روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم در مقاله ای با اشاره به وقایعی که طی ماههای اخیر در منطقه خاورمیانه رخ میدهد ، نوشت : قدرت و تاثیرگذاری آمریکا در این منطقه به شدت رو به افول است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" ؛ "دیوید ونبرگ " نویسنده و کارشناس سیاسی در ادامه مقاله خود اظهار داشت : این موضوع که آمریکا قدرت خود را در منطقه خاورمیانه از دست بدهد مسئله ای خطرناک و تهدیدآمیز برای اسرائیل به شمار می رود . تبدیل شدن آمریکا به یک ابرقدرت خسته و ازکار افتاده به مراتب بهتر از کشوری خواهد بود که قدرت و نفوذ خود را در میان سایر کشورها از دست داده و برای اتخاذ تصمیم در قبال امور دچار سردرگمی و اشتباهات فراوان می شود . 

اسرائیل نیازمند آمریکایی است که بتواند از موجودیت این رژیم در منطقه و علیه کشورهایی که آن را "فرزند نامشروع" امپریالیسم غرب می دانند ، حمایت کند بخصوص در این روزها که ناآرامی های گسترده در بسیاری از کشورهای این منطقه فراگیر شده است . 

طی دو سال گذشته دولت اوباما اشتباهات فاحش و مخربی در قبال "مصر" کرده است تا آنجا که این اشتباهات براحتی می تواند روابط دوستانه و دوجانبه آمریکا و این کشور را از بین برده و از قاهره و واشنگتن دو دشمن متخاصم ایجاد کند . در دوران دیکتاتوری "مبارک" آمریکا هم پیمان حکومت مصر به شمار می آمد . پس از سرنگونی تاج و تخت " مبارک" ، اخوان المسلمین و مرسی بعنوان نمایندگانی از مسلمانان مصر به رهبری این کشور منصوب شد . واشنگتن با اقداماتی توانست وی را تا حدودی با منافع خود در منطقه همراه سازد اما پس از مدتی این سیاست در قبال "مرسی" نیز شکست خورد . 

آمریکا و اسرائیل ترجیح می دادند گروهی غیراسلامی حکومت را در مصر بدست بگیرد ، با این حال تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن "مرسی" برای تنظیم سیاست های خود در راستای منافع آمریکا و اسرائیل انجام داد . این تلاش تنها توانست چند ماه مرسی را در سمت ریاست جمهوری مصر نگه دارد و تل آویو و  واشنگتن را راضی نگه دارد که این کشور هم مرز با سرزمین های اشغالی تهدیدی برای موجودیت رژیم اشغالگر قدس نیست . 

در ادامه این مقاله آمده است : رهبران اسرائیلی در زمان انقلاب مردم مصر علیه دیکتاتوری " حسنی مبارک" بارها هشدار دادند که چنانچه چنین انقلابی با موفقیت به سرانجام برسد و مردم مصر یا دیگر کشورهای اسلامی مطمئن شوند که با اعتراضات پی در پی می توانند حکومت های استبدادی خود را از مقام خود خلع کنند دیگر نمی توان تضمین کرد که منافع اسرائیل و غرب در منطقه خاورمیانه تامین خواهد شد . مقامات صهیونیستی همچنین اظهار داشته اند که هرگونه تغییر و تحول در امور مصر می تواند تهدیدی بزرگ برای موجودیت اسرائیل _ که دارای مرزهای گسترده با مصر است _ به شمار آید . 

الیوت آبرامز ، کارشناس سیاسی در گزارشی در این باره می نویسد : سیاست آمریکا در مسائل داخلی و مخصوصا بین المللی و خاورمیانه دیگر یک سیاست ایده آل و بدون اشتباه نیست . سردمداران آمریکایی نمی توانند درباره موضوعات اساسی و پیچیده در خاورمیانه تصمیم بگیرند . همچنین قدرت و نفوذی که واشنگتن در میان حکام کشورها در سطح جهان داشت به شدت کاهش یافته است . 

به سادگی می توان گفت که واشنگتن از امور خاورمیانه نمی تواند برداشتی استراتژیک و صحیح داشته و بر اساس آن اقدام نماید . ظاهرا دولت آمریکا مخلوطی از ایدئولوژی های ساده و پیش پاافتاده را در منطقه اعمال می کند که در حقیقت فرار از مردابی است که بدست خود در کشورهای این منطقه ایجاد کرده است . 

اختلافاتی که طی ماههای اخیر میان واشنگتن و تل آویو نیز ایجاد شده در همین راستا می باشد . به اعتقاد بسیاری از مقامات اسرائیلی "اوباما" از کنترل شرایطی که خود در منطقه ایجاد کرده کاملا عاجز شده است . بر اساس نظرسنجی موسسات اسرائیلی از شهرک نشینان صهیونیست بیش از نیمی از آنان معتقدند کاخ سفید در ماموریت خود برای محافظت از "موجودیت و امنیت رژیم صهیونیستی " دچار نقصان بوده و نمی تواند آنرا بطور صحیح اجرا نماید . 

این بی کفایتی دولت اوباما در بسیاری از رسانه های آمریکایی نیز مورد انتقاد و نکوهش تند قرار گرفته است . یکی از تندترین انتقاداتی که علیه سیاستهای کاخ سفید در مطبوعات این کشور مطرح شده است مقاله " والتر راشل مید" در نشریه "امریکن اینترنست" می باشد . مید در این مقاله می نویسد : اوباما و تیمش مرتکب اشتباه قدیمی و تکراری سردمداران آمریکایی در قبال مسائل جهان شده اند : آشوبگری و سردرگمی در حوادث کشورها و دست بردن در تاریخ ! 
برچسب ها: روزنامه ، اسرائیل ، اذعان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار