مراحل، اهداف و مفاهیم بودجه‌ریزی عملیاتی که قرار است در دولت تدبیر و امید مبنای تدوین بودجه‌ریزی سال آینده قرار بگیرد از سوی باشگاه خبرنگاران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد جزو مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم در راستای توسعه اقتصادی کشور بوده است.

تحقق بودجه‌نویسی بر حسب عملکرد برای نخستین بار از سوی دولت یازدهم مطرح و در حال عملیاتی‌شدن است که محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور نیز مسئول تدوین نخستین بودجه عملیاتی کشور است.



بر همین اساس باشگاه خبرنگاران برای اولین بار مراحل، اهداف و مفاهیم بودجه عملیاتی مدنظر دولت یازدهم را منتشر و گزارش می‌دهد.

مرحله اول: بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد با هدف شفاف‌سازي
 
در اين مرحله با احصاء كليه محصولات و فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سازمان در قالب‌هاي مطالعه شده و محاسبه هزينه تمام شده هر محصول و فعاليت و برنامه و نيز تهيه اطلاعات عملكردي، نسبت به شفاف‌سازي چگونگي هزينه كرد اعتبارات و كانال‌هاي گردش اعتبارات اقدام مي‌شود.
 
مرحله دوم: بودجه‌ريزي عملياتي با هدف افزايش كارايي

در اين مرحله و پس از شفاف شدن فرآيند گردش هزينه‌ها و تعيين سهم انواع هزينه و فعاليت در قيمت تمام شده، تلاش خواهد شد با اعمال اصلاحات لازم از طريق آموزش، تجديد ساختار، ارتقاء و حذف و ادغام فعاليت‌هاي غير مولد و فاقد ارزش افزوده، استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين،‌ تمركززدايي و واگذاري اختيارات بيشتر به واحدها، مكانيزم‌هاي انگيزشي و برون سپاري‌هاي مبتني بر محاسبه قيمت تمام شده، نسبت به افزايش كارايي اقدام نمود. در اين مرحله تلاش خواهد شد با استفاده از منابع موجود و روش‌هاي ذكر شده،‌ خدمات بيشتري ارائه و يا با حفظ سطح فعلي ارائه خدمات از منابع كمتري استفاده و نسبت به ذخيره‌سازي و پس‌انداز نمود.


 
مرحله سوم: بودجه‌‌ريزي عملياتي با هدف افزايش اثربخشي

در اين مرحله كه اثر اقدامات مربوطه در سطح برنامه ارزيابي مي‌گردد، همبستگي و پيوستگي بين نتايج حاصل از ارائه خدمات و اهداف مورد انتظار از تدوين برنامه بررسي گرديده و در صورت لزوم تغييراتي در تعداد و نوع خدمات متناسب با اهداف داده خواهد شد.
 
ماده1- تعاريف و مفاهيم

در اين دستورالعمل مفاهيم، با معاني مشخص شده به شرح زير به كار رفته است:
 
1-1    دستگاه اجرايي: كليه دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده(5َ) قانون مديريت خدمات كشوري كه به نحوي از اعتبارات هزينه‌اي استفاده مي‌كنند.
 
2-1 واحد مجري: واحدي است،‌ كه داراي استقلال مديريتي، اداري و مالي بوده و اعتبارات هزينه‌اي آن براساس حجم محصولات و بهاي تمام شده، ‌اختصاص مي‌يابد.
 
3-1 محصول: نتيجه‌نهايي انجام يك يا چند فعاليت توسط واحد مجري است،‌كه در قالب كالا يا خدمت عرضه مي‌شود.
 
4-1 فعاليت: اقدام يا يك سلسله اقدامات مشخص است،‌ كه براي توليد كالا و عرضه خدمت توسط واحد مجري جهت تحقق هدف‌هاي سالانه برنامه انجام شده، كميت‌پذير بوده و منابع مورد نياز آن از محل اعتبارات هزينه‌اي تأمين مي‌شود.
 
5-1 موضوع هزينه: موضوعي است كه محاسبه بهاي تمام شده آن موردنظر است. هر چيزي كه هزينه به آن منتسب مي‌شود،‌ به عنوان مثال يك واحد محصول(كالا يا خدمت)، يكي از خطوط توليد يا يك فعاليت،‌ موضوع هزينه نام دارد.
 
6-1 هزينه: صرف كردن منابع به شكلي آگاهانه براي توليد محصول يا عرضه خدمت است.
 
7-1 هزينه‌هاي مستقيم: آن قسمت از هزينه‌هايي است كه به طور مشخص و مستقيم قابل رديابي با يك موضوع هزينه است و شامل هزينه‌هاي حقوق و مزايا، مواد مصرفي و ساير هزينه‌هاي مستقيم مي‌باشد.
 
8-1 هزينه‌هاي غيرمستقيم: آن قسمت از هزينه‌هايي است كه بين دو يا چند موضوع هزينه مشترك است. مانند هزينه‌هاي آب، برق، سوخت، تجهيزات،‌استهلاك و نظافت ساختمان.
 
 
9-1 هزينه‌ قطعي: عبارت است از پرداخت‌هايي كه در چارچوب توافقنامه به واحد مجري، تحت عنوان كمك يا عنواوين مشابه،‌ با رعايت اين دستورالعمل صورت مي‌گيرد.
 
10-1 محرك منابع: مقياسي است براي نشان دادن ميزان استفاده از منابع در هر يك از فعاليت‌ها كه به عنوان مبنايي براي انتساب هزينه منابع به فعاليت‌ها به كار برده مي‌شود. مانند تعداد، زمان مصرفي


 
11-1 محرك فعاليت: مقياسي است كه ميزان تقاضا و درخواست‌هاي محصولات از فعاليت‌هاي مختلف را اندازه‌گيري كرده و به عنوان انتساب هزينه فعاليت به محصولات به كار برده مي‌شود، مانند محرك مترمربع براي انتساب فعاليت نظافت به ساير فعاليت‌ها يا محرك تعداد دانش‌آموزان براي انتساب فعاليت صدور كارنامه‌تحصيلي به خدمت دانش‌آموز.
 
12-1 انتساب هزينه: عبارت است از رديابي هزينه‌هايي مستقيم با موضوعات هزينه و يا تخصيص هزينه‌هاي غيرمستقيم به اين موضوعات.
 
13-1 انتساب فعاليت‌ها: عبارت است از برقراري ارتباط علي و معلولي ميان فعاليت‌هاي اصلي و پشتيباني با ساير فعاليت هاي اصلي و پشتيباني و محصولات (خدمات) واحد مجري از طريق محرك‌هاي فعاليت
 
14-1 بهاي تمام شده: بهاي تمام شده: حاصل انباشت يا تجميع هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم در يك فعاليت يا محصول است كه از طريق انتساب منابع و انتساب فعاليت‌ها بدست مي‌آيد.
 
15-1 توافقنامه عملكردي: سند مورد توافق و امضاء شده بين دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف وي و مدير واحد مجري است، كه شامل شرح و مقدار فعاليت،‌ كيفيت و كميت محصول قابل ارائه توسط واحد مجري در دوره مالي و بهاي تمام شده محصول در واحد مجري ذيربط و ساير شرايط مورد توافق مانند شيوه تشويق و تضمين پاسخگويي و همچنين ميزان اختيارات واگذار شده به مدير واحد مجري متناسب با مسئوليت‌هاي واگذار شده است.
 
16-1 حساب واحد مجري: حساب بانكي است كه براي واحد مجري افتتاح مي‌شود و كليه دريافت‌ها و پرداخت‌ها با دستور مدير واحد مجري در آن انجام مي‌گيرد.
 
17-1 ناظر: نماينده رئيس دستگاه اجرايي است كه حق نظارت بر امور احاله شده به واحد مجري را دارد.
 
18-1 دوره مالي: دوره‌اي است كه با اجراي توافقنامه شروع و با خاتمه آن، پايان مي‌پذيرد.
 
19-1 محصول: نتيجه‌نهايي انجام يك يا چند فعاليت توسط واحد مجري است، كه در قالب كالا يا خدمت عرضه مي‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار