نماینده پارلمان افغانستان از طرح آمریکا و انگلیس برای استفاده ابزاری از طالبان به منظور ایجاد ناامنی در کشورهای آسیای میانه و چین خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  "جعفر مهدوی" عضو پارلمان افغانستان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه "طلوع نیوز" افغانستان با اشاره به مواضع متناقض دولت این کشور در رابطه با طالبان از استفاده ابزاری آمریکا از طالبان برای نفوذ در آسیای مرکزی خبر داد.

 وی در ادامه اظهارات خود افزود: یکی از نمایندگان مردم "بدخشان" در پارلمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این ولایت، از مناطقی که هم‌مرز با "تاجیکستان" و چین هستند یاد کرد و به صراحت گفت که دست آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در تجهیز و تقویت طالبان مستقر در این منطقه کاملاً هویدا است و هدف از آن نیز گسترش ناامنی به آسیای مرکزی و منطقه «سین کیانگ» چین است.
 
به گفته این عضو پارلمان افغانستان، می‌توان رد پای سیاست‌های آمریکا را در «تینک‌تنک‌ها» یا مؤسسات پژوهشی آمریکا دید.
 
اخیراً مقاله‌ای در سایت شورای روابط خارجی آمریکا که یکی از اثرگذارترین مراکز فکری و سیاست‌ساز در آمریکا برای هر 2 جناح دموکرات و جمهوری خواهان است منتشر شده که حاوی چندین مصاحبه بود.
 
یکی از این مصاحبه‌ها با «برژینسکی» بود که یکی از چهره‌های تأثیرگذار در سیاست خارجی آمریکا است.
 
در این مصاحبه گفته شده بود که یکی از راه‌هایی که می‌توان روسیه را تحت فشار قرار داد و مانور روسیه را در شورای امنیت در رابطه با قضیه سوریه و ده‌ها قضیه دیگر محدود کرد، ایجاد ناامنی در حیاط خلوت روسیه در آسیای مرکزی است.
 
در این مصاحبه به وضوح بیان شده بود که این امر از طریق صدور ناامنی از افغانستان به آسیای مرکزی ممکن است.
 
مهدوی در ادامه افزود: نشانه‌های این دست اقدامات آمریکا را در نورستان و بدخشان و مناطق دیگر شاهد هستیم.
 
اظهارات این نماینده پارلمان افغانستان در حالی است که با توجه به گسترده تر شدن میدان فعالیت‌های طالبان در افغانستان و پاکستان، کارشناسان آسیای مرکزی بیش از پیش بر ضرورت رعایت احتیاط در امر همکاری با غرب و به ویژه آمریکا در بحث افغانستان تاکید می‌کنند.
 
این کارشناسان بر این عقیده‌اند که تعامل منطقه با غرب بر سر واگذاری قلمروشان جهت ارائه کمک به افغانستان نباید از ابعاد همکاری‌های بشردوستانه و غیرنظامی فراتر رود.
 
انتهای پیام/
 
منبع:فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار