وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه به قم با علما و مراجع تقلید دیدار و در خصوص مسائل فرهنگی کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، علی جنتی روز گذشته در سفر به شهر مقدس قم با مراجع تقلید و علمای برجسته قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در این سفر یک روزه در همایش ملی حدث رضوی که در قالب جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در قم برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

*وزارت فرهنگ و ارشاد باید به معنای واقعی اسلامی باشد‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز گذشته با آیت‌الله صافی گلپایگانی دیدار کرد. این مرجع تقلید در دیدار با علی جنتی با اشاره به وظیفه‌ خطیر و مسئولیت سنگین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در راه رضای خدا حرکت کنید و فقط رضای خدا و شادی خاطر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را مد نظر قرار دهید،‌ به طور حتم موفق خواهید بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم علاقمندند که مسائل دینی و تربیتی مورد اهتمام جدی مسئولان قرار گیرد، ادامه داد: توقعات مردم و جامعه از این وزارتخانه و به خصوص از شخص جنابعالی بالاست و برآورده کردن این توقعات همّت و تلاش بسیاری را می‌طلبد که امیدواریم با این پشتوانه‌ای که از شما سراغ داریم در این راه موفق باشید.

آیت‌الله صافی عنوان ارشاد اسلامی را در این جایگاه مسئولیت‌آور و بسیار بامعنا خواند و اظهار داشت: باید تلاش کرد تا در این وزارتخانه‌، ارشاد اسلامی به معنای واقعی خودش تحقق پیدا کند.

وی فرصت کوتاه مسئولان در عرصه‌ خدمتگزاری را هدیه‌ای از جانب خداوند دانست و اظهار امیدواری کرد که مسئولین از این فرصت کوتاه در راستای کسب رضایت حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا، دستیابی به مقاصد انقلاب، پاسداری از خون شهیدان و خدمت به مردم استفاده کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به انتخاب مسئولین نهادها و سازمان‌ها گفت: باید کسانی انتخاب شوند که دغدغه‌ اسلامی و انقلابی داشته باشند و از میان صالح‌ترین، باتجربه‌ترین، متعهد‌ترین افراد و از میان کسانی که در زمینه‌ خودشان سرآمد دیگران باشند، انتخاب شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سابق کسانی در وزارت ارشاد اسلامی بودند که به وظیفه‌ اصلی خود که همان ارشاد و هدایت جامعه است عمل نکردند بلکه در صدد تخریب و فاسد نمودن عقاید جامعه بودند. الان شما باید وضعیت را طوری سروسامان دهید که اوضاع بهتر شود و مشکلات برطرف شده و اعتماد مردم و متدینین به شما و این وزارتخانه بیشتر شود.

این استاد حوزه به ممیزی کتاب قبل از چاپ اشاره کرد و با ذکر اینکه ‌بعضی از نویسندگان نه صلاحیت علمی دارند و نه صلاحیت اخلاقی، افزود: باید تشویق کرد که اهل علم و فضل و کسانی که در جامعه‌ دارای جایگاه علمی هستند به نگارش کتاب‌هایی مفید به حال جامعه روی آورند.

وی نسبت به انتشار بعضی از نشریات و نوع پوشش بانوان در آنها ابراز گله‌مندی کرد و با ذکر اینکه بعضی از آن‌ها به دنبال تخریب و ضربه‌زدن به نظام و ارزش‌های اسلامی هستند، ابراز امیدواری کرد که مسئولان نسبت به سر و سامان دادن به این وضعیت اقدام کنند.

آیت‌الله صافی در پایان برای موفقیت مسئولان وزارت ارشاد در پیشبرد اهداف نظام اسلامی دعا کرد.

*دیدار وزیر ‌ارشاد ‌با نماینده آیت‌الله سیستانی در قم

دکتر جنتی همچنین با حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام شهرستانی ضمن عرض تبریک برای انتخاب حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران اظهار داشت: امیدوارم مشکلات کشور با کوشش و تلاش دولت جدید حل شود.

وی بیان کرد: در زمان انتخاب آقای روحانی من در مدینه بودم و از آنجا با ایشان تماس گرفته و انتخاب ایشان را به عنوان رئیس جمهور تبریک گفتم و از کنار قبر پیامبر(ص) برای ایشان دعا کردم.

در ادامه این دیدار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: دولت آقای روحانی در تلاش است که به یاری خدا و با فراهم شدن شرایط فضا را در جامعه باز کند.

در پایان جلسه علی جنتی وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی از موزه آثار دینی در دفتر ایشان در قم بازدید کرد.

*ممیزی کتاب‌ها باید قبل از چاپ صورت بگیرد

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از اینکه در اوایل مسئولیت خود سفر به قم و دیدار علما را در نظر گرفتید تبریک عرض می‌کنم و این نشان از عزم شما در انجام کارهای محوله دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بستر فرهنگ سازی برای تمام کشور است و مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده وزیر قرار دارد گفت: اگر در نظام‌های گذشته کشور ضربه می‌خورد و در نگارش کتاب‌های دینی مشکلاتی وجود داشت بخش مهمی از مشکلات ناشی از اداره نگارش در زمان رژیم گذشته بود و حال که این وزارتخانه مرکز لطمه است باید در اداره آن دقت بیشتری شود.

این مرجع تقلید افزود: باید در انتشار کتاب‌های علوم انسانی و دینی دقت فراوانی صورت بگیرد به ویژه حالا که اقلیت‌های مذهبی هم به دنبال انتشار کتاب هستند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه در نمایشگاه‌های کتاب امکان ورود کتاب‌های غیر علمی وجود دارد گفت: باید کتاب‌ها قبل از ورود به نمایشگاه مورد تفکیک قرار بگیرند و تمهیداتی صورت بگیرد که از ورود کتاب‌های غیر مفید و ضد شیعی به نمایشگاه جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با اشاره به گرانی کاغذ بیان کرد: نشر کتاب با توجه به گرانی کاغذ بسیار مشکل است و ناشران کتاب در این زمینه متحمل مشکلات فراوانی می‌شوند و دولت باید تمام تلاش خود را برای حل این مشکل انجام دهد.

علی جنتی در این دیدار با اشاره به اینکه کار اصلی فرهنگی بر عهده حوزه علمیه و مراجع تقلید و نهادهای فرهنگی است اظهار داشت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراهم کردن بستر مناسب و تسهیل کردن شرایط است.

وی گفت: کارهایی مانند چاپ کتاب، رونق بخشیدن به کتابخانه‌ها، رسیدگی به وضعیت مساجد و کانون‌های فرهنگی در مساجد، نظارت بر ساخت فیلم‌های سینمایی و فعالیت‌های هنری، اوقاف، بقاع متبرکه و حج و زیارت تنها بخشی از فعالیت‌های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در گذشته مشکلاتی در ممیزی کتاب وجود داشته است گفت: در گذشته گاهی اوقات کتاب‌ها یک سال برای بررسی نگه داشته می‌شدند و در این دولت در تلاش هستیم که با در خدمت گرفتن متخصصان آشنای به کار و اهل فضل به این کار سرعت بیشتری دهیم و کتاب‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی شوند.

وی با اشاره به وجود بعضی از کتاب‌های مضر در نمایشگاه‌های کتاب تصریح کرد: در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر مشاهده کرده‌ام که برای ورود کتاب به نمایشگاه سخت‌گیری‌های زیادی انجام می‌شود و ما هم سعی می‌کنیم این نظارت‌ها و ارزیابی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران هم صورت بگیرد تا از ورود کتاب‌های غیر علمی و غیر مفید به نمایشگاه جلوگیری شود.

جنتی با اشاره به حساسیت موجود در معاونت فرهنگی و به ویژه بحث ممیزی کتاب گفت: با وسواس دنبال این هستم که در صورت امکان یک شخصیت حوزوی در معاونت فرهنگی ارشاد به کار گرفته شود.

*دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت‌الله ری‌شهری در قم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هیئت همراه با آیت‌الله محمد مهدی ری‌شهری در محل دانشگاه قرآن و حدیث دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر مسعودپور، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مرتضی اسماعیلی‌طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، علی جنتی را همراهی می‌کردند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دیدار با آیت‌الله ری‌شهری از ساختمان دانشگاه قرآن و حدیث بازدید کرد.

*نباید اختلافات به صحنه مطبوعات کشیده شود

وزیر ارشاد بعد از ظهر پنجشنبه نیز به دیدار آیت‌الله نوری همدانی رفت. این مرجع تقلید در دیدار وزیر ارشاد اظهار داشت: اگر ما جامعه را مانند یک پیکر در نظر بگیریم وزارت اطلاعات چشم این پیکر و نظامیان بازوان این پیکر هستند و فرهنگ و کار جنابعالی بیان و زبان این پیکر هستند.

وی با اشاره به اینکه در آزادی بیان باید مرزها رعایت شود، گفت: در مجموعه شما باید افرادی متخصص و آگاه به کار باشند و پس از ارزیابی مناسب کتاب‌ها، اجازه نشر کتاب‌های غیرمفید را ندهند.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت مسئله هنر گفت: اسلام با هنر مخالف نیست و باید طوری مورد استفاده قرار بگیرد که در خدمت دین و اسلام باشد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه هنر و کتاب و موسیقی و رسانه می‌تواند در راستای رشد و بالندگی جامعه کمک کند، گفت: این مسیر بسیار حساس است و شما می‌توانید با همت و تلاش خود به یاری خدا در این کار موفق شوید.

وی تاکید کرد: شما باید در انتخاب مشاوران خود دقت کنید تا افرادی باشند که این خصوصیات را درک کنند و در این خصوص متعهد باشند.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت صدور انقلاب به جهان گفت: مشاهده می شود که دنیا تشنه موازین انقلاب است و شما باید در گسترش این انقلاب به جهان تلاش کنید.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه سایت‌های صهیونیستی کارهای ما را سبک و بی‌ریشه نشان می‌دهند، گفت: صهیونیست‌ها بر کل مطبوعات جهان سیطره دارند و شما در میدانی وارد شده‌اید که هجمه فراوانی وجود دارد و باید عزم و اراده داشته باشید که بتوانید در این میدان موفق شوید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه دشمنان سعی می‌کنند فضای کشور را متشنج نشان دهند، گفت: ما باید وحدت خود را حفظ کنیم و اختلافات خود را به مطبوعات نکشانیم.

در ادامه این دیدار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما یک تهاجم فرهنگی از بیرون داریم که تمام سبک زندگی مردم را تغییر داده است گفت: باید تلاش شود که معنویت در جامعه ایجاد شود که بخش عمده این وظیفه بر عهده روحانیت و علما است.

علی جنتی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید شرایطی فراهم کند که کارها به نحو مطلوب انجام شود.

وی گفت: ما به فکر تاسیس مجمعی در حوزه علمیه هستیم که تمام کتاب‌های دینی در این مجمع بررسی شود و تصمیم داریم این کار را در خصوص کتاب‌های کودک، علمی و... نیز گسترش دهیم.

*اهتمام به رعایت مسائل شرعی در فیلم‌ها

آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی هم در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که کار شما بسیار عظیم است، اظهار داشت: باید در جامعه سعی شود که مسائل شرعی رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌ها باید مناسب باشد و جنبه شرعی آنها رعایت شود، گفت: در جامعه ما بعضی چیزها را اشتباه می‌گیرند و مسائل شرعی را خلاف شرع می‌دانند و وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این موارد را در جامعه کنترل کند.

در ادامه این جلسه علی جنتی با اشاره به اینکه در جامعه باید شرایطی فراهم شود که نشاط در جامعه افرایش یابد، گفت: باید در باب فرهنگ و هنر تلاش شود و کتاب‌های مفید فراهم شود و در عین حال مراعات مسائل شرعی شود.

وی گفت: علاوه بر اینکه ما باید فیلم‌سازان ارزشی را تقویت کنیم، باید شرایطی را فراهم کنیم که فاصله فیلم‌سازان با دولت کم شود.

وزیر ارشاد افزود: ما باید به گونه‌ای با هنرمندان برخورد کنیم تا رابطه آن‌ها با نظام حفظ شود و از نظام دور نشوند.

*اهتمام جدی دولت به حل مشکلات فرهنگی و کنترل تورم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات حساسی را پشت سر گذاشتیم و بنده بعد از نماز صبح هر روز دعا می‌کردم و نگران بودم ولی انتخابات به خوبی برگزار شد و گزینش خوبی هم صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حجم مشکلات بسیار زیاد است و به رئیس جمهور میراث بسیار پیچیده‌ای رسیده است و امیدواریم که با عنایت خداوند شاهد حل مشکلات باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکل تورم در کشور، تصریح کرد: یکی از دیگر مشکلات کشور وجود آمار نادرست است؛ به طول مثال در زمینه وضعیت صنایع زود بازده شخصی پیشرفت چهار درصدی را اعلام کرده بود و فرد دیگری از پیشرفت 40 درصدی سخن گفته بود.

وی با اشاره به اینکه نباید انتظار معجزه داشت، گفت: حل این همه مشکلات یک شبه امکان‌پذیر نیست و باید نسبت به حل مشکلات به تدریج اقدام شود.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود پیچیدگی در مسائل خارجی و بین‌المللی، تصریح کرد: وضعیت پیچیدگی مسائل خارجی از مسائل داخلی ویژه‌تر است و امیدواریم که با لطف خداوند شاهد حل همه مشکلات باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در شرایط کنونی وظیفه بسیار سنگینی عهده‌دار است، بیان کرد: در دولت گذشته شاهد این بودیم که مسائل فرهنگی رها شده و اقدامی صورت نمی‌گرفت و در شرایط کنونی شما وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارید.

وی گفت: اگر به مسائل فرهنگی در زمان خود توجه نشود این مسائل به مشکلات سیاسی تبدیل شده و فرهنگ کشور تغییر می‌یابد.

استاد حوزه علمیه قم، آثار سوء‌تغییر فرهنگ کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: تغییر فرهنگ کشور منجر به این می‌شود که دیگر جوانان آماده جانفشانی نخواهند بود و پشتوانه‌های نظام از بین می‌رود.

وی، مهم‌ترین سلاح در شرایط کنونی را فرهنگ غنی دینی عنوان کرد و یادآور شد: اگر این فرهنگ غنی از ما گرفته شود در برابر غربی‌ها خلع سلاح می‌شویم.

آیت‌الله مکارم شیرازی، ضرورت دقت در مسائل فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید توجه به مسائل فرهنگی از مدارس، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها شروع شده و به انجام کار فرهنگی به صورت ریشه‌ای اهتمام داشت.

وی، تکیه کردن به فرهنگ غنی اسلامی را مورد توجه قرار داد اضافه کرد: باید با تکیه به این فرهنگ غنی با جدیت به جلو پیش رفته و در مسیر پیشرفت فرهنگی حرکت کنیم.

*اهتمام جدی به تقویت فرهنگ دینی در کشور

علی جنتی پنجشنبه شب در پایان دیدار با علما و مراجع تقلید قم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: توفیق داشتم که خدمت تعدادی از مراجع تقلید برسم و وظیفه خود می‌دانستم در آغاز کار گزارشی در ارتباط با مسائل فرهنگی خدمت علما و مراجع ارائه کنم.

وی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که داشتم بزرگان حوزه نکات بسیار مفیدی مطرح کردند و این نکات را سرلوحه کار خود قرارمی‌دهیم چرا که قم مرکز حوزه علمیه است و شعاع تاثیر این مرکز نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا و جهان تشیع گسترده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امیدواریم که از پرتو نورانی این شعاع استفاده کرده و بتوانیم سهمی در تقویت فرهنگ دینی و توسعه معارف اهل بیت(ع) داشته باشیم.

وی گفت: مراجع تقلید برخی دغدغه‌ها در زمینه چاپ کتاب، رعایت شئون دینی در کتاب‌ها و جلوگیری از برخی انحرافاتی که در کتاب‌ها و نشریات دیده می‌شود را مطرح کردند و ما هم تلاش کردیم که اطمینان دهیم تا حدی که ممکن است این مشکلات را حل کنیم و بخشی از سخنان ایشان رهنمودهای کلی در ارتباط با نوع فعالیت‌هایی که در داخل و خارج از کشور می‌توانیم در راستای نشر فرهنگ دینی انجام دهیم، بود.

جنتی در خصوص تغییر مدیران کل ارشاد در استان‌ها بیان کرد: ما واحدهای ستادی و صف داریم؛ در اولویت ما این است که ستاد وزارت ارشاد را ساماندهی کرده و پس از اینکه فراغت پیدا کردیم به مرحله صف هم خواهیم رسید.

گفتنی است وزیر ارشاد در جریان سفر یک روزه خود به شهر مقدس قم با آیت الله وحید خراسانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد که این دیدار بدون حضور خبرنگاران انجام شد./س

گزارش: حسین طالب علی
برچسب ها: قم ، نگرانی ، مراجع ، تقلید ، فرهنگ ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.