حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

پاسخ "امير قادري" به "حامد بهداد"/ موسائيان: حرف منتقدان برايم اهميتي ندارد

"امير قادري" با توجه به صحبت‌هاي دو هفته گذشته "حامد بهداد" در برنامه "هفت" گفت: كافه سينما هرگز دروغ نمي‌گويد.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، "محمود گبرلو" در برنامه ديشب ضمن تشكر از همكاري شبكه سه در راستاي پخش برنامه "هفت" در روز شنبه در خصوص مديران جديد فرهنگي گفت: اين روزها مديران جديد فرهنگي از برگشت آرامش به خانواده سينماي ايران در محافل مختلف سخن مي‌گويند و بايد بدانيم كه بدون همكاري و همراهي اهالي سينما با رفتارهايي مبتني با عدالت و انصاف هيچ مديري نمي‌تواند براي سينما‌ي ايران معجزه كند، همانگونه كه متوليان فرهنگي دست تنها بدون همكاري نهادها و تشكل‌ها نمي‌توانند به ارتقاء سينما و فعاليت‌هاي آن بپردازند. 

وي ادامه داد: بحث عدالت فرهنگي و واگذاري به بخش خصوصي، كوچك سازي تشكل‌هاي دولتي، تبادل فرهنگي با كشورهاي دنيا، صدور آثار اخلاق‌گرا و فيلم‌هاي ديني و دفاع مقدس به دنيا، تقويت سينماي ارزشي، كاهش موانع دست و پاگير براي بروز استعداد، حذف و تعدد نگرش‌ها و حاكميت‌ها يك نگاه واحد در مميزي و تقويت در ساختار، قاطعيت در صدور مجوزها از مباحثي است كه اين روزها در گفتمان مديران جديد سينماي ايران خود را نشان داده و مديران جديد در ادبياتشان نشان دادن كه به شدت در جستجوي عدالت هستند. 
رفتاري كه نه از قانون‌گرايي و پافشاري بر روي قانون نشأت بگيرد و نه از نگاه‌هاي غيرعقلاني و افراطي. 

اميدوارم متوليان فرهنگ آنگونه كه خود ادعا مي‌كنند بتوانند صادقانه عمل كنند و به سياست‌ از دست‌آوردهاي فرهنگي اين انقلاب بپردازند. 

برنامه "هفت" در اين راستا تريبوني براي طرح ديدگاه‌هاي همه اهالي سينما و طرح و نقد مسايل موجود را وسيله‌اي براي دستيابي مسئولان سينما به اهداف متعالي مي‌داند. 

امروز مراسم توديع مدير پيشين و معارفه مدير تازه سينماي ايران انجام شد و به "جواد شمقدري" خسته نباشيد مي‌گوييم و براي "حجت الله ايوبي" معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي آرزوي موفقيت مي‌كنيم و اميدواريم بتوانند با تدبير و رفتاري پدرانه روزهاي پرافتخاري را براي سينماي ايران رقم بزنند. 

مديران بايد بدانند كه با نقدپذير و اصرار نكردن بر روي كارهاي غلط مي‌توانند به نتايج و رويكردهاي مناسبي در اين راستا دست يابند. 

وي در خصوص درگذشت 2 هنرمند در هفته گذشته اظهار داشت: هفته گذشته دو عزيز هنرمند را از دست داديم، "محمدتقي شريفي نوري" بازيگر قديمي سينما و تلويزيون ايران كه درآثاري چون "عقاب‌ها"، "امام علي"، "تفنگ سرپر" در سن 94 سالگي درگذشت و "حسن سراج زاهدي" نويسنده، مترجم، منتقد سينما كه در جشنواره‌هاي فيلم فجر نقش بسزايي داشت را متأسفانه از دست داديم. 

در ادامه اين برنامه "محمدتقي فهيم" و "امير قادري" دو منتقد سينماي ايران به بحث و گفتگو در خصوص فيلم سينمايي "فرزند چهارم" ساخته "وحيد موسائيان" پرداختند كه در ابتداي اين گفتگو "امير قادري" در مورد برنامه هفته گذشته "هفت" عنوان كرد: ابتدا صحبتي در خصوص برنامه گذشته داشته باشم، بينندگان بدانند كه كافه سينما يك سايت مستقل از بخش خصوصي است و جز سخن راست چيزي نگفته است و نسبت‌هايي كه داده شده به اين سايت درست نبوده، كافه سينما تمام اعتبارش را از بازديد و علاقه مخاطبانش بدست آورده هرگز خبر كذبي را منتشر نكرده و نمي‌كند. 

در ادامه "محمدتقي فهيم" درخصوص "وحيد موسائيان" كارگردان "فرزند چهارم" بيان كرد: "موسائيان" از جمله فيلمسازاني است كه توانسته جايگاهش را تثبيت كند و نشان داده داراي خلاقيت است و با تمام فراز و فرودهايي كه در اين عرصه داشته بعد از "گلچهره" به ساخت فيلم قابل احترامي چون "فرزند چهارم" دست يابد. 

وي ادامه داد: فيلم "فرزند چهارم" نظرات مختلفي دارد و به لحاظ فرم و ساختار موارد قابل ذكري وجود دارد كه مي‌توان به آن انتقاداتي داشت اما بدانيد فيلم قابل دفاع است و به عنوان اثري كه توانسته چهره ديگري از ايرانيان را در آن سوي آبها به تصوير بكشد و مهم‌ترين گرايش و خصلت انساني ايرانيان را مطرح و موضوع روز را بيان كند و چهره خوبي از ايرانيان امدادگر را به تصوير بكشد بسيار ارزشمند است. 

"امير قادري" ادامه داد: نظرات مثبت و منفي بيان شده در اينترنت برايم مهم نيست و به نظر من "فرزند چهارم" فيلم خوبي نيست كه در مورد آن صحبت مي‌كنم، من امشب به عنوان نماينده‌اي از صنعت سينماي فاخر كه در اين چند سال با تمامي رويكردش به "فرزند چهارم" رسيده است. 

"فرزند چهارم" داستان يك شاهكار هنري است كه براي نجات آواره‌هاي يهودي دست به ايجاد يك كارخانه و توليد محصول مي‌زند تا از سرمايه محصول استفاده كنند و حال "فرزند چهارم" داستان فردي است كه كفش‌هايش روز دستش مانده و به كار خير دست مي‌زند. 

"فهيم" ادامه داد: در كشورمان فيلمسازي پيدا شده كه يك پديده شوم را دركشوري ناامن به تصوير كشيده كه اين خود قابل احترام است در بخش اول صحبت‌هايت در خصوص محتوا صحبت كردي و بحثي در مورد فرم نكردي، در بحث محتوايي بحثي قابل دفاع است اما اگر وارد فرم بشوي ممكن است نظراتمان در يك سوي باشد. 

"قادري" ادامه داد: آنقدر از كلمات محتوايي چون ايثار، فداكاري، بزرگ منشي شنيديم كه شده "فرزند چهارم" و به نظر تا زماني كه ما ساختار سينمايي نداشته باشيم كه در چرخه ارتباطات مستقيم شكل بگيرد نمي‌توانيم فرهنگي را ايجاد كنيم و تنها بيشتري ضربه را به خود وارد نمي‌كنيم. 

وي گفت: اگر اخلاق، امنيت ملي و تأثيرات آن را بر روي دنيا مي‌خواهيم بايد امكانات برابري را براي بروز استعدادهاي همه مردم ايجاد كنيم، شخص من به جز اقتصاد آزاد و مسير مستقيم در سينماي ايران نمي‌شناسم آن هم با رقابت با محصولات خارجي و تنها دفاعمون مي‌شود اينكه در خصوص ايثار و نيتهايمان بحث كنيم، مهم اين است كه نيت در چه سطحي تأثير مي‌گذارد وقتي نتيجه آن اين مي‌شود كه حداقل تأثيري را هم به دنبال ندارد. 

"فهيم" افزود: سينماي ايران در سال، 70 فيلم توليد مي‌كند كه 60 تاي آن تأثير حداقلي ندارد و بيشترين حرف شما در خصوص موضوعات سرمايه‌گذاري بازار فيلم است كه در انتها به بخش خصوصي مي‌رسد. 

وي ادامه داد: اگر به من و "گبرلو" هم بودجه‌اي بدهند در جهت انتخاب يك فيلم خوب من هم نمي‌توانم و بعد از مدتي فاسد مي‌شوم چون تنها عقل جمعي است كه مي‌تواند بهترين را در هر لحظه‌اي شكل دهد و تنها شكل آن اقتصاد و بازار آزاد است. 

شكل سرمايه‌گذاري عوض شده، هميشه 2 قشر داشتيم يك قشر حامي ارزش‌ها و يك قشر روشنفكري تا در راستاي يك فيلم بهتر از آنچه مورد پسند مردم است ساخته شود، هر دو گروه را كه با آنها صحبت مي‌كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه مردم فيلم مي‌خواهند، فيلم‌ها بايد در جهت آرمان مردم توليد شود تا خود به سانسور و ديدن فيلم‌ها بروند. 

"فهيم" در خصوص مديريت بيان كرد: تنها مديريت صحيح است كه مي‌تواند در اين راستا موفق عمل كند. 

"مجيد انتظامي" آهنگساز كشورمان زمانيكه آهنگ "از كرخه تا راين" را ساخت براي كارگرداني چون "حاتمي كيا" كه موسيقي را مي‌شناسد آنچنان روي مردم تأثير مي‌گذارد. چون ايرادات وارده به موسيقي را رفع مي‌كند و موسيقي همگام با فيلم توليد مي‌شود اما اگر در همين راستا كارگردان از شناخت كافي برخوردار نباشد هرگز اين تأثير را بر روي مخاطب نخواهد گذاشت. 

"فهيم" ادامه داد: اگر "وحيد موسائيان" فيلمي مستند ساخته بود بيشتر از اين بر روي مخاطب تأثير مي‌گذاشت اما فيلم به عنوان فيلمي است كه به موضوعي به روز و خاص پرداخته فيلمي قابل ارزش است. 

"قادري" در خصوص فرم فيلم گفت: نمي‌توانم باور كنم فيلمسازي كه متهد به ساخت چنين فيلمي است به ميزانسن فيلم متعهد نباشد و توجه نداشته باشد، درصد بالايي از فيلم نماهايي ثابت است، من اين فيلم را خالي از داستان و محتوا مي‌دانم. 

فيلم خوب از تعهد دروني هنرمند و ساختار شخصيت آغاز مي‌شود. 

"فهيم" در مورد تهيه كنندگي كار را قبول نمي‌كرد بهتر بود و براي موفقيت اثرش بيش از اين تلاش مي‌كرد. 

اگر ما فيلمي در بخش خصوصي بسازيم هزينه‌هايمان افزايش مي‌يابد اما سيستم به درستي ساخته مي‌شود و تمامي ارزش‌ها در آن جمع مي‌شود. 

"فهيم" در مورد نبود جسارت براي ورود به بخش خصوصي اظهار داشت: بخش خصوصي ما جسارت و شهامت ورود به اين بخش را ندارد و تنها به دنبال ساخت فيلم‌هايي در آرامش است اما "موسائيان" اين خطر را پذيرفته و فيلمي با شرايط سخت را توليد كرده است. 

"فهيم" ادامه داد: در اين چند سال گذشته 18 فيلم خارج از كشور توليد كرديم كه 12 اثر آن در بخش خصوصي بوده و در شرايطي بسيار آرام و توريستي توليد شده است و بخش خصوصي به دنبال سود است نه ارتقاء كيفيت، بخش خصوصي تازه زمانيكه احساس آرامش نكند نمي‌تواند فيلم بسازد و سرمايه‌گذاري كند. 

دولت بايد بستر و شرايطي را محيا كند و تا زمانيكه به اين مرحله نرسيم جسارت ساخت در بخش خصوصي را پيدا نخواهيم كرد. 

در پايان "موسائيان" در خصوص انتقادات صورت گرفته به اثرش بيان كرد: يك دوست منتقد دارم كه هميشه اين نكته را به من گوشزد مي‌كند كه "موسائيان" «تو فيلم خود را ساخته‌اي، پس بگذار منتقدان نظر بدهند و تو به عنوان يك فيلمساز فيلسوف تنها به نظراتشان گوش كن چون تو كار خود را كردي و فيلمت را ساخته‌اي و من هم در اين راستا نظري ندارم و تنها شنونده هستم. 

"فهيم" افزود: اين حركت يك حركت كاملا عقلاني است چون كارگردان اثر خود را ساخته و بايد زمين را به دست منتقدان بسپارد. 

"فرزند چهارم" فيلم ارزشمند و قابل دفاعي است و در شرايطي ساخته شده كه هيچ كشوري چنين ريسكي را در جهت توليد آن نمي‌كند و تنها براي توليد فيلمي توريستي و جذب كردن مردم آن دست به توليد مي‌زنند. 

"قادري" در پايان خاطر نشان كرد: تمامي صحبت‌هاي من از ابتدا محيا كردن بستري مناسب براي بروز استعدادهاي مردم كشورم در راستاي توليد آثار ارزشمند در سينماي ايران بود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار