نخست‌وزیر لبنان با تاکید بر ضرورت همبستگی بین گروه های لبنانی اعلام کرد ژیم صهیونیستی از انفجار در جنوب بیروت بیشترین سود را می برد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، تمام سلام در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره انفجار در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت گفت: ابتدا به خانواده های شهداء تسلیت می گویم و آرزوی شفای مجروحان را دارم.

وی گفت: لبنان بار دیگر در معرض اقدامی تجاوزکارانه قرار گرفت که در نتیجه آن افراد بی گناه قربانی شدند. امنیت و ثبات لبنان و همبستگی ملی آن هدف انفجارها قرار دارد. از این رو، ما این انفجار وحشیانه و بزدلانه را محکوم می کنیم. در این انفجار افراد بی گناه لبنانی قربانی شدند. پاسخ به این انفجار تروریستی فقط باید با همگرایی گروه های سیاسی صورت گیرد. من از همه گروه های سیاسی لبنانی می خواهم در مواضع خود بازبینی کنند و به منظور رفع اختلاف های خود و تشدید انسجام و وحدت ملی گام بردارند.

نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان افزود: ما برای تشکیل دولت جدید تلاش خواهیم کرد. این دولت برای تقویت مشروعیت و کشور در برابر تلاش های فتنه گران و حملات علیه لبنان تلاش خواهد کرد.گروه های سیاسی باید بدانند که تضعیف امنیت خطرناک است.

وی درباره احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در این انفجارها گفت: هیچ اختلاف نظری وجود ندارد که بسیاری از تحولاتی که در منطقه و در سطح کشورهای عربی روی می دهد، اسرائیل بیشتر سود را از آنها می برد. اسرائیل از فضای مبتنی بر اختلاف و تشتت بیشترین سود را می برد. بسیاری از تحولات کنونی در سطح کشورهای عربی در جهت خدمت به منافع و طرح های اسرائیل قرار دارد. در گذشته، شاهد چنین حوادثی بوده ایم که همیشه نشانه های اسرائیل و صهیونیست ها کاملاً در آن واضح بود.

وی درباره تحولات سوریه و تاثیر آن بر لبنان نیز گفت: هیچ کسی درباره تحولات سوریه و پیامدهای منفی آن بر لبنان شک و تردید ندارد و بر هیچ کسی پوشیده نیست که این نشان دهنده ضرورت مستحکم کردن لبنان است.

وزیر امور خارجه لبنان هم درباره احتمال بمب‌گذاری‌ها در مناطق مختلف کشورش برای برهم زدن ثبات و امنیت آن هشدار داد و تاکید کرد رژیم صهیونیستی با همکاری گروه‌های تروریستی در پیش این انفجارها قرار دارد.

عدنان منصور در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره انفجار مهیبی که جنوب بیروت را لرزاند، گفت: بی گمان، آنچه روی داد جنایت زشتی بود که بر اثر آن ده ها تن جان باختند یا زخمی شدند.
وی گفت: امروز، لبنان هدف بمب‌گذاری‌های پی‌درپی قرار دارد. پیش از این بارها تاکید کردیم که موج تروریستی که لبنان را هدف قرار داده است باید با همکاری و هماهنگی ملی و جدی همه گروه های سیاسی متوقف شود. باید دو دستگی ها و تلاش های سیاسی و طایفه ای با افکار و ایده های تندروی متوقف شود.

وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: همه ما باید متوجه باشیم که لبنان یک دشمن دارد که آن اسرائیل است. این دشمن اجازه نمی دهد لبنان روی آرامش ببیند و دستاورد سال دو هزار و شش و پس از آن حفظ شود. دشمن می خواهد به دستاورد لبنان که از طریق مقاومت کسب کرده است لطمه بزند. حادثه روز پنج شنبه پس از بیست و چهار ساعت از سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اتفاقی نیست. از این رو، ما امروز به شدت به وحدت و همبستگی نیاز داریم.

وی گفت: همه گروه ها در لبنان باید در برابر آنچه در جنوب بیروت روی داد موضع یکسانی بگیرند تا از انفجارهای پی در پی جلوگیری شود. امروز بمب گذاری در ضاحیه روی می دهد و فردا مشخص نیست که در کجای لبنان روی خواهد داد. ما بارها طی ماه های گذشته هشدار داده ایم که لبنان در معرض تهدید قرار دارد و از گزند حوادث منطقه به دور نیست. همچنین تنش در داخل و اقدامات تحریک آمیز به نفع وحدت لبنان و مردم آن نیست بلکه سبب تشدید اختلاف ها می شود و در نتیجه بستر مناسبی برای چنین اقدامات و انفجارهایی فراهم می کند.

عدنان منصور تاکید کرد: تنها اسرائیل از ایجاد فضای متشنج در لبنان بهره برداری می کند. اسرائیل به عنوان دشمن لبنان ایادی و مزدوران و شبکه های جاسوسی و تروریستی گسترده ای در لبنان دارد. از این رو، لبنانی ها باید به هوش باشند. انفجاری که در جنوب بیروت روی داد، آخرین انفجار نخواهد بود. درباره انفجار گذشته نیز من گفته بودم که آخرین انفجار نخواهد بود زیرا فضای موجود در لبنان بستر مناسبی برای چنین اقداماتی فراهم می کند. همه گروه های سیاسی، امنیتی و احزاب لبنانی باید در برابر موج تروریستی هماهنگ باشند و با یکدیگر همکاری کنند.

منصور درباره ضرورت آغاز گفتگوهای داخلی در لبنان گفت: همه گروه ها و احزاب سیاسی و طایفه ای باید بدون اینکه به اتهام زنی و بدتر کردن اوضاع روی آورند به گفتگو با یکدیگر مبادرت ورزند. گروه های لبنانی باید موضع یکپارچه ملی در برابر موج تروریستی اتخاذ کنند. آنچه در جنوب بیروت روی داد، ممکن است در همه مناطق دیگر لبنان نیز روی دهد و ثبات، وحدت و حاکمیت کشور را با خطر مواجه کند.

وی درباره تصمیم احتمالی نخست وزیر کنونی لبنان نیز گفت: اگر امروز تحرکی از خود نشان ندهیم، چه زمانی باید چنین کنیم. اگر پس از این حمله خطرناک که مرکز لبنان را هدف قرار داد حرکتی از خود نشان ندهیم، چه زمانی باید حرکت کنیم؟ نباید به سخن گفتن و شعار دادن و اظهار نظر بسنده کنیم بلکه باید طرحی ملی و جامع را در سطح دولت، امنیت و دفاع کشور در پیش گیریم.

وی درباره توطئه های اسرائیل در لبنان نیز گفت: عوامل و شبکه های اسرائیل در داخل لبنان بسیار گسترده است. فعالیت شبکه های جاسوسی اسرائیل لحظه ای در خاک لبنان متوقف نمی شود. همچنین فعالیت های شبکه های تروریستی که اسرائیل از آنها حمایت و آنها را هدایت می کند نیز متوقف نمی شود. بنابراین، همه لبنانی ها باید در برابر این تجاوزگری های مستمر موضع یکپارچه ای اتخاذ کنند. نباید، با حوادث به طور مقطعی و به صورت ارائه تحلیل و اظهار نظر برخورد کنیم بلکه باید راهبرد ملی در این خصوص اتخاذ شود. همه بدون استثنا اکنون مسئول هستند.

عدنان منصور درباره حوادث منطقه و تاثیر آن بر لبنان نیز افزود: بی گمان، لبنان از محیط پیرامونی اش تحت تاثیر قرار می گیرد. لبنان دور از حوادث منطقه نیست. من پیش از این هشدار داده ام که لبنان به دور از حوادث کشورهای عربی منطقه نیست. ما با سیاستی که اتخاذ کردیم کشور را از حوادث دور نگه داشتیم، اما به نظر می رسد که حوادث منطقه دور از لبنان نیست. چه کسی تضمین می دهد که در لبنان شبکه های تندرو و پنهانی که خواهان ضربه زدن به لبنان و امنیت آن هستند فعال نیستند؟ احتمال دارد که عناصری در حال هماهنگی با دستگاه های دشمن برای ضربه زدن به لبنان تلاش می کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار