نتایج بررسی های انجام شده درحال حاضر نشاندهنده آنست که میزان وزنی صادرات از میزان وزنی ضایعات سیب زمینی در فرآیند برداشت تا عرضه در بازارهای داخلی کمتر می باشد.

محمود بازاری کارشناس ارشد صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص این موضوع که برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید سیب زمینی بر اساس نیازهای کشور و بازارهای هدف چیست اظهار داشت: قاعدتاً وزارت جهاد کشاورزی و دفتر تخصصی ذیربط وزرات جهاد کشاورزی باید برنامه زمان بندی تولید سیب زمینی ، ارقام تولیدی ، مناطق تولید و زمان برداشت هر منطقه را حداقل 2 ماه قبل از فصل برداشت هر منظقه پیش بینی و پیش آگاهی نمایند. البته ارزیابی میزان تولید و ارقام پیش بینی شده قاعدتاً بایستی  اختلاف معنی داری با عملکرد واقعی نداشته باشد تا بخش های مختلف به ویژه بازار داخلی و تجار صادرکننده بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای مصارف خود داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ تخصصی در حوزه صادرات این محصول می تواند برنامه ریزی داشته باشد یا خیر گفت: قاعدتاً موضوعات سیاستگذاری و عملیاتی صادرات امری است تخصصی ومحصولی هم که قرار است صادر گردد بایستی طی یک فرآیند از مرحله برداشت، انبارداری ،سورت و جدا سازی و درجه بندی ، شستشو و بسته بندی قابل حمل شود.

فرآیند بازاریابی و نفوذ در بازارها و چگونگی حفظ و ماندگاری در بازارهای هدف شرایط پیچیده ای است که با توجه به مشکلات عدیده ای که وزارت جهاد کشاورزی هنوز در بخش تولید با آن مواجه است و فقدان تجارب مدیریتی و کارشناسی که اساسا" سنخیتی با تولید نداشته ،فرصت و توان نهاد سازی، تامین و تربیت نیروی انسانی با تجربه برای ورود به حوزه صادرات را نداشته و اصولاً  بحث های تجاری و بازرگانی با ماموریت ها و وظایف متعدد، متنوع و حساس این وزارتخانه در تضاد است، چرا که تا زمانیکه این وزارتخانه نتواند مشکلات تولید محصولات کشاورزی را در چارچوب وظایف و ماموریت های خود حل و فصل نماید تفویض ماموریت سنگین دیگری به این وزارتخانه توجیه منطقی و قانونی ندارد.

بازاری در پاسخ به سوال دیگر  در خصوص اینکه در سالهای پیش شاهد مغایرت آمارهای پیش بینی شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و عملکردهای واقعی محقق شده در تولید بوده ایم که این موضوع ضرر و زیان به تولید کننده و مصرف کننده وارد کرده و با کمبود داخلی  و افزایش قیمتها مواجه شده ایم اظهار داشت: این پیش بینی ها قطعاً چند درصد جزیی انحراف و اختلاف با عمکردهای واقعی بایستی داشته باشد. ولی نه به آن حد معنی داری که برنامه ریزی  تنظیم بازار داخلی و تجارت خارجی را تحت الشعاع قرار دهد و فشار قیمتی نامناسبی به مصرف کنندگان داخلی وارد شود. وزارت جهاد کشاورزی بایستی در فرآیند ارزیابی برای تخمین عملکرد محصولات به ویژه محصولات پر مصرفی مثل سیب زمینی بازنگری کرده و اصلاحات لازم  را به عمل آورد.


این کارشناس ارشد و صاحب نظر همچنین درباره مشکلات پیش روی صادرات و صادرکنندگان تصریح کرد: محصولات فساد پذیر و پر مصرفی نظیر سیب زمینی اگر قرار باشد وارد عرصه صدور به بازارهای هدف شود عملاً همراه با ریسک بالاتری نسبت به توزیع محصولات در بازار داخلی مواجه است.

 یکی از مشکلات فعلی صادرات محصولات کشاورزی ما این است که واقعاً صادرکنندگان نمی دانند روی چه اعداد و ارقامی برنامه ریزی نمایند چرا که تجارب و بی نظمی در تصمیمات خلق الساعه قبلی به دفعات نشان داده صادرکنندگان با انعقاد قراردادها با طرف خارجی و ارائه تعهدات مالی به ناگاه با ممنوعیت و یا محدودیت صادرت از سوی دولت مواجه شده اند که این موضوع عملاً خسارات و ضررو زیان سنگینی به صادرکنندگان تحمیل کرده است.

 و این شرایط برای وجهه و جایگاه کشورو محصولات ایرانی در بازارهای هدف که می بایست سهم پایدار و رو به توسعه ای در سبد مصرف کننده خارجی داشته باشد پسندیده نیست و منجر به از دست دادن بازارها می شود که نمونه آن به فراوانی قابل ذکر است ، یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان سیب زمینی کیفیت غذایی و انبارداری این محصول است که وزارت جهاد کشاورزی براساس تقاضای صادر کنندگان بایستی نسبت به اصلاح و کاشت ارقام مناسب سیب زمینی اقدام نماید و از آنجا که صادرات یک فعل با ارزش افزوده بوده و باعث افزایش بهره وری در سیستم های  تولیدی و افزایش کیفی محصولات می شود قاعدتاً بایستی به عنوان یک راهبرد اصلی در سیاست گذاری های تولید سیب زمینی و سایر محصولات کشاورزی مد نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

بازاری افزود: براساس آمار گمرک طی چهار ماهه نخست امسال حدود 43000 تن محصول سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد کاهش نشانمی دهد که از دلایل عمده آن می توان به بالا بودن سطح قیمت های داخلی این محصول و کشش بازار داخل برای فروش محصول اشاره کرد که در صورت استمرار این وضعیت کاهش صادرات طی ماه های آینده پیش بینی می شود .

البته با ورود محصول برداشت شده در پائیز شیب صعودی محسوسی در صادرات قابل پیش بینی است ولی این موضوع هیچ گونه اثر منفی بر شرایط بازار داخلی نخواهد داشت چرا که در حال حاضر براساس نتایج بررسی های انجام شده میزان وزنی صادرات از میزان وزنی ضایعات سیب زمینی در فرآیند برداشت تا عرضه در بازارهای داخلی کمتر می باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صادرات ، سیب زمینی ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار