شهردار نمونه استان تهران از کسب درآمد یک هزار میلیاردی در طول 2 سال خدمت برای شهرداری و شهروندان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بهروز کاویانی شهردار اندیشه فعالیت خود را از 12 مهرماه سال 90 به عنوان شهردار اندیشه آغاز کرد. وی پیش از این ریاست امور شهرداری‌ها در اداره کل شوراها و شهرداری‌های وزرات کشور را بر عهده داشت.

وی در سال 90 و 91 به عنوان شهرداری نمونه استان تهران برگزیده شده است و ایجاد جامعه ایمن، اجرای 24 پروژه عمرانی در طول 22 ماه خدمت و ایجاد فضای سالم برای سرمایه گذاری پایدار از مهم ترین اقدامات وی بوده است.

گفتگوی تفصیلی شهردار اندیشه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران را  در ادامه می خوانید:

** اولین اقدامتان در شهرداری اندیشه چه بود؟

کاویانی: اولین اقدام ما در شهرداری برای خدمت رسانی به مردم توجه به نیازهای عمومی مردم بود. ما با توجه به اینکه در میان و متن مردم بودیم نیازهای آنان را شناخته و طبق آن پروژه های خدماتی و رفاهی را آغاز کردیم.

علاقه شخصی را در انجام پروژه به هیچ عنوان دخالت ندادیم و به صورت یک طرفه و یک جانبه با این موضوع برخورد نکردیم.

بودجه شهرداری را برای نخستین بار به صورت عادلانه در تمام فازهای شهر توزیع کردیم و همچنین در برنامه ریزی های خود بیش از گذشته به بخش های کم تر توسعه یافته توجه شد در حالی که در طول این 22 ماه خدمت توانستیم 24 پروژه عمرانی را در فازهای مختلف شهر افتتاح کنیم.

قبل از مسئولیت بنده سالن ورزشی مناسب وجود نداشت اما اکنون 4 سالن ورزشی با جدیدترین امکانات وجود دارد و یک سالن ورزشی دیگر هم در فاز 5 اندیشه در حال آغاز است.

در شهر اندیشه زمین چمن مصنوعی وجود نداشت که توانستیم با همت مسئولان و پشتیبانی مردم 5 زمین چمن مصوعی در تمام فازهای اندیشه به صورت عادلانه ایجاد کنیم.

در عرصه فرهنگی یک فرهنگسرا در فاز 5 و یک کتابخانه عمومی در فاز 2 ساختیم تا جوانان شهر هیچ مشکلی از نظر فضاهای فرهنگی و کتابخانه ای نداشته باشند که البته توسعه این فضاها در دستور کار قرار دارند.

همچنین برای ارتقا فرهنگ عمومی شهروندان و سلامت آنان همایش های متنوع و متعددی را به صورت رایگان با حضور کارشناسان مجرب در فرهنگسراها برگزار کردیم تا حداقل سهمی در ارتقاء علمی فرهنگی مردم داشته باشیم.

اگر اکنون مشاهده می کنیم شهر اندیشه رتبه نخست استان تهران را در همه عرصه ها کسب کرده نشان دهنده حمایت، همدلی و همکاری مردم و اعضای شورای اسلامی است که توانسته ایم رضایتمندی گسترده ای را در طول این مدت کسب کنیم.

** شما برای ایجاد درآمدهای پایدار چه اقداماتی انجام دادید؟

کاویانی: شهرداری اندیشه برای کسب درآمدهای پایدار و ناپایدار بسیار موفق عمل کرد لذا برای کسب درآمد به هیچ عنوان شهر فروشی نکردیم، املاک شهرداری را نفروختیم بلکه با نگاه توسعه محور توام اقتصادی توانسیتم با تبدیل کردن واحدهای اداری شهرداری به تجاری و جذب بخش خصوصی درآمدهای فوق العاده ای برای شهرداری و شهروندان کسب کنیم.

یکی از اقدامات مهم شهرداری در ایجاد و افزایش درآمدهای پایدار تعامل سازنده با شهروندانی بود که نمی توانسته اند عوارض شهری خود را پرداخت کنند زیرا توانستیم با تعامل میان طلب کاران و بدهکاران حساب خود را تسویه کنیم که تحقق این مهم موفقیت های مالی بسیار مثبتی را برای شهرداری رقم زد.

هم اکنون نیز برخی شهروندان و مالکان در نقاط مختلف شهر هزینه ای بالغ بر 6 یا 7 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند که مراحل کاری آن ها رو به اتمام است که شهردار بعدی می تواند با وصول کردن این مبالغ کاملا چند مدت آسوده باشد.

شهرداری برای توسعه درآمدهای پایدار بازار روز های مورد تملک خود و واحدهای تجاری که در مجتمع هایی مانند ارغوان را دارد اجاره داده تا بتواند این مهم را محقق کند.

ما به هیچ عنوان قصد فروش سهم شهرداری را در این بخش ها نداشتیم زیرا معتقدیم شهرداری باید با نگاه پایدار به این واحدها به درآمدهای پایدار برسد.

یکی دیگر از اقدامات مهم و تاثیر گذار شهرداری در ایجاد و ارتقا این درآمدها جذب سرمایه گذار قدرتمند برای مشارکت در ساخت مجتمع های تجاری بوده است که به عنوان نمونه می توانیم به مجتمع تجاری ورودی فاز 2 اندیشه اشاره کنیم.

انجام این پروژه برای شهر وشهروندان آورده ای 30 میلیاردی خواهد داشت که توانستیم این هزینه را تنها با نگاه مدیرتی توسعه محور محقق کنیم.

البته متاسفانه برای به سرانجام رساندن این پروژه برخی مخالفتها از سوی برخی افراد صورت گرفت اما به لطف خدا و با حمایت مردم اهداف آن ها به ثمر ننشست و این هزینه برای توسعه و کسب درآمد پایدار برای شهر و شهروندان حاصل شد.

بروکراسی فعلی اختیارات شهرداران را در انجام پروژه های بزگ و ملی محدود کرده است زیرا اعضای شواری شهر باید اختیارات شهرداران برای فعالیت های توسعه محور اقتصادی که به سود شهر و شهروندان است افزایش داده و تنها بر عملکرد شهردار با همکاری نیروهای بازرسی و حراست نظارت کنند.

انجام این رویه در شهرداری تهران و دیگر شهرداری های بزرگ کشور در حال انجام است اما متاسفانه این امر تا کنون در شهرهای دیگر همچون اندیشه محقق نشده و نیازمند آن است که اعضای شورا نسبت به نوع عملکردشان تجدید نظر کنند.

** شما چگونه به عنوان شهردار نمونه استان برگزیده شدید؟

کاویانی: شهردای اندیشه توانست با برنامه ریزی دقیق و مدون بودجه سال 91 را با رقم 22 میلیارد تومان به تصویب برساند که جالب است بدانید در پایان سال توانستیم 37 میلیارد تومان درآمد برای شهروندان و شهرداری کسب کنیم که این مهم نشان دهنده فعالیت پاک و صادقانه همکاران ما در طول این مدت است.

در سال گذشته 70 درصد بودجه خود را به امور عمرانی شهر تخصیص دادیم و تنها 30 درصد از بودجه شهرداری به امور جاری اختصاص پیدا کرد.

یکی از اقدامات مهم شهرداری در راستای کسب درآمد برای آینده شهروندان گرفتن برخی زمین های مورد تملک شرکت عمران به دلیل ناتوانی در پرداخت عواض این شرکت بود که جا دارد از مدیریت شرکت عمران برای ایجاد این تعامل سازنده تشکر کنیم.

بدین وسیله شهرداری اندیشه تعدادی قطعه زمین را در داخل شهر مورد تملک خود قرار داده و در صورتی که سرمایه گذار پیدا کند ارزش این زمین ها چند برابر و حدود 1 هزار میلیارد تومان خواهد بود که این مبلغ درآمد بسیار خوبی برای شهر و شهروندان محسوب می شود که توانسته ایم در طول این مدت برای شهر ایجاد کنیم.

مهم ترین اقدام شهرداری در راستای تعامل با دارندگان زمین برای کسب سهم از آنان زمینی به وسعت 75 هکتار در حد فاصل فازهای 2 و 3 بود که در این رابطه شخصا با مالک توافقی که انجام دادیم 70 درصد این زمین به ارزش 600 میلیارد تومان در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

این توافق درحالی انجام شد که قبل از تصدی گری بنده سهم شهرداری 50 درصد تعیین شده بود امام خوشبختانه با تعامل سازنده با مالک توانستیم به سهم شهرداری 20 درصد اضافه کنیم.

تمام درآمدهای شهرداری برای مردم است هدف ما در طول خدمت تنها ایجاد ثروت برای آینده شهر و شهروندان بوده زیرا هواره سعی داشتیم از فرصت های پیش آمده و ممکن بهترین استفاده را در جهت سود مردم و حقوق شهروندی آنان بردایم و فکر می کنیم با صداقت و پاکی که در کار وجود داشت این مهم تحقق پیدا کرد.

** آقای شهردار شما برای افزایش و توسعه فضای سبز و سرانه های بهداشتی و ورزشی چه اقداماتی انجام داید؟

کاویانی: قبل از حضور بنده به عنوان شهردار اندیشه برخی از مسئولان عنوان کرده بودند که سرانه فضای سبز شهروندان 18 متر مربع است که پس از بررسی ما مشخص شد این حرف کاملا اشتباه و آمار غلطی بوده که به مردم اعلام می شد زیرا آنان آمارها را بر اساس جمعیت 70 هزار نفری اعلام می کردند در حالی جمعیت شهر اندیشه نزدیک به 100 هزار نفر و سرانه فضای سبز در آن زمان فقط 14 متر مربع بود.

ما به عنوان مسئولان مدیریت شهری و دوست و همیار و خدمت رسان مردم باید با آنان صادقانه سخن بگوییم به طوری که طبق آمار پروژه های افتتاح شده توانستیم در طول کم تر از 2 سال به اندازه 4 سال گذشته کار مفید انجام دهیم.

برخی ها به بنده انتقاد داشتند که ما توقع مردم را بیش از حد بالا بردیم که در جواب به آن ها باید بگوییم این خدمات شایسته مردم شهر اندیشه است لذا لیاقت مردم فهیم این شهر بسیار بالاتر از خدماتی فعلی است.

اما در بخش فضای سبز در شهر اندیشه انقلاب بسیار بزرگی رخ داد درحالی که طبق آمار بیش از 10 پارک بسیار بزرگ و پارک های خطی با وسعت چند هزار متری با تمام امکانات تفریحی و ورزشی در اختیار مردم قرار گرفت زیرا هم کانون سرانه فضای سبز شهروندان از 14 متر مربع به 17 متر مربع رسیده است.

شهرداری اندیشه همواره فعالیت های خود را تنها در عرصه خدماتی محدود نکرده لذا با قدرت به بخش مختلف از جمله ورزش و بهداشت و فرهنگ مردم ورود پیدا کردیم که همانطور که در قبل عنوان شد توانسته ایم در این عرصه ها پروژه های بسیار مطلوبی افتتاح و در اختیار مردم قرار دهیم.

ما معتقدیم اگر مدیریت تمام این بخش ها مستقیما به شهردار داده شود  و اختیارت وی را افزایش دهیم شهر می تواند با سرعت بیشتری در مسیر توسعه و آبادانی گام بردارد و مطمئنا می توانیم با برنامه ریزی مدون انقلاب دیگری در عرصه های مختلف رقم بزینم.

به طور نمونه وقتی برای اجرای پروژه ای پیمانکار طبق قانون انتخاب می شود و می خواهد کار خود را آغاز کند چرا شورا باید اعلام بررسی مجدد کند؟

این رفتار شورا مانند این است که یک رئیس معاونی انتخاب کند و حق امضا به وی دهد و بگوید پس از هر امضایی بیاورید دوباره بررسی کنیم این اقدام تنها مسیر اجرای پروژه ها را کند تر می کند و ما در طول این مدت در این فضا فعالیت کردیم.

شورا باید نظارت دقیق بر عملکرد شهردار با همکاری دستگاه های نظارتی دیگر داشته داشته باشد تا اگر تخلفی از سوی شهردار و یا معاونان وی مشاهده کرد با آنان برخورد کند اما شورا تنها انجام امور را برای شهرداری با برخی اقدامات کند کرده است.

شهرداری اندیشه در عرصه ورزش همگانی اقدامات بسیار مطلوبی داشته است، سعی کردیم با استخدام کارشناسان و افراد متخصص در امر تربیت بدنی ورزش را از نظر علمی و پایه ای و به صورت استعدادیابی دنبال کنیم و برای تحقق این مهم نیز تیم کارشناسی متشکل از استادان دکترا و کارشناسی ارشد این رشته تشکیل دادیم.

یکی دیگر از اقدامات شهرداری استخدام مربی تخصصی ورزش در 5 بوستان اصلی شهر بود که با استقبال بی نظیر شهروندان  روبه رو شد.

** ارتباط شما به عنوان شهردار با شهروندان و مردم چگونه بود؟

کاویانی: ما طرحی را تحت عنوان همیاران شهردار در دستور کار قرار دادیم و این برنامه را با اجرای ملاقات های عمومی در هر هفته و ارتباط مستقیم پیامکی از سوی سامانه شهرداری تحقق بخشیدیم.

بسیاری از شهروندان با صورت مسستقیم و پیامکی مشکلات را با سامانه شهرداری که بر روی گوشی بنده می آید در میان می گذارند که تمام این درخواست ها به صورت مکانیزه به واحدهای مربوطه جهت رسیدگی ارجاع داده می شود.

شهرداری اندیشه تنها با حمایت و پشتیبانی مردم اکنون به این جایگاه رسیده که باید از این فرصت استفاده کرده و از سوی همکارانم در شهرداری از دلگرمی و حمایت آنان سپاسگذاری کنم.

** شما برای مشکلات حمل و نقل برون شهری و درون شهری مردم چه اقداماتی انجام داید؟

کاویانی: حمل و نقل شهری به دو بخش درونی و برون شهری تقسیم می شود که در سال گذشته توانستیم سازمان تاکسیرانی شهر اندیشه را با خدمات دهی مطلوب راه اندازی کنیم و در این بخش هیچ مشکل خاصی تا کنون وجود نداشته است.

در حمل ونقل برون شهری با مشکل فرسودگی برخی خوروها مواجه هستیم در حالی که تعویض آن ها به شهردار مربوط نمی شود اما در طول چند سال اخیر سعی شده اتوبوس های جدیدی به این بخش تزریق بشود که برای خارج کردن خودورهای قدیمی تر طبق قانون از وظایف ما خارج است و دولت باید پس از عمر 10 ساله این وسایل نقلیه آن ها تعویض کند.

این بخش همچنان با برخی کمبودها مواجه است زیرا ما همواره سعی داریم بتوانیم فراتر از اختیارات در این حوزه امکانات مطلوب تری را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

** حضور خود را برای آینده با توجه به سرکار آمدن دور جدید شورا چگونه ارزیابی می کنید؟

کاویانی: مطمئنا هر مکان و فضایی که برای خدمت صادقانه و سالم به مردم وجود داشته باشد حضور خواهم یافت.

پیشنهادات بسیار خوبی از شهرهای مختلف استان تهران وجود دارد و در حال بررسی هستیم لذا امیدوارم بتوانیم همواره به عنوان خدمتگذاری کوچک در خدمت مردمانمان باشیم.

فکر نمی کنم شرایط برای حضور بنده و ادامه کار در شهر اندیشه وجود داشته نباشد لذا از صمیم قبل از تمام شهروندان که این مدت ما را تحمل و حمایت کردند تشکر می کنم و از تمام آن ها حلالیت می طلبم.

** فقط در مورد این کلمات احساس شخصیتان را بیان کنید.

شهرداری اندیشه: شهرداری پویا و الکترونیک

شواری شهر: دارای عملکرد خوب

مهندس محمودی: استاد اخلاق و کار

مردم اندیشه: یک کلمه بسیار سخت است، مردمانی بسیار با فرهنگ و قدردان

شهر اندیشه: در مسیر پیشرفت و تعالی

گفتگو از مهدی مرادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار