بعد از آمریکایی ها که فیلم آرگو را ساختند حالا نوبت فرانسوی ها شده تا علیه ایران سناریو نویسی کنند که این اقدام با تدبیر دولت جدید ناکام ماند.

باشگاه خبرنگاران- ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم مواجه شد و نظام غرب به دلیل سیاست ایدئولوژیک این نظام نوپدید در منطقه خاورمیانه و ارائه نظریه صدور انقلاب، کشور ما را به مثابه خطری بزرگ برای امنیت و ثبات منطقه و نیز آسیبی برای نظم بین المللی معرفی کرد. در این راه ابزار سینما بهترین فرصت را به آنها داد تا با قلب واقعیت، تصویری غیرحقیقی ازایران ارائه کنند.  

فیلم هایی چون «آرگو»،«سنگسارثریا»،«سیصد» وآخرین تلاش فیلمسازی غرب یعنی «گلاب» از آثاری هستند که برای تخریب ایران یا اسلام ساخته شده است. حتی در 3 سال اخیر این نوع فیلم سازی شدت پیدا کرد و با ساخت «آرگو» و «گلاب» تصویری باب میل خود از ایران اسلامی و 2جریان تسخیرلانه جاسوسی و حوادث تلخ سال 1388 نشان دادند. نتیجه این قلب واقعیت اعطای جوایز در کن و اسکار به «آرگو» بود و شرایط جدید به گونه ای است که آنها پروژه جدیدی به نام «گلاب» را در ادامه روند ایران هراسی شروع کرده اند.

نکته جالب درسال های اخیرمربوط به فیلم «آرگو» است؛ فیلمی ضد انقلابی که به تسخیر لانه جاسوسی می پردازد. کارگردان این اثر تلاش داشته است تصویری دروغین از ایران سال های ابتدایی پیروزی انقلاب ارائه کند و این تصویرسازی غیرواقعی به گونه ای است که می تواند باور ناآگاهان را تغییر دهد.

قصد ما از نگارش این یادداشت بررسی کیفیت فیلم های ضد ایرانی و ضد انقلابی نیست چرا که موضوعی قدیمی است که بارها در مورد آن صحبت شده اما موضوع اصلی ادامه پیدا کردن ساخت این گونه فیلم ها و پاسخی رسانه ای است که سینماگران ایرانی باید به این دروغ پردازی ها بدهند.

البته صنعت سینمای ایران تلاش بسیاری برای شکایت از سازندگان فیلم ها داشته است اما به دلایلی نتوانسته موفق عمل کند همانطور که نسبت به ساخت و روایت فیلم "آرگو" از وکیلی فرانسوی استفاده شد اما اگر پرونده شکایت از فیلم آرگو را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که مدیران سینمایی آن زمان صرفا اقدامی شتابزده و از موضعی سیاسی و نه حقوقی انجام دادند به گونه ای که پس ازارائه شکایت اتفاق خاصی درپیشرفت این پرونده مشاهده نشد و اکنون رئیس سازمان سینمایی دولت جدید با زیر سوال بردن اقدام صورت گرفته از سوی مدیریت سینمایی دولت دهم این پرسش را مطرح می کند که چگونه کشوری که سازنده آن فیلم بود می تواند با تشکیل دادگاه به پرونده این فیلم رسیدگی کند و حکم را به سود ما صادر کند؟ 

در این مدت با وکالت این خانم فرانسوی، علاوه بر این که راه به جایی نبردیم تنها پول گزافی را نیز از کشور بابت وکالت وی خارج کردیم.

سینمای ما مستلزم پاسخگویی به این گونه دروغ پراکنی و تحریف ها است و باید به صورت قانونی و آنطور که در شأن جمهوری اسلامی ایران است نسبت به این موضوعات واکنش نشان دهیم و امیدواریم مدیران سینمایی حال حاضر با تدبیر درست و کارآمد پاسخی به کج فهمی های فیلمسازان و حتی سیاستمداران کشورهای دشمن بدهند و فیلمسازان نیز با ساخت فیلم های با کیفیت و در شأن ایران که قابل عرضه در کشورهای خارجی است با دریافت جوایز بین المللی مشت محکمی را بر دهان این تحجرکنندگان بزنند./ي2

يادداشت از فائزه آقابابایی.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار