نشست نقد و بررسی سریال "داوران" 3 شهریور، با حضور احمد امینی کارگردان، سعید شهسواری تهیه کننده، مسعود رایگان و ایوب آقاخانی از بازیگران این سریال در ساختمان انتشارات سروش برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه دو، احمد امینی با اشاره به نقطه آغاز این سریال گفت: تابستان سال 88 جمال امید از مشاوران سیما فیلم این طرح را مطرح کرد، در آن دوران سیما فیلم مجاز به ساخت سریال نبود و قرار شد یکسری مجموعه یا به قول معروف چندین تله‌فیلم به شکل اپیزودیک درباره یک خانواده متشکل از هفت خواهر و برادر که همگی وکیل و حقوقدان هستند، بسازیم. صحبت های اولیه  همان سال صورت گرفت اما تولید این فیلم 3 سال بعد به مرحله تولید رسید.

وی افزود: صحبت های اولیه روی خطوط اولیه قصه و اهداف سیما فیلم صورت گرفت، در کار اردیبهشت سال گذشته کلید خورد، در طول پرداخت به این نتیجه رسیدیم که تعداد خواهر و برادرها زیاد است، در عمل به سه خواهر و یک برادر و یک برادرزاده رسیدیم. قرار بود یک برادر کوچکتر هم باشد که محصل حقوق و در خدمت سربازی است که از سربازی بر می گردد و طراحی شخصیتش به گونه ای است که با خواهران و برادرانش متفاوت است. قرار بود این برادر رو به روی جلال بایستد اما به پرداخت آن نرسیدیم. 

امینی گفت: . ما هشت قصه داشتیم اما هفت قصه ساخته شد ، کارگردانی  5  قسمت این سریال توسط خودم و دو قسمت دیگر توسط  آقای میرباقری صورت گرفت، این سریال فعلا در قالب هفت قسمت 45 دقیقه ای   روی انتن تلویزیون می رود. 

این کارگردان تصریح کرد: استقبال ما از این سریال به این دلیل بود که می خواستیم یک خانواده آرمانی و وابسته را به تصویر بکشیم،  اکثر فیلم هایی که امروز پخش می شود با خانواده هایی سراغ داریم که مدام با یکدیگر درگیر هستند، ما قصد داشتیم خانواده ای را به مردم نشان بدهیم که به شدت به وابسته، عاشق و پشتیبان یکدیگر هستند. 

امینی گفت: هدف اصلی سیما فیلم در ساخت این سریال آموزشی بود اما تلاش کردیم در این گذار جنبه های آموزشی بر جذابیت های نمایشی پیشی نگیرد.

در ادامه تهیه کننده سریال«داوران»، سعید شاهسواری نیز درباره فیلمنامه گفت:  قرارداد فیلمنامه ما حدود 10 قسمت بود که اواخر کار به 20 فیلم تلویزیونی یعنی 40 قسمت تبدیل شد. اما به دلیل مشکلات موجود ما در این پروژه فقط توانستیم هفت تله‌فیلم بسازیم و خیلی از ایده ها و طرح های ما محقق نشد. شاید اگر نقصی هم در این سریال دیده می شود به این علت باشد که فیلمی که مخاطب می بیند در واقع یک اثر ناقص است. 

این تهیه کننده با اشاره به ممیزی برای پرداختن به پرونده های قضایی گفت: ما در پرداختن به پرونده های اقتصادی و بیان آنها محدودیت داریم بنا بر این هیچ وقت نرسیدیم به اینکه بخواهیم پرونده های محکمتر و جدی تری بیان کنیم.

مسعود رایگان، بازیگر نقش جلال در سریال " داوران " نیز گفت: این سریال نه به اعتقاد من که بر اساس بازخوردهایی که از مردم دریافت کردیم و به نقل از خود مخاطبان یک سر و گردن از آثاری که با سرمایه های کلان ساخته می شوند، بالاتر است. قصد دفاع ندارم اما اگر منصف باشیم و این فیلم را در کفه ترازو قرار دهیم صحت این ادعا قابل اثبات است .

وی افزود:سریال " داوران"  برای شعور مخاطب احترام بیش از حدی قائل است و این قابل تقدیر است؛ هر چند که در تولید این مجموعه نقش کوچکی داشتم اما  می بینم که همه عوامل سنت احترامب ه مخاطب را در این سریال رعایت کرده و برای کار خود ارزش قائل بودند. 

بازیگر نقش جلال تصریح کرد: امینی در ساخت این سریال دقت فراوانی به خرج داده و باید بگویم من کمتر کارگردانی را دیده‌ام که صبح به صبح دکوپاژ کار را دست بازیگر دهد و با او هماهنگ شود، به نحوی که حتی گاهی دکوپاژ دست فردی که برایمان چای می‌آورد، داده می‌شد.

در ادامه ایوب آقاخانی بازیگر نقش علیرضا در سریال «داوران» درباره حضورش در این پروژه گفت:  داوران را در کارنامه کاری خود های لایت می دانم، در این پروژه با کسانی همکار بودم که تجربه زیادی در حوزه حرفه ای خود دارند، خوشحالم با مجموعه ای همراه شدم که می توانستم دغدغه های فرهنگی خودم را جدا از پروسه تولید به انها بگویم.

این بازیگر تئاتر و نویسنده گفت: "داوران" را اثر وزینی می دانم، چندان قائل به این نیستم که باید دید مخاطب چه چیزی را دوست دارد چون آموختم.

باید دست مخاطب را گرفت و ذائقه آن را تغییر داد؛ معتقدم «داوران» جنسی از ذائقه را برای مخاطبان تعریف می کند که شاید پیشتر از آن هم در مخاطب بوده اما باید بازتعریف شود. مخاطب باید به آرامی متوجه شود که طراحی میزانسن ها در دکوپاژ کارگردان ارزش دارد و فقط کاشتن دوربین و روزی بیش از 60 پلان گرفتن و اثر مفرح ارائه دادن چیزی به معادله ذهنی مخاطب اضافه نمی کند.
 
آقاخانی اضافه کرد: این سریال را بدون انکه حتی یک خط از فیلمنامه آن را خوانده باشم پذیرفتم، چون بیشتر کار با آدم ها برایم اهمیت دارد و تیم سازنده "داوران" قلبش برای فرهنگ می تپد. 

آقاخانی همچنین درباره نقش علیرضا داوران گفت: علیرضا داوران عکس جلال باید جنبه های ملموس تری داشته باشد اما جلال ضعف های انسانی بیشتری دارد. جلال انسانی با اصول شخصی است که براساس آن قدم هایی برمی دارد./ص

برچسب ها: نشست ، سریال ، داوران ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.