وي اظهار داشت: فرزندان اول معمولاً با اعتماد به نفس هستند و جهان را محيطي دوستانه و داراي ظرفيت براي پيشرفت مي بينند اين كودكان با قدرت وارد فعاليت هاي جمعي و گروهي مي شوند، اهل همكاري اند ودر عين حال از رقابت نمي ترسند در حالي كه فرزندان دوم جهان را محيطي خصمانه مي دانند كه در آن كسي به آنان محبت نمي كند و همه درپي عيبجويي هستند اين كودكان هميشه منزوي و گوشه گيرند، وارد فعاليت هاي گروهي نمي شوند و حتي رفتارهاي دوستانه ديگران را با بدگماني تعبير و تفسير مي كنند.
** كودكاني كه به والدين خود اعتماد دارند روز اول مدرسه را به خوبي پشت سر مي گذارند
وي با تأكيد بر اينكه هر قدم رو به جلو سبب افزايش اعتماد به نفس و موجب انگيزه براي قدم بعدي است، گفت: كودكاني كه به پدر و مادر خود اعتماد دارند روزهاي اول مدرسه را به خوبي پشت سر مي گذارند زيرا مي دانند كه پدر و مادر به سويشان باز خواهند گشت در حالي كه كودكاني كه پدر و ما دري بد خلق و بهانه جو دارند و با اختلافات خانوادگي درگير هستند از مدرسه گريزانند چون گمان مي كنند پدر و مادر به سويشان برنمي گردند.
وي ادامه داد: اگر كودكي در روزهاي اول مدرسه دچار ترس و اضطراب شد و با بيقراري مايل به بازگشت به خانه بود نبايد او را به خانه بازگرداند بلكه با آرامش بايد او را در مدرسه نگاه داشت چرا كه ملاطفت بيجا در اين مورد سبب تقويت ترس از مدرسه در كودك مي شود، اما اين رفتار كودك هشداري است براي پدر و ما در كه كودك او نگران است كه مبادا در غياب او مشكلي در خانه بوجود آيد يا پدر و مادر او را رها كنند و اين زنگ خطر بدان معني است كه والدين بايد روابط خود با كودك را تصحيح نمايند و خشونت و سردي را تبديل به مهر و عطوفت و تفاهم كنند تا كودك مطمئن شود در غياب او مشكلي در خانه بوجود نمي آيد.
** رفتار صميمي معلمين باعث تقويت اعتماد به نفس كودكان مي شود
وي در پايان به نقش معلمين در اين مورد اشاره كرد و گفت: معلمين و اولياي مدرسه نقش مهمي در رفع ترس هاي كودكان از روز اول مدرسه دارند اگر معلمين رفتاري گرم و صميمي همراه با مهر و محبت داشته باشند و محيط كلاس را به محيطي دوستانه و شاد تبديل كنند باعث تقويت اعتماد به نفس كودك و جذب او به كلاس خواهند شد و داشتن اعتماد به نفس هم موفقيت و پيشرفت او در آينده مي شود./ع2