اواسط قرن هجدهم میلادی آغازی بود بر یک جریان ، استفاده از ابزارآلات ماشین به جای نیروی انسانی که نتیجه ی این تحول افزایش چشمگیر تولید در بخش های صنعت، کشاورزی ، حمل و نقل و ... که از آن به عنوان انقلاب صنعتی یاد می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان امروز سه قرن پس از انقلاب صنعتی ، خام فروشی و عدم استفاده از ابزار آلات برای فرآوری شاید ما را فقط به یاد کشورهای آفریقایی و خروج مواد خام از این کشورها به اروپا و آمریکا بیاندازد.
در کشور ما هم هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سال 57 توجه به فرآو ری مواد به جام خام فروشی بسیار بیشتر شد اما هنوز دیده می شود بسیاری از محصولاتی که به صورت خام از کشور خارج می شوند.
بسیاری بر این عقیده اند که در این کره خاکی کمتر کشوری مثل ایران دارای آب و هوایی چهارفصل است همین آب و هوای چهارفصل ، ایران را به یکی از کشورهای مهم تولیدی محصولات کشاورزی تبدیل می کندهرچند برنامه ریزی های کوتاه مدت همواره ایران را از رسیدن به جایگاهی که استحقاق را دارد باز می دارد.
یکی از این محصولات گیاهان دارویی است ، گیاهان دارویی از نعمت های الهی در ایران است که به درستی از آن بهره برداری نمی شود.
استان همدان به عنوان یکی از قطب های گیاهان دارویی ایران شناخته شده است ، کوهستان الوند در این منطقه در فصل بهار گنجینه ای از هدیه های الهی را برای سالم زیستن مردم دارد و علاوه بر این باعث اشتغال هم می شود و استقبال مردم در این فصل نشان از توجه به گیاهان دارویی دارد.
کلوندی ، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان همدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: همدان از دیرباز قطب تولید گیاهان دارویی بوده و وجود 315 گونه ی گیاهی خودرو ، باعث شده این استان صادر کننده ی این محصول به دیگر استان ها و خارج از کشور باشد .وی همچنین از وجود باغ گیاهان دارویی که بیش از 200 نوع گیاه دارویی را از سرار کره خاکی در خود دارد، نام برد که تجربه های ارزشمندی را هم در اختیار کشاورزان علاقه مند به کشت گیاهان دارویی قرار می دهد.
نهاوند هم شهرستانی است که کشاوزان آن علاقه مند به کشت گیاهان دارویی هستند ، آقای خویشوند یکی از کشاورزان نهاوندی است که در صحبتی که با او داشتم گفت: 25 سال است که به کشت گیاهان دارویی مشغول است ، 20 هکتار زمین داردو 45 تن از گیاهان دارویی همچون گل همیشه بهار ، کنگر فرنگی ، اکنسه  را سالانه برداشت می کند.
احد ظفری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند به باشگاه خبرنگاران گفت : 4 هزارو 540 هکتار از اراضی نهاوند زیر کشت گیاهان درویی است که 5 هزارو 40 تن محصول برای استان به ارمغان می آورد.
وی با بیان اینکه 150 میلیارد ریال ارزش افزوده این گیاهان برای نهاوند است افزود: این گیاهان به کشورهای آلمان ، ایتالیا و سوئد صادر می شود و مشکل ما خام فروشی و نداشتن صنایع تبدیلی است .
همان مشکل همیشگی در گیاهان دارویی به شکلی پررنگ تر از سایر محصولات گریبان گیاهان دارویی را گرفته است.
ظفری از حمایت ویژه و دادن تسهیلات به سرمایه گذاران در بخش گیاهان دارویی می روید که مشخصا تاکنون این بسته های حمایتی به گونه ای نبوده که سرمایهع گذاران را جذب خود کند.
یک واحد فراوری گیاهان دارویی در استان غنیمتی است که آن را در روستای چورمق رزن پیدا کردیم .
آقای شهریور سه سالی است که در این واحد کار را شروع کرده است کارخانه چندان پیشرفته نیست اما همین هم در استان ما یک غنیمت است، از کوه بوغاتی گیاه دارویی می گیرد و همچنین با ده هکتار زمینی که دارد اقدام به تولید عرقیات گیاهی و دم نوش می کند ، از صادرات که پرسیدم خبرهای خوبی داشت ، یک قرارداد 100 میلیون دلاری با عراق و قرار داد تحویل 100 تن الکل 96 درصد به روسیه شروع کار بین المللی این کارخانه بود.
این دو قرارداد را می توان نماد رفتن به سوی صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی دانست./س
برچسب ها: کلکسیون ، گیاهان ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.