سير تحولات اخیر مصر، سقوط مبارک و عزل مرسی و تنش‌های موجود در جامعه باعث دو قطبی شدن اين کشور شده و جريان اخير را برخي کودتا و برخي دیگر آن را حرکت تغییر به سمت تصحیح مسیر انقلاب می‌دانند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سیدهادی سیدافقهی" طی یادداشتی به بررسی سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال مصر و بحث قطع کمک‌های این کشور به ارتش مصر پرداخت.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است:

 سير تحولات اخیر مصر، سقوط مبارک و عزل مرسی و تنش‌های موجود در جامعه باعث دو قطبی شدن اين کشور شده و جريان اخير را برخي کودتا و برخي دیگر آن را حرکت تغییر به سمت تصحیح مسیر انقلاب می‌دانند.

اين جريان در غرب بازتاب‌هاي متفاوتي داشته  که مهمترین آن عکس العمل مقامات آمريکا و موضع گیری آنان به صورت دوگانه است که مقامات رسمی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا حرکت عزل مرسی و ایجاد حکومت موقت جدید و حمایت ارتش را کودتا نداسته‌اند.
 
قانون اساسی آمریکا اجازه‌‌‌‌ي همکاري  اين کشور و دولتمردان آمریکا با حکومت‌های کودتایی را نمي‌دهد و هرگونه همکاری، کمک و اهدای وام به آن کشور باید به صورت تعلیق در آمده و یا به طور کل قطع شود مگر اينکه رژیم  حکومت و قدرت را به مردم واگذار کند در نتیجه کمک‌ها ادامه پیدا خواهد کرد که با توجه به اين موضوع عده‌اي از دولتمردان اين کشور خواستار لغو اين کمک‌ها شده‌اند.

 کشور آمريکا با اتخاذ موضعي دو گانه به برخورد با مصر پرداخته است، عده‌اي از سناتورهایاين کشور که معروف به عقاب‌های جمهوری‌خواه در آمریکا هستند از جمله "جان مک کین" و "ليندسي گراهام" اعلام کردند این حرکت ارتش، کودتا به حساب می‌آید و منتخبان مردم و رئیس جمهور در پشت میله‌های زندان هستند و حکومت به دست کودتاچی‌ها اداره می‌شود و اين در حاليست که عده‌اي ديگر از آنان نظريه عکس دارند.

بايد توجه داشت متاسفانه این یک حرکت حساب شده و طراحی شده‌ از سوي غرب بود  تا آتش اختلاف را میان مصری‌ها دامن زند و  گروه‌هاي موافق و مخالف را به جان هم بیاندازند تا دو طرف را از آشتی ملی و تفاهم دور کنند.

موضع گيري‌هاي دوگانه آمريکا در قبال مصر باعث ايجاد دو تفکر در اين کشور شد، از يک طرف ارتش مصر به اين دلگرم بود که دولت آمریکا حرکت خود را کودتا قلمداد نکرد و از طرف دیگر اخوان المسلمین نيز  به این دلخوش بود که برخی از مقامات آمریکایی حرکت عزل مرسی و تعطیلی مجلس شورای مشورتی را کودتا خواندند.

 موضع گیری‌های متناقضی در خصوص همکاری با مصر وجود دارد به طوري  که وام یک میلیون و 500 هزار دلاري به ارتش مصر داده شد که به تعليق در آمده است همچنين "چاك هيگل" وزير دفاع آمريكا در صحنه تلويزيون ظاهر شد و اينگونه بيان کرد که ما قصد نداريم كمك‌هاي خود را  به تعليق درآوريم با اين حال اين کار در دستور بررسي قرار دارد.

اين سخنراني‌هاي مبهم نشان از اين دارد که ايالات متحده منتظر روشن شدن وضعيت اخوان المسلمين است و اينکه حكومت فعلي علي‌رغم آشوب‌ها و درگيري‌ها مي‌تواند دوام بياورد و اگر حکومت ديگري روي کار بيايد وفادار به منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه و مصر خواهد بود  آن‌ها در حال رايزني براي مشخص شدن وضيت مصر با توجه به محور‌هاي گفته شده، سياست وقت کشي را در پيش گرفته‌اند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مصر ، مرسی ، امریکا ، کمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار