اولین گروه از حجاج فردا 23 شهریور راهی خانه خدا می شوند. افرادی که قصد سفر به سرزمین وحی را دارند بدانند از طرفی شرط انجام خیلی از کارها، داشتن جسم و روحی سالم است. برای حفظ این سلامتی، مخصوصا در این ایام و اماکن مقدس، راه کارهای زیر را به خاطر بسپارید:

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

شرط انجام خیلی از کارها، داشتن جسم و روحی سالم است. برای حفظ این سلامتی، مخصوصا در این ایام و اماکن مقدس، راه کارهای زیر را به خاطر بسپارید:

نکات بهداشتی

1- ناخن‌ های خود را کوتاه و تمیز نگه دارید.
2ـ تا حد امکان روزی یک ‌بار حمام کنید.
3- هنگام حمام کردن دقت کنید لیز نخورید.
4- لباس ‌های خود را مکرر تعویض کنید، بشویید و دور از انظار عمومی پهن کنید.
5- مسواک زدن را فراموش نکنید.
6- پیش از استفاده از آب، دمای آن را تنظیم کنید.
7- پس از حمام کردن حتما وسایل شخصی خود را جمع کنید و هرگز از وسایل جامانده ‌ی دیگران استفاده نکنید.
8- استفاده از توالت فرنگی را تمرین کنید تا دچار صدمه نشوید.
9- در استفاده از سرویس بهداشتی هتل و محل اسکان، نظافت و بهداشت را رعایت کنید.
10- لباس ‌های خود را در دستشویی‌ ها نشویید.

تغذیه ی حجاج

به دلیل این‌ که بسیاری از حجاج ایرانی مُسن هستند، امکان ابتلا به بیماری‌ هایی مانند اسهال مسافرتی در این افراد وجود دارد بنابراین لازم است در سفر حج به نکات بهداشتی و تغذیه‌ ای توجه کنند.

- از مصرف غذاهای پُرچرب و پُرکالری به ویژه پیش از پرواز پرهیز کنند، زیرا مصرف غذاهای پُرکالری می ‌تواند مشکلات گوارشی برای حجاج ایجاد کنند.

- در مصرف مواد غذایی به ‌ویژه مواد غذایی خام مانند میوه و سبزی لازم است ابتدا از سالم بودن این مواد اطمینان حاصل شود

- به حجاج توصیه می ‌شود از مصرف غذاهای نامطمئن و روباز پرهیز کنند و تا حد امکان از غذاهای پیش ‌بینی شده در کاروان‌ های ایرانی استفاده کنند.

- حجاج باید به مصرف آب آشامیدنی توجه ویژه داشته باشند، زیرا بسیاری از بیماری ‌ها از طریق آب به بدن منتقل می‌ شوند. توصیه می ‌شود تا حد امکان از آب ‌معدنی مطمئن استفاده شود.

مهم ترین اقدامات بهداشتی زائران

شستن دست‌ ها، نوشیدن آب مکرر و مواظبت در زمینه ی تماس با افراد مبتلا به بیماری ‌های تنفسی باید از مهم ترین اقدامات بهداشتی زائران خانه خدا باشد.

افرادی که برای رفتن به حج آماده می ‌شوند، معمولاً در نوبت ‌های طولانی قرار گرفته ‌اند و مُسن هستند؛ به طوری که 30 درصد زائران، بالای 60 سال هستند، لذا باید مراقبت‌ های جدی در زمینه سلامت داشته باشند و حتماً قبل از رفتن چکاپ‌ های سلامتی را انجام دهند.

زائران خانه ی خدا باید مراقب باشند که در صورت داشتن بیماری ‌های زمینه ‌ای، آن ها را کنترل کنند و با توجه به ازدحام جمعیت در موسم حج سعی کنند با دیگران کمتر تماس داشته باشند.

علاوه بر آن در صورت داشتن بیمارهای ریوی مراقب اطراف باشند و دست شستن‌ های مکرر و نوشیدن آب زیاد را از خاطر نبرند. همچنین فرصت استراحت به خود بدهند.

تزریق واکسن مننژیت

مسئولان وزارت بهداشت عربستان شرط انجام فریضه ی حج برای زائران خانه ی خدا را تزریق واکسن مننژیت اعلام کردند.

دکتر احمد شطی، مدیر اداره اطلاع‌ رسانی بهداشتی کویت اظهار داشت: زائران خانه خدا 10 روز قبل از تاریخ سفر به عربستان جهت انجام فریضه حج باید واکسن مننژیت را زده باشند؛ چرا که مسئولان وزارت بهداشت عربستان مانع از انجام فریضه ی حج از سوی زائرانی می ‌شوند که این واکسن را تزریق نکرده ‌اند.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت عربستان برای زائران خانه خدا شرط گذاشته‌ اند که باید کارت بهداشتی تزریق واکسن مننژیت را از کشور خود دریافت کرده و با خود به عربستان بیاورند تا به آن ها اجازه داده شود که فریضه حج را به جا آورند.

احمد شطی در ادامه از زائران خانه خدا خواست تا با خود ریش‌ تراش شخصی بیاورند و بیش از یک نفر از آن استفاده نکنند تا از شیوع بیماری های مختلف در استفاده ی مکرر جلوگیری شود.

وی در ادامه به ضرورت نظافت در خوراکی ها و نوشیدنی ها تأکید کرد و گفت که زائران باید موارد بهداشتی را در خوردن و نوشیدن رعایت کنند. به طوری که از سوی گروه های بهداشتی عربستان برخی از غذاهای آماده، چگونگی طبخ، اتاق های حجاج، راه های نگهداری سبزیجات، رستوران ها و آشپزخانه‌ ها بازرسی می‌ شود.

شطی افزود: زائران تا جایی که ممکن است از رفتن به اماکن پُرجمعیت و شلوغ جلوگیری کنند تا سلامتی آن ها حفظ شود.

رنگ خوراکی "صفارالزعفران" نخرید

دکتر مصداقی ‌نیا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در این باره می گوید: بر اساس بررسی به عمل آمده توسط کارشناسان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، صفارالزعفران دارای رنگ شیمیایی بوده و باعث به خطر افتادن سلامت مصرف‌ کنندگان می‌ شود.

بر اساس این گزارش، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت از مدیران کاروان‌ های حج خواسته است از خرید و ورود این ماده شیمیایی به کشور خودداری کنند.

 توصیه های پزشکی برای حجاج بیمار

شاید یکی از حاجت‌های شما در این سفر، به دست آوردن سلامتی باشد، به خصوص وقتی که با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید. با این حال، وسایلی را که باید از طریق آنها این حاجت شما برآورده شود، از یاد نبرید.

پزشک کاروان قبل از اعزام، شما را معاینه می‌کند، آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و نتایج آنها را بررسی می‌کند. اگر وضعیت ثابتی نداشته باشید، اجازه اعزام را به شما نخواهد داد.

بهتر است به دستور پزشک گوش دهید، چون در غیر این صورت هم سلامتی خودتان را به خطر انداخته اید و هم اسباب دردسر و ناراحتی بقیه را در این سفر فراهم کرده‌اید. مطمئن باشید که پزشک سختگیری بیش از حد نمی‌کند، چون شنیده شده که حتی بیماران نیازمند به دیالیز را هم با خودشان می‌برند و امکانات دیالیزشان را در عربستان دارند.

اما اگر با وجود بیماری، به شما اجازه اعزام داده شد، یادتان نرود که داروهایتان را همراه خودتان ببرید، آنها را در کیف یا ساک دم دستی‌تان بگذارید و مصرف به موقع آن را فراموش نکنید.

اگر دیابت دارید و انسولین مصرف می‌کنید، باید بدانید که تزریق انسولین در موقع احرام مشکلی از نظر شرعی ایجاد نمی‌کند.

داروهای ممنوع:

توجه داشته باشید که همراه داشتن برخی داروها، از نظر دولت و پلیس عربستان جرم محسوب می‌شود، جرمی معادل حمل مواد مخدر، که در آن کشور مجازات سنگینی هم دارد؛ داروهایی مثل استامینوفن کدئین ، شربت‌های سینه مانند اکسپکتورانت کدئین و همچنین داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور مانند دیازپام، فنوباربیتال و ... هم در همین رده محسوب می‌شوند.

بنابراین حتما قبل از پر کردن کیسه دارویی‌تان، با مسئولان کاروان‌ها درباره آن ها مشورت کنید.

همراه داشتن مدارک پزشکی:

مدارک، آزمایش‌ها، نوار قلب و چیزهایی مثل این ها را حتما با خودتان همراه داشته باشید. شاید خدای نکرده مشکلی برایتان پیش آید و این مدارک از صرف شدن هزینه و وقت اضافی جلوگیری کنند.

بیمارانی که مشکل قلبی دارند، احتمالا از آنها نوار قلب و تست ورزش گرفته شده و وضعیت خوبی داشته‌اند، اما بهتر است در حین انجام اعمال حج، قرص‌های با اثر فوری‌ مانند: نیتروگلیسیرین یا قرص زیر زبانی را همراه خود ببرند و اگر در حین اعمال سنگین‌تر مانند سعی یا طواف، یا پیاده‌روی‌های طولانی، دچار درد قفسه سینه شدند، فوری از آن استفاده کنند و پزشک کاروان را از مشکل‌شان مطلع کنند.

البته به گفته مسئولان بهداشتی و پزشکی حج، رویکرد پزشکان کاروان‌ها، بیشتر سلامت‌محور و پیشگیرانه است و خود آنها، قبل از این که شما مشکلی پیدا کنید، به شما سر می‌زنند و از احوال‌تان جویا می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار