در قانون برنامه‌ي چهارم قصد داشتيم تا هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم را به 30 درصد برساينم اما در حال حاضر اين مقدار به 65 درصد رسيده است.

دكتر رخشاني، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص هزينه‌هاي درماني بيماران گفت: اتفاقي كه در حال حاضر در وزارت بهداشت رخ داده است اين است كه ارائه‌ي تمامي خدمات اعم از تشخيص درمان پاراكلينيك كاملا تخصصي و فوق‌تخصصي است و تقريبا بسياري از موارد كه تشخيص بيماري‌ها مي‌تواند با هزينه‌هاي كم صورت گيرد سيستم بهداشت و درمان هزينه‌هاي زيادي را بر دوش خانواده‌ها مي‌گذارد.

وي در ادامه افزود: همچنين در بحث درماني زمان‌هاي طولاني مدت بستري كه گاهي اوقات ضرورتي ندارد باعث شده است تا هزينه‌هاي پرداختي از جانب مردم بسيار افزايش يابد و برخلاف آن چيزي كه در قانون برنامه چهارم قصد داشتيم اين هزينه را به 30 درصد برسانيم در حال حاضر به 65 درصد رسيده است و مردم 65 درصد هزينه‌هاي درماني را خودشان پرداخت مي‌كنند.

وي در ادامه در خصوص افرادي كه به بيماري‌هاي صعب‌العلاج مبتلا هستند گفت: اينگونه افراد آنقدر تحت درمان با داروسازي گران قيمت قرار مي‌گيرند كه مجبور مي‌شوند خيلي از امكانات زندگي خود را براي انجام درمان اعضاي خانواده بفروشند و پس از آن نيز در بسياري از موارد بيمار درمان نمي‌شود و در اين حالت خانواده زير‌خط فقر مي‌رود.

وي اظهار داشت: بر همين اساس قصد ما در حوزه‌ي معاونت بهداشت اين است كه آموزشهاي لازم را براي عدم انتخاب درمان گران قيمت به مردم بدهيم.

وي با بيان اينكه اين آموزشها در تمامي دنيا در حال انجام است گفت: در اين حالت بيمار مورد سوال قرار مي‌گيرد كه ترجيح مي‌دهد كداميك از درمانها براي او انجام شود و بيمار مي‌داند كه چقدر بايد هزينه كند تا عمر كند به عنوان مثال در يك بيمار سرطاني اين بيمار كاملا آشنا مي‌شود كه چقدر اگر هزينه كند چند ماه يا چند سال بيمارش زنده مي‌ماند و در آن زمان تصميم مي‌گيرد كه آيا درمان را دريافت كند يا خير در حاليكه در كشور ما تقريبا تمام بيماران به اين شكل توجيه مي‌شوند كه اگر درمان را دريافت كنند قطعا درمان مي‌شوند ولي در اكثر اوقات پيش مي‌آيد كه بيمار درمان قطعي را دريافت نمي‌كنند و به دليل پرداخت هزينه‌هاي زياد به زير‌خط فقر مي‌رسد.

وي در پايان افزود: ما نيز بايد بحث توانمند‌سازي و آشنا كردن مردم را از طريق رسانه‌ها و يا از طريق آموزشهايي كه به صورت فردي يا گروهي به جامعه ارائه مي‌دهيم اين فرهنگ را بالا ببريم.
و همچنين حوزه‌ي معاونت درمان و وزارت بهداشت نيز بايد سعي كند خدمات فوق تخصصي كه حتي در كشورهاي پيشرفته نيز با اين شدت به مردم ارائه نمي‌شود را كنترل كنند و سعي كنند از تحميل اضافي به رمدم جلوگيري كنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار