راه‌اندازی کمپین سایبری شهدای ترور به مناسبت اخراج منافقین، توافقنامه تمدید حضور نظامی روسیه در "تاجیکستان"، تلاش آمریکا و انگلیس برای انتقال طالبان به آسیای مرکزی و چین، جزئیات تحویل نیروگاه بوشهر از زبان صالحی، ديدار ظريف با اشتون و هيگ، سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌اي از بامداد جمعه در نیویورک و... از عناوین مهم هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سياست خارجي در هفته گذشته به شرح ذیل است:

متن کامل مقاله دکتر روحانی در واشنگتن‌پست/ غنی‌سازی اورانیوم بخشی از اعتبار ملی ایران است

رئیس‌جمهور کشورمان روز جمعه 29 شهریور 1392 (20 سپتامبر 2013) با نگارش مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست بر اراده خود برای شکل‌دهی به تفاهم‌های برد-برد با طرف‌های مختلف تاکید کرد.

"ظریف" بر عزم ایران برای تعامل و گفتگو با 1+5 تاکید کرد

وزیر امور خارجه در دیدار دبیرکل سازمان ملل در خصوص موضوع هسته‌ای ، عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و گفتگو با گروه 1+5 جهت یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز که متضمن حقوق هسته‌ای کشورمان باشد را مورد تاکید قرار داد.

درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده است

سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که در خصوص موضوع افغانستان تشکیل شده بود، گفت: درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و این امر باعث شده تا تروریست‌ها و گروه‌های افراطی تلاش برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان را افزایش دهند که طبعا بر امنیت همسایگان و منطقه تاثیر منفی دارد .

برنامه مخفي سلاح هسته‌اي رژيم صهيونيستي خطري جدي براي کشورهاي منطقه و جهان است

سخنگوی دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: رژیم جعلي صهیونیستی به هیچ یک از پیمان‌های منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته و برنامه مخفی سلاح هسته‌‌ای این رژیم اشغالگر خارج از هرگونه نظارت بین‌المللی خطر جدی برای کشورهای منطقه و جهان است و لازم است جامعه جهانی مسئولانه با آن برخورد کند.

داعیه ایجاد صلح با وجود حمایت از تروریسم امری مضحک است

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: در جهان امروز دچار تنازعات فراوان هستيم، آيا صلح از لوله تفنگ و از ترور ساير جوامع دردناك و مضحك نيست؟ آيا از طريق تروريسم مي‌توان داعيه ايجاد صلح داشت؟ آيا با داعيه الفاظ، صلح برقرار مي‌شود؟

توانمندی رژيم صهيونيستي منشأ نگراني جدي براي کشورهاي منطقه است

سفیر جدید ایران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به اهمیت معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه اظهار داشت: توانمندی‌های هسته‌ای رژيم غاصب صهيونيستي همواره منشأ نگرانی جدی و مستمر برای کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان اين رژيم منحوس بوده است.

وزرای خارجه ایران و اندونزی توسل به زور در نظام بین‌المللی را مردود دانستند

وزاری امور خارجه ایران و اندونزی توسل به زور در نظام بین‌المللی را مردود دانستند و از ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کردند.

"معلم،قلم و کتاب" قوي‌ترين سلاح‌هايي که جهان را تغيير مي‌دهند/یک دقیقه سکوت در نیمروز جهانی صلح

دبیر کل سازمان ملل متحد معلم، کتاب و قلم قوي‌ترين سلاح‌هايي دانست که مي‌توانند جهان را تغيير دهند و گفت: روز جهانی صلح، فرصتی برای انعکاس تاکید مجدد بر اعتقادمان به عدم خشونت و فراخوان آتش‌بس جهانی است.

برنامه‌ریزی کاخ سفید برای دست دادن دکتر روحانی و اوباما در سازمان ملل/ احتمال دیدار وندی شرمن یا ویلیام برنز با ظریف

کاخ سفید امیدوار است رؤسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا در ساختمان سازمان ملل با یکدیگر دست بدهند، اما امکان یک دیدار کامل به هیچ وجه وجود ندارد.


راه‌اندازی کمپین سایبری شهدای ترور به مناسبت اخراج منافقین

همزمان با پایان هفته دفاع مقدس همایش افتتاحیه عملیات «شمشیر داموکلس» با موضوع دفاع سایبری برگزار می‎شود.

از قرار صبحانه "ظریف" با "سولانا" تا شام یکشنبه شب با "کوفی عنان"

حدود یک ساعت دیگر با صبحانه کاری با آقای خاویر سولانا (سلف خانم اشتون) آغاز می‌شود و آخرین آنها شام یکشنبه شب با دوست سی ساله‌ام آقای کوفی عنان خواهد بود و ملاقات های متعدد در این بین منجمله با اخضر ابراهیمی، چند وزیر خارجه و رییس شورای روابط خارجی.

توافقنامه تمدید حضور نظامی روسیه در "تاجیکستان"

رئیس جمهوری "تاجیکستان" توافقتنامه تمدید زمان حضور پایگاه نظامی روسیه در اين کشور را برای تصویب نهایی ، تسلیم مجلس این کشور کرد.

نيويورک تايمز: اوباما يک دوست مکاتبه‌اي در ايران پيدا کرده است

مارک لاندلر نویسنده متخصص امور ایران در روزنامه نیویورک تایمز از حسن روحانی به عنوان دوست مکاتبه‌ای باراک اوباما در ایران یاد کرد.


تلاش آمریکا و انگلیس برای انتقال طالبان به آسیای مرکزی و چین

نماینده پارلمان افغانستان از طرح آمریکا و انگلیس برای استفاده ابزاری از طالبان به منظور ایجاد ناامنی در کشورهای آسیای میانه و چین خبر داد.

دو معاون وزير امور خارجه در تيم هسته‌اي كشور حضور دارند

يك مقام آگاه از حضور "عباس عراقچی" و "مجید تخت روانچی" در تركيب تيم هسته‌اي كشورمان خبر داد.


جامعه بین‏‌المللی از اراده برای رفع آسیب‌های صلح جهانی محروم است

همایش صلح عادلانه در نظام جهانی با قرائت بیانیه‌ای به کارش پایان داد.

جزئیات تحویل نیروگاه بوشهر از زبان صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی جزئیات تحویل نیروگاه اتمی بوشهر را تشریح کرد.


"فرهنگ بسیجی و جهادی" کلید میدان‌های سخت

دبیر شورای عالی امنیت ملی طی یادداشتی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: تحولات بزرگ و فعل و انفعالات گوناگون در اين 8 سال، فرهنگي را شكل داد كه از آن با نام «فرهنگ بسيجي و جهادي» ياد مي‌كنيم؛ فرهنگي كه امروز به پشتوانه آن عرصه‌هاي دشوار را پشت سر مي‌گذاريم و آن را "كليد ميدان‌هاي سخت" مي‌دانيم.

دولت‌های مسلمان در برابر فرقه‌گرایی مسئولیت بزرگی بر عهده دارند

هفتمين کنفرانس بين‌المللی تقريب مذاهب اسلامی که روز شنبه با عنوان " نقش تقریب در مقابله با فرقه‌گرایی و حمایت از جامعه" با حضور شخصيت‌ها، متفکران و انديشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف جهان کار خود را در مركز اسلامي انگليس در لندن آغاز کرده بود ، با صدور بيانيه‌ای به کار خود پايان داد.

لزوم اقدامات اعتمادآفرین مقامات بحرینی برای تحقق مطالبات مشروع مردم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام خشونت‌آمیز، تشدید فضای امنیتی، بازداشت و حبس فعالان سیاسی در بحرین را باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع دانست و نسبت به تحقق مطالبات مشروع مردم این کشور ابراز امیدواری کرد.

افخم: هرگونه اقدام تروریستی در جهان محکوم و مردود است

ایران حمله مسلحانه تروریستی به یک مرکز خرید در کنیا که به کشته و زخمی شدن جمعی از مردم این کشور منجر شد ، را محکوم کرد.

افخم: تروریست‎ها به دنبال انتقام از دولت و ملت عراق هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: بدون ترديد تروريست‌ها و حاميان آن‌ها با اينگونه اقدامات غير‌انساني و وحشيانه به دنبال انتقام از دولت و ملت عراق و تخريب روند مردم‌سالاري و همبستگي ملي اين كشور هستند.

سازمان ملل چه رخدادي را در خاطر خود ثبت خواهد کرد؟

به دور از تمام پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها، بايد ديد دیپلمات کهنه‌کاری که هم‌اکنون در قامت ریاست جمهوری ایران راهی نیویورک شده است، خواهد توانست تا در 24 سپتامبر باری دیگر با تدبیر خود توجه تمام جهانیان را به خود جلب کرده و در راستای تامین منافع ملت ایران شگفتی دیگری بیافریند یا خیر؟

ظریف با "اشتون و "ویلیام هیگ" دیدار می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نیویورک با مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و همتای انگلیسی خود دیدار و گفتگو می‌کند.

صالحی تهران را به مقصد بوشهر ترک کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی، دقایقی قبل به منظور تحویل نیروگاه اتمی بوشهر تهران را به مقصد بوشهر ترک کرد.چ

فضای مذاکرات ایران و 1+5 به طور کامل دگرگون شده است

یک مقام نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده هسته‌‌ای کشورمان گفت: به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران و دیگر تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، فضای مذاکراتی بین ایران و 1+5 نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون شده است.

صالحی وارد بوشهر شد

رئیس سازمان انرژی اتمی، دقایقی قبل به منظور تحویل نیروگاه اتمی بوشهر، وارد این شهر شد.

برای احداث نیروگاه بعدی با روس‌ها در حال مذاکره هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای احداث نیروگاه بعدی هم با روس‌ها در حال مذاکره هستیم، مذاکرات به خوبی پیش رفته و در آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی که با طرف روسی داشتیم، از نظر راهبردی این مهم به عهده ایرانی‌ها واگذار شد.

آمده‌ام در موفقیت ملی نیروگاه بوشهر شریک باشم

وزیر نیرو تحویل نیروگاه بوشهر را موفقیتی ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: آمده‌ام در این موفقیت شریک باشم.

نيروگاه اتمي بوشهر رسما تحويل ايران شد

موافقتنامه تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و طرف روسی امضا شد.


سفر نیویورک آغاز راه پر فراز و نشیب من و دکتر روحانی

برنامه‌های متعدد و متنوع و ملاقات‌های ریاست محترم جمهوری و بنده در این سفر، شروع این مسیر پرفراز و نشیب است.

قدرت‌هایی که ادعای دوستی با ما را دارند، قصد نابودی ایران را داشتند

يک کارشناس مسائل سياسي گفت:"برژنسکی" در 12 تیر 59 در عمان با صدام حسین ملاقات می‌کند و مجوز حمله به ایران را به او می‌دهد چرا که صدام می‌خواست جایگزین ژاندارم منطقه که رژیم قبلی ایران بود بشود اما در این راستا به دلیل دسترسی محدودش به آب‌های خلیج فارس نیاز جدی به مرز خوزستان داشت.

نظری: ماهیت تشکیلات تروریستی‌ منافقین هنوز ناشناخته مانده است/ مرادي: امام خميني(ره) ماهيت اين گروهك تروريستي را بر ملا كردند/ جليليان: رجوي يك ديكتاتور وحشت آفرين بود

عضو جدا شده از گروهک تروریستی منافقین گفت: ماهیت گروهک تروریستی هنوز مشخص نشده و در عملیات مروارید که به سركردگی سازمان منافقین انجام شد، شاهد قتل عام وسیعی توسط اين گروهک منافقین در کرکوک بودم و به ماهیت آنها پی بردم.

چند برابر شدن جذب نيروهاي بومي در نيروگاه اتمي بوشهر/ کليد طلايي منطقه در دست ايران

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: در پي انتقال بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر به ايران و خروج نيروهاي روسي جذب نيروهاي بومي ايران در اين نيروگاه چندين برابر خواهد شد.

صالحی: کشورهای حوزه خلیج فارس نگران مسائل امنیتی نیروگاه اتمی بوشهر نباشند/ اعلام آمادگی برای تضمین امنیت

رئیس سازمان انرژی اتمی با تضمین نسبت به وجود امنیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اعلام آمادگی می کنیم کشورهای همسایه متخصصان خود را جهت بازدید به این نیروگاه بفرستند تا مطمئن شوند این نیروگاه هیچ مشکلی ندارد.

اعلام آمادگی وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه اتمی

وزیر نیرو از اعلام آمادگی این وزارت خانه برای توسعه نیروگاه اتمی با همکاری سازمان انرژی اتمی خبر داد.

حضور 5 نماینده درمراسم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مراسم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر حضور یافتند.

نیروگاه اتمی بوشهر آغاز راه براي مرجعيت علمی ايران در جهان

نماینده ولی فقیه در بوشهر گفت: نیروگاه اتمی بوشهر آغاز راهی است برای کار عظیم و علم ایران و جهان اسلام که در آن ضمن خود کفایی علم به مرجعیت علمی دست پیدا می کند.

اعلام حمایت مسئولان بوشهری از گام های بعدی نیروگاه اتمی

استاندار بوشهر با بیان این که به نمایندگی از مسئولان و ملت بوشهر از برنامه های بعدی نیروگاه اتمی اعلام حمایت می کنیم گفت: اعلام می کنیم برادر و خواهران برای اجرای مراحل بعدی نیروگاه اتمی شتاب کنید.

متن پیام رئیس جمهور به مراسم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر

پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به مراسم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر توسط معاون سازمان انرژی اتمی در این مراسم قرائت شد.

وزرای خارجه ایران و انگلیس در نیویورک با هم دیدار و گفتگو کردند

وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) با همتای انگلیسی خود در نیویورک دیدار کرد.

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات هدفمند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، روز دوشنبه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

اميرعبداللهيان اقدام تروریستی علیه سفارت روسیه در دمشق را محکوم کرد

معاون عربي و افريقاي وزارت خارجه حمله خمپاره‌اي گروه‌هاي افراطي و تروريستي به سفارت روسيه در دمشق را محکوم کرد.

ايران از بنيان‌گذاران سازمان ملل است/ نطق دکتر روحانی باید در تراز کشورهای هم سطح ایران مورد توجه باشد

فرصت‌ها و چالش‌های دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید محمد کاظم سجادپور کارشناس ارشد مسائل راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ديدار ظريف و جان کري در چارچوب 1+5 / نرمش قهرمانانه مبتني بر حرکت خردمندانه ديپلماسي است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: برنامه‌اي مبني بر ديدار وزراي امور خارجه کشورمان با همتاي آمريکايي خود در دستور کار نیست و اين ديدار در چارچوب گروه 1+5 خواهد بود.

ژاپن از پيام‌هاي دولت تدبير و اميد استقبال مي‌كند

وزير امور خارجه ژاپن نيز با تبريك انتصاب ظريف به عنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، گفت: ژاپن از پيام‌هاي دولت تدبير و اميد استقبال مي‌كند.

ظریف بر حل بحران سوریه تاکید کرد

در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای خارجه عمان و ترکیه پیرامون آخرین تحولات منطقه به ویژه سوریه رایزنی شد.

ظریف بر ضرورت انجام مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای بلغارستانی خود در ارتباط با مسئله سوريه با تاكيد بر ضرورت ترغيب به انجام مذاكرات سياسي، تاكيد كرد كه اين مسئله راه حل نظامي ندارد.

"ظریف" روز ملی عربستان را به همتای سعودی خود تبریک گفت

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز ملی این کشور را تبریک گفت.

لزوم ارتقاء روابط و همکاری‌های فی‌مابین ایران و گرجستان

ظريف در ديدار وزير امور خارجه گرجستان با اشاره به علقه‌ها و پيوندهاي دو ملت ايران و گرجستان، گفت: ايران و گرجستان روابط خوبي دارند، اما لازم است با توجه به ظرفيت‌هاي متقابل، روابط و همكاري‌هاي في‌مابين ارتقا يابد.

درخشش آرمان ماندلا بارقه‌هاي اميد را به جان خسته آزادي‌خواهان تاباند

وزير امور خارجه کشورمان گفت: درخشش آرمان رئيس‌جمهوري سابق آفريقاي جنوبي و قهرمان مبارزه با آپارتايد، بارقه‌هاي اميد را همواره به جان خسته همه آزادي‌خواهان زير ستم در سراسر جهان مي‌تاباند.

بر اساس چه قانوني دکتر روحاني بيست‌وچهارمين سخنران است؟/ عرف سازمان ملل براي مجمع عمومي چيست؟

نکات و ابهاماتي در چگونگي ايراد سخنراني‌هاي مقامات عالي رتبه جهان در نشست عمومي سازمان ملل وجود دارد که به برخي از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

"ظریف" روابط دوجانبه و تحولات جاری در منطقه و جهان را بررسی کرد

در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای امور خارجه بروندی ،بحرین آلمان و روسیه روابط دوجانبه ،تحولات جاری در منطقه، آخرین موضوعات مهم بین‌المللی، و سایر موضوعات مورد علاقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایران همواره برای روابط با آفریقا اولویت قائل است

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار وزیر امور خارجه بروندی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره برای روابط با آفریقا اولویت قائل است، روابط و همکاری‌های ایران و بروندی را مورد توجه قرار داد.

وزیر خارجه آلمان تمایل برلین برای کار با ایران را اعلام کرد

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با وزیر خارجه کشورمان با ابراز خوشحالی از دیدار با همتای ایرانی خود، تمایل برلین برای کار با ایران را اعلام کرد.

ضرورت یافتن راهکارهای سیاسی جهت کمک به حل بحران سوریه

وزرای امور خارجه ایران و روسیه با ابراز خرسندی از تلاش‌های به ثمر برای جلوگیری از جنگ در سوریه، بر ضرورت یافتن راهکارهای سیاسی جهت کمک به حل کامل بحران سوریه تاکید کردند .

دور جدید مذاکرات هسته‌اي از بامداد جمعه در نیویورک آغاز می‌شود

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 ساعت 4:30 به وقت محلی، (12 شب) در نیویورک آغاز می‌شود.


افخم: ایران آماده کمک به آسيب‌ديدگان و بازماندگان زلزله پاکستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به تلفات و خسارات اين حادثه دلخراش كه منجر به كشته و زخمي شدن صدها نفر از مردم آن كشور شد، بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران به منظور كمك به آسيب‌ديدگان و بازماندگان حادثه مزبور تاكيد كرد.

اوباما از ده‌ها هزار شهروند ايراني گفت، اما از نقش آمريکا در قتل عام مردم بي‌گناه چيزي نگفت!؟

ريس‌جمهور آمريکا ديروز از يک تريبون بين‌المللي به کشتار هزاران ايراني در اثر کاربرد سلاح شيميايي اشاره کرد ولي نگفت که چه کساني مقدمات استفاده از اين سلاح‌هاي مرگبار را فراهم کردند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، هفته ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار