غلامرضا آزادی با اشاره به این که برگزار شدن جشنواره فیلم کودک دلیل بر زنده بودن سینمای کودک است، گفت: بهتر است اجرای این سمفونی را به نوازندگان کودک بسپاریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجونان، «غلامرضا آزادی» کارگردان، تهیه کننده و مدیرفیلمبرداری سینما که در این دوره جشنواره بزرگداشت او برگزار می‌شود،  اظهار داشت: سالیان طولانی است که این جشنواره برگزار می‌شود، گاهی ضعیف و گاهی هم پر رونق، اما مهم این است که هر سال بتوانیم این رویداد بین‌المللی را برگزار کنیم.

آزادی خاطرنشان کرد: برگزار شدن این جشنواره دلیل بر زنده بودن آن است اما مساله اصلی این است که جشنواره رونق داشته باشد ضمن اینکه فیلم کودک برخلاف فیلم‌های بزرگسالان، نیازمند حمایت جدی است. آنچه بیش از هرچیزی اهمیت دارد و باید به آن توجه جدی داشت، این است که باید فکری به حال اکران فیلم کودک کرد. ممکن است این فیلم‌ها تنوع فیلم‌های بزرگسالان را نداشته باشد اما قطعا برای کودکان مفید خواهد بود.

برنده دیپلم افتخار از بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای فیلم «قبیله من» با بیان این که فیلم‌های کودک در طول این سال‌ها خلاءهایی داشته است، گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور ما را جوان‌ها تشکیل می‌دهند بنابراین باید سینمای مستقلی را برای این قشر از جامعه در نظر بگیریم، ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌های بزرگسالان برای کودکان مفید نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما فیلمسازان، زمانی تشویق به ساخت فیلم بعدی می‌شویم که در اکران حمایت شویم و فیلم‌هایی که در این ژانر می‌سازیم، در زمان و شرایطی مناسب روی پرده‌ سینماها برود.   

آزادی با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک باید کودکانه باشد، افزود: این جشنواره در اجرا باید بزرگسالانه باشد اما ظاهرش کودکانه باشد. به عبارتی دیگر باید به این جشنواره با عقل 60 ساله اما با سن کودک و نوجوان نگاه کرد.

مدیرفیلمبرداری فیلم‌های کودکانه «کاکلی»، «دره شاپرک‌ها»، که در دوره‌های گذشته جشنواره کودک شرکت کرده‌اند، در ادامه با اشاره به این که جشنواره فیلم کودک ما، ارزش بین‌المللی شدن را دارد، افزود: من در چند جشنواره خارجی حضور داشتم و از نزدیک شاهد بودم که آنها با چه اشتهای عجیبی فیلم های ایرانی را می بینند و استقبال می‌کنند.

آزادی یادآور شد: سال‌ها پیش زمانی که فیلم «کاکلی» را به جشنواره‌ای در خارج از کشور برده بودم، برگزارکنندگان جشنواره، کودکان 8 ساله تا 18 ساله بودند، بنابراین بهتر است اجرای این سمفونی را به دست نوازندگان کودک بسپاریم.

او با بیان اینکه فیلمسازان کودک همیشه جوان می‌مانند، گفت: کودک درون فیلمسازان کودک همیشه فعال است ضمن اینکه فیلمسازان جوان نیز در این حیطه، با استفاده از تجربیات پیشکسوتان می‌توانند در آینده در این ژانر حرفی برای گفتن داشته باشند.

تهیه کننده و مدیرفیلمبرداری «تنبل قهرمان» که در شانزدهمین جشنواره کودک روی پرده رفت، با بیان اینکه در داوری‌ها به تکرار افتاده‌ایم، افزود: باید در انتخاب داوران دقت لازم را داشته باشیم و هر دوره از افراد جدیدتری استفاده کنیم تا رویکردهای تازه به نفع سینمای کودک تمام شود. این را هم باید توجه داشت که کسب جایزه صددرصد در تداوم فعالیت سینماگران کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است و باعث ایجاد انگیزه در این دسته از فیلمسازان می‌شود.

او پیشنهاد داد: در برگزاری این جشنواره بهتر است از ایده‌های نو استفاده شود زیرا اصفهان پر از جوان‌های علاقمند به برگزاری جشنواره است که می‌توانند در این امر به مسئولین یاری رسانند.
آزادی در پایان با اشاره به ویژگی‌های برپایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان پیشنهاد کرد: چه خوب است که میدان امام علی(ع) اصفهان که تازه ساخته شده، میزبان برنامه‌های این جشنواره باشد.

گفتني است؛ بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.