طبق هماهنگی های لازم که بین سازمان حج و زیارت و وزارت بهداشت صورت گرفته تمام پزشکان کاروان ها در خصوص ویروس كرونا آموزش دیده اند و در صورت برخورد با موارد مشکوک ابتلا به این ویروس تمام مراقبت های لازم را انجام خواهد داد.

دکتر مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از حدود 6 ماه پیش هماهنگی های لازم بین سازمان حج و زیارت و وزارت بهداشت صورت گرفته که در این راستا تیم قوی پزشکی در وزارت بهداشت تشکیل شد که به تمام پزشکان کاروان های اعزامی به حج آموزش های لازم را دادند تا اگر موارد مشکوک را در حج دیدند در همان جا مراقبت های لازم را انجام دهند و در صورت لزوم نیز آزمایشات لازم را انجام دهند. 
 
وی افزود: افرادی که سن بالا و مشکلات ریوی و قلبی و عروقی دارند نسبت به دیگر افراد در معرض ابتلا به کرونا هستند که البته تمامی این افراد و تمام کسانی که عازم این سفر معنوی هستند تحت کلیه ای معاینات پزشکی قرار گرفتند. 
 
وی ادامه داد: تا به حال هیچ نوع ابتلایی به کرونا در مکه گزارش نشده و تنها دو مورد ابتلا به این ویروس در مدینه گزارش شده است. 
 
گویا به مسافران این سفر معنوی توصیه کرد: تمام مسافران باید در حین این سفر بهداشت فردی به خصوص شستن مداوم دست ها را فراموش نکنند و از ماسک نیز استفاده کنند. 
 
بهبودی حال دو بیمار ایرانی مبتلا به وبا 
 
گویا در خصوص آخرین وضعیت وبا در کشور نیز عنوان کرد: آمار ابتلا به وبا در کشور به 170 مورد رسیده است که به جز موارد ابتلا در سیستان و بلوچستان در کرمان دو مورد ابتلا نیز در تهران و یک مورد نیز در کرج گزارش شده است که توانسته ایم آنها را بلافاصله تحت درمان قرار دهیم که در حال حاضر وضعیت آنها رو به بهبود است. 
 
وی با بیان اینکه از این 3 نفر یک نفر اتباع خارجی و 2 نفر ایرانی بوده اند خوشبختانه در طول این مدت با اقداماتی که صورت گرفته به خصوص در مورد کنترل آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی توانسته ایم به نسبت وبا را به خوبی کنترل کنیم و با کمک سازمان های دیگر در تلاش هستیم که این بیماری در کشور شایع نشود. 
 
وی تاکید کرد: انتظار ما از مردم این است که قبل از خوردن هر ماده ی غذایی دست های خود را با آب و صابون شستشو دهند و سبزیجات مصرفی را به طور مناسب ضد عفونی نمایند و به هیچ وجه از مواد غذایی غیر بهداشتی استفاده نکنند همچنین هنگام مسافرت از خانه آب آشامیدنی با خود ببرند یا از آب های بطری استاندار استفاده کنند. 
 
گویا با اشاره به اینکه از 170 مورد ابتلا به وبا در کشور 145 نفر غیر ایرانی هستند خاطرنشان کرد: در مرزهای شرقی کشور سیستم های بهداشتی مستقر شده اند که آموزش های لازم را به مردم می دهد همچنین کلیه بیمارستان های نزدیک این مرزها در حالت آماده باش کامل قرار دارند و اگر پزشکی در این مناطق با فردی مشکوک به ابتلا به وبا برخورد کند بلافاصله اقدامات لازم را برای او انجام می دهد و ان را به نزدیک ترین بیمارستان اعزام می کند./ح

برچسب ها: ویروس ، کرونا ، حج ، وبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.