چطور به خود اجازه می‌دهد که ادعا کند نسبت به کشورهایی مانند ایران، نیت بهتری را دنبال می‌کند؟
پروفسور «دن جوینر»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه آلاباما در این رابطه می‌نویسد، «من کاملا درک می‌کنم که چرا اسرائیل تمایل دارد که سلاح اتمی داشته باشد و چرا پیمان ان پی تی را امضا نمی‌کند و ترجیح می‌دهد که همه چیز را مخفی نگه دارد. اما وقتی آنها دیگر کشورها را به خاطر داشتن سلاح هسته‌ای یا حتی به خاطر انجام تحقیقاتی در این زمینه برای رسیدن به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای مورد انتقاد قرار می‌دهند، این فقط و فقط حاکی از نفاق و دورویی اسرائیلی‌ها است و نشان می‌دهد که آنها به هیچ اصولی پایبند نیستند.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار