مشهد/

كتاب «امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» به زبان‌هاي انگليسي و آذري منتشر شد

دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي از چاپ و انتشار «كتاب امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» به زبان‌هاي انگليسي و آذري همزمان با دهه كرامت رضوي خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمين سيد جلال حسيني با بيان اين خبر گفت: محمد محسن طبسي در اين كتاب با تحقيق و بررسي وسيع و گسترده و با استفاده‌ بيش از 200 عنوان منبع اصيل اهلسنت و مذاهب گوناگون آن، به بيان مواضع مثبت و نظرهاي واقع‌بينانه آنان در برابر امام رضا(ع) پرداخته است.

حسيني اظهار کرد: در اين كتاب سخنان، عملكرد و نوع نگاه اهل سنت به ويژه دانشمندان آن درباره حقيقت نوراني امام رضا(ع) از دوران آن حضرت تا كنون بيان شده است.

وي با اشاره به تشرف هزاران زائر از سراسر دنيا و با فرقه و مذاهب گوناگون به حرم مطهر رضوي گفت: روشن نبودن ديدگاه اهل سنت درباره امام رضا(ع)، اظهار نظرهاي پراكنده آن‌ها درباره آن حضرت، فتنه‌گري وهابيت، تحريف شخصيت اهل‌بيت(ع) و فتواهاي فتنه‌گرايانه آنان در تحريف اماكن مذهبي و فقدان پژوهش جامع در اين زمينه از ضرورت‌هاي تهيه اين كتاب بوده است.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي افزود: نويسنده كتاب «امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» در فصل‌هاي مجزا و به طور مفصل زندگاني، شخصيت، روايت، ولايت عهدي، امامت، كرامت و فضيلت زيارت آن حضرت را با رويكردي توصيفي، تحليلي عنوان كرده است.

وي افزود: فصل اول اين كتاب درباره نسب، القاب، فرزندان و شهادت امام(ع) و بررسی این سؤال است که آیا آن حضرت، به علت خوردن انگور یا انار، به مرگی ناگهانی درگذشتند یا بر اساس نقشه‏ای طراحی شده از طرف مأمون مسموم و به شهادت رسیدند.

حسيني عنوان كرد: فصل دوم كتاب «امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» ضمن بررسی شخصیت علمی، جایگاه حدیثی، فقهی، مقام معنوی، اجتماعی، عرفانی و فضایل و کمالات امام رضا(ع) از نظر اهل سنت، نویسنده می پرسد که با این ویژگی‏های امام(ع) چرا هیچ یک از راویان و فقیهانی که در زمان آن حضرت می‏زیستند، روایتی از آن حضرت نقل نکردند و یا مشکلی فقهی از ايشان نپرسیدند؟

وي با بيان اين‌كه در فصل سوم اين مجموعه به بیان حدیث سلسله‏الذهب و راویان این حدیث پرداخته شده است، افزود: امامت و معنی این واژه از نظر شیعه و اهل سنت موضوعي است كه در فصل چهارم كتاب «امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» عنوان شده است.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي ادامه داد: فصل پنجم با موضوع ولایت‏عهدی امام رضا(ع) و پاسخ به این سؤال است که آیا این انتصاب با میل و رضایت امام(ع) بود یا مأمون آن را بر حضرت رضا(ع) تحمیل کرد.

وي اظهار داشت: فصل ششم كتاب «امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» درباره کرامات و معجزاتی است که پیش از ولادت و امامت و دوران امامت آن حضرت به ویژه در دوران ولایت‏عهدی رخ داده است.

حسيني گفت: فضیلت زیارت آن حضرت و ذکر مشاهیر علمای اهل سنت که به زیارت آن امام همام مشرف شده و نام کسانی که به برکت زیارت مرقد امام(ع) خدای متعال بیماری آنان را شفا بخشیده و حاجت آنان را برآورده، مواردي است كه در فصل آخر اين كتاب عنوان شده است.

وي اضافه كرد: در كتاب «امام رضا(ع) به روايت اهل سنت» بيش‌تر ديدگاه‌هاي علماء و پيروان فرقه‌هاي مختلف عنوان شده و از نظر زماني ديدگاه اهل سنت از سده دوم هجري قمري تا كنون مورد نظر است. /س

برچسب ها: کتاب ، روایت ، اهل ، سنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.