"شونیچی تاناکا" ،رئیس اداره تنظیم مقررات هسته ای ژاپن شرکت تپکو را که مدیریت نیروگاه هسته ای فوکوشیما را بر عهده دارد، به انتشار ناشیانه اخبار درباره حادثه هسته ای در این نیروگاه و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "شونیچی تاناکا" در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد مسئولان شرکت تپکو برای این که به پنهان کاری درباره مسایل مربوط به حادثه هسته ای در نیروگاه فوکوشیما متهم نشوند، انبوهی از اطلاعات و اخبار را در اختیار رسانه ها قرار دادند و انتشار این اطلاعات سیلی از اشتباهات، سوتعبیرها، سوتفاهم ها و سردرگمی ها را در جامعه به وجود آورد. به نظر می رسد مسئولان شرکت تپکو نه تنها همه آنچه را که درباره این سانحه می دانستند در اختیار مردم قرار دادند بلکه ظاهرا آنچه را هم که نمی دانستند رسانه ای می کردند.

اداره تنظیم مقررات هسته ای ژاپن خود نیز به تازگی از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاع رسانی نادرست و غیراصولی در رابطه با انفجار نیروگاه هسته ای فوکوشیما متهم شده است، در انتقاد از عملکرد مقامات شرکت تپکو، تاکید کرد اطلاع رسانی واحدهای این شرکت برق هسته ای در رابطه با آلوده شدن مجتمع هسته ای آسیب دیده فوکوشیما کاملا ابهام آمیز و گیج کننده بوده است.

اخیرا تپکو اعلام کرد سطح بالای آلودگی به رادیواکتیو نزدیک مخازن آب سردکننده نیروگاه فوکوشیما مشاهده شده است. اما مسئولان این شرکت مشخص نکردند منبع آلودگی چه نوع اشعه ای بوده است این در حالی است که می توان درباره خطرات ناشی از تشعشعات رادیواکتیو را تعبیرات متفاوتی ارائه کرد. بعدا معلوم شد که منشا آلودگی اشعه بتا بوده است که انسان می تواند به راحتی و با پوشیدن لباسی که یک لایه الومینیوم روی آن کشیده شده است، از خود در برابر تشعشعات آن محافظت کند. اما همین سطح از آلودگی ناشی از اشعه گاما بسیار خطرناک و جلوگیری از نشت آن بسیار دشوار است و اگر انسان تنها چند ساعت در معرض آن قرار گیرد مرگش حتمی است.

 مشکل نشت آب رادیوکتیو از نیروگاه فوکوشیما بسیار گسترده است و مقامات شرکت تپکو هنوز نتوانسته اند راه حلی قطعی برای این مشکل پیدا کنند. حتی مقادیر قابل توجهی از آبهای آلوده به رادیو اکتیو به زیرزمین نیروگاه نشت کرده و به گفته مسئولان شرکت تپکو از آنجا به آبهای اقیانوس راه یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار