رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اگر به جز درس خواندن و تهذیب اخلاق، درک مسایل سیاسی و اجتماعی زمان را نداشته باشیم به طعمه‌ای برای دشمنان تبدیل می‌شویم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که با حضور حضرات آیات حسینی بوشهری و کعبی و جمعی از اساتید و طلاب این موسسه برگزار شد با بیان اینکه باید بر غیر ضروریات به نظریات دیگران احترام بگذاریم و زود گرفتار تعصب نشویم، اظهار داشت: اگر بخواهیم در بهتر فهمیدن حقایق دین موفق باشیم باید تهذیب اخلاق و تزکیه کنیم و خود را از صفاتی که منجر به پیش‌داوری می‌شود پاک کنیم.

وی خود بزرگ بینی و حرص از پایه‌های کفر خواند و گفت: باید جهاد نفس کرد و تا انسان بتواند خود را از این آلودگی‌ها که باعث بسیاری از مفاسد بزرگ عالم می‌شود پاک کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تاکید کرد: باید هم درس را خوب بفهمیم و در کنار تحصیل علم در مسئله تهذیب نفس و اخلاق جدی باشیم و گرنه به خطرهایی مبتلا می‌شویم که دین‌ سازان و فرقه سازان به آن مبتلا شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مردم حتی مسلمان‌ها و شیعیان به اشتباه خیال می‌کنند دین و تقوا مربوط به عبادت و نماز و مسائل فردی است گفت: این افراد جهاد و شهادت مبارزه با ظلم و بدعت را جزو وظایف اسلام نمی‌دانند و این خود انحراف است.

وی فراموشی حقایقی که امام روشن کرد را بزرگ‌ترین کفران نعمت دانست و گفت: نباید فراموش کنیم چه وظایف اجتماعی به دوش ما است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اگر به جز درس خواندن و تهذیب اخلاق درک مسایل سیاسی و اجتماعی زمان را نداشته باشیم به طعمه‌ای برای دشمنان تبدیل می‌شویم کما اینکه در طول تاریخ اسلام برای افرادی مؤمن این اتفاق افتاده است که نمونه‌ای از آن یک آخوند فتوای اعدام شیخ فضل الله نوری را صادر کرد برای اینکه بصیرت در دین و درک سیاسی و اجتماعی نداشتند گرچه آدم‌های باتقوایی بودند./س

برچسب ها: قم ، طلبه ، طعبه ، دشمن ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.