عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين مطلب كه نمي‌توان برخورد دوگانه را در موضع ديپلماسي دنبال كرد گفت: اگر آمريكايي‌ها به دنبال مذاكره هستند توقع ما اين است كه حسن نيت خود را نشان داده و تحريم‌ها را كنار بگذارند تا بتوانيم با آن‌ها در حوزه مسائل مختلف وارد گفتگو شويم.

محمدحسن آصفري نماينده اراك و كميجان در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به مسائل مطرح شده اخير در مورد ارتباط ايران و آمريكا گفت: ايران از اين كه با كشورهاي ديگر تعامل داشته باشد استقبال مي‌كند و ما به دنبال اين هستيم كه سطح ارتباط با ديگر كشورها را بالا ببريم و در اين راستا تنها كشوري كه با آن ارتباط نخواهيم داشت رژيم غاصب صهيونيستي است به اين دليل كه آن را به رسميت نمي‌شناسيم.
 
وي در ادامه بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران روحيه جنگ‌طلبي در برابر هيچ كشوري را نداشته و ندارد البته اين مسئله تا زماني است كه كشوري قصد تجاوز به حريم ما را نداشته باشد، در غير اين صورت مقتدرانه در مقابل آن ايستادگي خواهيم كرد.    
 
وي با اشاره به مسئله ارتباط بين ايران و آمريكا ادامه داد: ما در خصوص گفتگو و مذاكره با آمريكا آماده هستيم اما براي گفتگو پيش مقدمه‌اي نياز است كه اين مسئله را محقق سازد يعني بايد از سوي آمريكا اعتمادسازي صورت گيرد.    
 
بر همين اساس به نقل از رويترز یک مقام مسؤول در دولت آمریکا اعلام کرد مشخص شده است که دیدار احتمالی میان اوباما و روحانی در سازمان ملل متحد به اندازه ای پیچیده است که مانع از برگزاری آن می‌شود.
 
وی افزود: مقامات ایرانی آماده برگزاری دیدار در سطح رؤسای جمهور ایران و آمریکا نیستند.
 
این مقام مسؤول آمریکایی اضافه کرد: کاخ سفید آماده برگزاری دیدار میان اوباما و روحانی در نیویورک بود که مقامات ایرانی گفتند این اقدام بسیار پیچیده است.
 
‌عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بيان كرد: آمريكايي‌ها بايد برخلاف سوابق گذشته كه عليه ملت ايران تحريم‌هايي را وضع كردند، پل‌هايي كه خراب كرده و ديوار بي‌اعتمادي را كه بين ما و خودشان كشيده‌اند را از بين برده و تهديدها را كنار گذاشته تا زمينه اعتمادسازي براي ملت ايران فراهم شود که مطمئنا اين اقدام زمينه سازي براي گفتگو بين دو كشور است.    
 
وي در پايان با بيان اين مطلب كه نمي‌توان برخورد دوگانه را در موضع ديپلماسي دنبال كرد خاطر نشان كرد: اگر آمريكايي‌ها به دنبال مذاكره هستند توقع ما اين است كه حسن‌نيت خود را نشان داده و تحريم‌ها را كنار بگذارند تا بتوانيم با آن‌ها در حوزه مسائل مختلف وارد گفتگو شويم.
 
گفتني است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به موضوع ایران هم اشاره کرد که مهمترین بخش‌های سخنرانی اوباما درباره ایران به این شرح است:
 
- برای حل مسئله هسته ای ایران شیوه دیپلماتیک را در پیش می‌گیریم.
 
- اختلافات میان ایران و آمریکا عمیق است و یک شبه حل نمی‌شود اما خواهان در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران هستیم.
 
- به روحانی گفتم که ما دست یابی ایران به انرژی اتمی صلح آمیز را تایید می‌کنیم ولی برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای پافشاری می‌کنیم.
 
- به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم، تمایل داریم دست یابی ملت ایران به حق خود در انرژی صلح آمیز هسته‌ای تضمین شود اما اصرار می‌کنیم که دولت ایران به مسؤولیت‌های خود درباره منع گسترش سلاح هسته‌ای پایبند باشد.
 
- جان کری وزیر خارجه آمریکا را مسؤول ارتباط با ایران کرده‌ام.
 
- خاطرات نظامیانی که از سلاح شیمیایی رنج می‌بردند و یهودیانی که در اتاق های گاز کشته شدند و دهها هزار ایرانی که مورد هدف گازهای سمی قرار گرفتند؛ اجماع جهانی علیه کاربرد سلاح شیمیایی را تقویت کرد.
- در صورتی منافع امنیت ملی آمریکا تهدید شود به سمت کاربرد زور می‌رویم.
 
- رهبر ارشد ایران فتوایی درباره منع تولید سلاح هسته‌ای صادر کرده است و حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم تاکید کرد کشورش سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد، این دو موضع‌گیری باید مبنایی برای حل مسئله هسته‌ای ایران قرار بگیرند تا حقوق ملت ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای، محقق شود و در عین حال تضمین شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و این سخنان مقامات ایران باید با عملکرد شفاف همراه شود.
 
- اوباما به کودتا علیه دولت مصدق اشاره کرد و گفت: چنین دخالتی در امور داخلی ایران روی نخواهد داد.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار