خادمان رسمی و افتخاری فراوانی در جوار بارگاه حضرت معصومه(س) به خدمت‌رسانی می‌پردازند که تنها انگیزه خود را خدمت به زائران این بانوی بزرگوار می‌دانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، اقشار مختلف با هر مدرکی در اینجا حضور دارند، تفاوتی ندارد مرجع تقلید، شاعر، هنرمند، فرمانده نظامی، مدال‌آور، مدیر، کسبه، تاجر، فرهنگی و ... .

از خادمی که دارای 80 سال سن است تا خادمی که در سنین نوجوانی به سر می‌برد و نزدیک به 18 سال سن دارد، مفتخر به خدمت در جوار بارگاه کریمه اهل بیت(س) هستند.

خادمان حضرت در دو حوزه انتظامات و خدمات در قالب گروه‌های خواهران و برادران به انجام خدمت می‌پردازند و سابقه خدمت‌گزاری افتخاری به بیش از 50 تا 60 سال پیش می‌رسد.

شیفت کاری چهار ساعته خادمان، روزانه از هفت صبح آغاز می‌شود و لباس‌های یکدست مخصوص و چوب‌پرهای رنگی خادمان را از زائران و مجاوران متمایز می‌‌کند.

***

در صحن طلا ایستاده و با کت و شلوار مخصوص سورمه‌ای در حال تکان دادن چوب‌پر و هدایت زائران بود؛ بانوان را به سمت صحن‌های ویژه هدایت می‌کرد، همواره لبخندی بر لب داشت و با رویی گشاده زائران را با لفظ «التماس دعا» بدرقه می‌کرد.

حاج رمضانی یکی از خادمان حرم حضرت معصومه(س) است که در سن 57 سالگی به سر می‌برد و 20 سال از عمر خود را وقف خدمت به حضرت کرده است. پای صحبت‌هایش که می‌نشینی از انگیزه‌های خود برای خدمت در حرم کریمه اهل بیت(س) می‌گوید و اینکه تا چه اندازه توانسته از فیوضات معنوی حضرت بهره‌برداری کند و حتی آرزو داشته بخش بیشتری از عمر خود را به خدمت در جوار این بارگاه نورانی بپردازد.

قم شهر 72 ملت بوده و همواره پذیرای زائران خارجی در حرم حضرت معصومه(س) است، به گفته این خادم، زائران از ثانیه‌های حضور خود در حرم برای بهره‌برداری استفاده می‌کنند، زیرا مسافت فراوانی برای کسب فیض از این مکان طی کرده‌اند.

به هر گوشه‌ای از حرم که نگاه می‌کنی، تنها ارادت و عظمت حضرت را مشاهده می‌کنی و حتی طلابی که از کشورهای مختلف در قم مشغول به تحصیل هستند، از فیوضات حرم برای بهره‌برداری از علوم دینی استفاده می‌کنند.

افراد مختلفی مانند معلول، درمانده، در راه مانده، غنی و فقیر به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می‌شوند، حاج رمضانی معتقد است: همه گروه‌های اجتماعی با هر عقیده، فکر سیاسی و غیر سیاسی، حتی غیرمسلمانان به این حرم مراجعه کرده و با توسل از نگاه ویژه حضرت بهره‌مند می‌شوند.

اینجا انگیزه تنها خدمت است و بس

آرامشی در چهره‌اش مشاهده می‌شود، مصمم صحبت می‌کند و تنها انگیزه‌اش برای انتخاب خادمی حضرت را خدمت به زائران عنوان می‌کند و از اینکه جاروکش خواهر خورشید هشتم است بر خود می‌بالد.

در برخورد با زائران شنیده بود که برخی افراد در خواب به این فضای مقدس تشرف پیدا کرده بودند، در نتیجه با تشرف حضوری و واقعی، حاجت و هدف خود را دنبال می‌کردند.

وی که شاهد برگزاری دروس علمای بزرگ از سال‌های گذشته بوده می‌گوید: آنها در حقیقت توانسته‌اند از معنویات و فیوضات معنوی این مکان استفاده کنند و حتی بسیاری از طلاب حاضر هستند، برای مباحثه و بحث‌های فقهی و درسی به این فضا مراجعه کنند.

مردم احترام خاصی برای خادمان قائل هستند

خادمان تنها کسانی هستند که ارتباط مستقیمی با زائران برقرار می‌کنند و در بخش‌های مختلف مانند کفشداری، صحن‌ها، رواق‌های، واحد فرش، جا به جایی و روشنایی لوسترها فعال هستند.

زائران دارای افکار و عقیده‌های مختلف با خادمان ارتباط دارند و خادم تنها فردی است که در هنگام ورود زائران به این اماکن مقدس با آنها ارتباط مستقیم برقرار می‌کند، بنابراین باید از دامنه آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام روح‌الله فاطمی‌نسب مدیر امور رسانه و اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) درباره ارائه آموزش‌ به خادمان می‌گوید: پس از ا ینکه افراد تقاضای خود را مبنی بر خدمت در آستان مقدس حضرت ارائه می‌دهند، پس از گذراندن گزینش، در دوره آموزش ضمن خدمت شرکت می‌کنند و سپس در بدو ورود به عنوان افتخاری مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: آستان مقدس مهدکودکی برای نگهداری فرزندان افرادی که قصد خدمت در این مکان مقدس را دارند راه‌اندازی کرده تا با آسودگی خاطر به خدمت بپردازند.

مدیر امور رسانه واطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) خادمی را از جمله فعالیت‌های حساس می‌داند و ادامه می‌دهد: برخی افراد سطحی‌نگر به حرم کریمه اهل بیت(س) مشرف می‌شوند که تنها به ظاهر مسائل توجه دارند، ولی باید با هر کدام از آنها بر اساس ظرفیت برخورد شود که خادمان در این زمینه آمادگی‌های لازم را کسب می‌کنند.

حاج رمضانی که به عنوان یکی از خادمان با سابقه حرم حضرت معصومه(س) در همه صحن‌های حرم حضرت معصومه(س) خدمت داشته، عنوان می‌کند که مردم اعتبار و احترام ویژه‌ای برای خادمان قائل هستند و حرف‌های آنها را قبول دارند، به همین دلیل به نظر می‌رسد در این فضا باید خادمان منحصر به فردی با اطلاعات و آگاهی‌های عمیق فعال باشند تا بتوانند سؤالات و ابهامات زائران کریمه اهل بیت(س) را پاسخ دهند و حتی در برخی مواقع لازم است که به زبان‌هایی مانند انگلیسی و عربی مسلط باشند.

کرامت حضرت معصومه(س) به دختری معلول

حاج رمضانی خاطره‌ای از معجزات حضرت معصومه(س) نقل می‌کند و می‌گوید: دختری معلولی چند روزی برای توسل به این بانوی بزرگوار به حرم مشرف شد و به زیارت این بانوی بزرگوار می‌آمد و در خلوت خود حاجتش را طلب کرد، او را هر روز می‌دیدم تا روزی به طور طبیعی توانست حرکت کند که ویلچر خود را به حرم واگذار کرد.

پس از مدتی دختر، تابلویی از نقاشی که به کمک استادش طراحی کرده بود تقدیم حرم کرد و این‌طور بازگو کرد این تابلو حاصل ذهنیات من از این فضای معنوی است و اکنون این تابلو در دفتر مدیریت نصب شده است.

این خادم که با بازگو کردن این مطالب اشک در چشمانش حلقه زده بود می‌گوید: مسائل این چنینی در بخشی ویژه در حرم بررسی می‌شود تا صحت آن از نظر پزشکی تایید شود.

خدمت دعوتی از سوی کریمه اهل بیت(س)

این خادم می‌گوید: در این فضا همه افراد می‌توانند بهره‌برداری و استفاده کنند و همین که در این فضای معنوی حضور پیدا می‌کنند این امر دعوتی از جانب حضرت برای بهره‌مندی از فیوضات محسوب می‌شود./ز

گزارش: ایمن سادات موسوی‌نژاد

برچسب ها: قم ، خدمت ، جوار ، خواهر ، خورشبد ، هشتم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.